Lego Ninjago: Nindroids

Dit is de laatste Lego-telg en enkel beschikbaar op PSVita. Zal deze dan een onderscheid kunnen maken met de voorgaande LEGO-games?

Voorafgaand

Voor wie nog nooit iets van Ninjago heeft gehoord, geen vrees. Ikzelf had van deze ook nog nooit gehoord, maar enig opzoekingswerk leert ons het volgende...

Ninjago is een stad die de traditionele tempels en een moderne stad combineert. Deze stad was oorspronkelijk opgericht door de First Master of Spinjitzu. In de hedendaagse tijd zijn er vier jonge knapen (Kai, Jay, Cole en Zane) die de eer krijgen om ninja te worden onder leiding van meester Wu. In deze Lego-tv-reeks moeten de knapen het opnemen tegen allerlei schurken, waaronder the Overlord. Deze kan bestaan omdat de hedendaagse samenleving te veel op technologie vertrouwt en eigenlijk te veel gebruikt. The Overlord wordt echter verslagen door The Golden Ninja, die het neefje is van meester Wu.

Heden

Jaren na deze gebeurtenissen maakt The Overlord zijn comeback en heeft hij het gemunt op Lloyd, The Golden Ninja. Hierbij gebruikt hij het Nindroid-leger. Zoals je wellicht kan raden zijn deze Nindroid robotten met de lenigheid en kracht van ninja's. Het verhaal vertelt verder hoe de vier vrienden (Kai, Jay, Cole en Zane), samen met hun meester Wu en nog anderen de strijd aangaan met The Overlord. Ze moeten ervoor zorgen dat hij niet in de echte wereld komt, dus gaan ze op zoek naar het hoofdsysteem in de hoop hem te kunnen wissen.

Zoals je al kan merken is dit een verhaal enkel voor de liefhebbers. In de intro zie je zeer kort de gebeurtenissen die tot hier hebben geleid. Echter mis je nog te veel informatie doorheen het verhaal om het echt als samenhangend te ervaren.

De game bestuur je zoals de standaard Lego-game en daar is niets mis mee. Het gebruik van het touchscreen wordt tot een minimum herleid en dat hebben we liever dan geforceerde, repetitieve acties. Wat echter wel als nieuw kan worden beschouwd is dat je aanvallen ontwijkt met de rechterschouderknop en je speciale gave - die geactiveerd wordt als je genoeg vijanden hebt verslaan - met de linkerschouderknop. Ook kan je nu (soms) van personage veranderen door te duwen op de avatar op het touchscreen en zo je keuze te maken. Ook zal je doorheen de verschillende episodes kunnen bladeren met behulp van het touchscreen.

Deze episodes zijn zeer geschikt voor de handheldconsole. Zo zullen de langste missies slechts een kwartiertje van je tijd innemen, en zullen de kortere slechts tien minuutjes duren. Dit maakt de game ideaal om even als tussendoor te spelen, of als je even onderweg bent. In dit opzicht is de game zeker aangepast aan de PSVita, want bij vroegere Lego-games konden missies al snel een half uurtje of langer van je tijd kosten. Tijdens deze missies kan je nog bepaalde uitdagingen vervolledigen. Jammer genoeg zijn deze van die orde dat, als je alle uitdagingen wil doen, je de missie meerdere keren zal moeten doorlopen. Zo wordt de speelduur ook kunstmatig verlengd.

Jammer is het optie-menu. Alles wordt hier uitgebeeld door middel van icoontjes. De meeste zijn vrij duidelijk, maar van sommige heb je geen idee wat het zou zijn (een hangslot, anyone?) en dit had toch gemakkelijk kunnen verholpen worden met wat tekst erbij, of ter vervanging.

Zoals in elke Lego-game zijn er nu ook weer kleine puzzels, al zijn die nogal schaars of wel zeer simpel. Zo beschikken de hoofdpersonages over bepaalde krachten (vuur, ijs, bliksem, aarde) en het is nogal logisch als een grote ijsblok je pad verhindert, welke kracht je zal nodig hebben om dit euvel te overwinnen.

Grafisch is deze game subliem. De PSVita toont zijn rekenkracht en zijn mogelijkheid tot het weergeven van schitterende graphics. Al zal ik niet ontkennen dat een Lego-game grafisch toch wat minder voorstelt dan de standaardgame. Maar het verschil tussen Lord of The Rings en deze game is vrij groot, dus hier is zeker een verbetering merkbaar.
Op het vlak van geluid is deze game zoals de meeste Lego-games. Best OK, maar niet meer dan dat. Maar dat weet je wel als je dit type game aanschaft.

Deze game bestaat voor de Ninjago-liefhebber en voor de extreme Lego-liefhebber. Als je nog niets van Ninjago hebt gehoord zal je het moeilijk hebben met het verhaal, en de povere uitleg omtrent de setting. Verder maakt de game wél goed gebruik van het feit dat deze voor de PSVita is, met zijn vrij korte laadtijden en korte missieduur. Jammer genoeg is het mogelijk om deze game al uit te spelen op een vier à vijf uur, wat kort is voor eender welke soort game. Daarna kan je wel nog op zoek gaan naar de vele verzamelobjecten, die ook hier weer aanwezig zijn. Al bij al nog een leuke game, maar eentje die eerder voor de fans is.

• Korte missieduur
  • Geen geforceerd gebruik van touchscreen
  • Optiemenu te minimalistisch