JoJo's Bizarre Adventure: All Star Battle

JoJo's Bizarre Adventure: All Star Battle, een brawler van een van de meest populaire Japanse mangaseries ooit maakt zijn oversteek naar het Westen. Kan deze typische Oosterse anime serie de harten van de Europeanen veroveren of was het beter in het land van de ondergaande zon gebleven?

Verhaal - Meet the JoJo Family

JoJo's Bizarre Adventure is een in Japan populaire mangareeks die ingaat op de avonturen van de Joestar familie. JoJo is simpelweg een afkorting voor de verschillende personages in de reeks, waaronder Jonathan, Joseph en Johnny Joestar. Van deze reeks bestaan intussen al 8 hoofdstukken en elk hoofdstuk verhaalt de bijzondere belevenissen van een nieuwe generatie in de Joestar familie. In onze contreien is deze manga veel minder gekend, dus wie meer wil weten over dit uitgebreide en bizarre manga universum kan altijd eens een kijkje nemen op de wikipedia site of simpelweg de mangareeks bekijken.

Deze All Star Battle game concentreert zich op de eerste 7 hoofdstukken van de reeks. Daardoor werd er gepoogd een erg uitgebreid verhaal in één game te steken, waarmee de ontwikkelaars zichzelf geen cadeau doen. Terwijl je het verhaal (m.a.w. de story mode) doorloopt worden tussen de gevechten door middel van tekstvakken de voorname gebeurtenissen op een rijtje gezet. Hoe zeer je ook probeert iets van het verhaal te begrijpen, de personages en de plotwendingen zijn te talrijk om in enkele minuten te verwerken. Zo kan je de battle gewonnen hebben, maar in de tekstvakken die volgen leidt een plotwending alsnog in het verlies van het personage waarmee je zonet speelde. De game spelen zonder voorkennis van de mangareeks laat de gamer met meer vragen achter dan antwoorden.

Gameplay - Bizarre Brawler

Fight with style

Deze All Star Battle is een brawler pur sang, niets meer, niets minder. Maar het is er eentje die zich kan onderscheiden van zijn zwaardere concurrentie, en het doet dat met een bizar en excentriek design. De verschillende personages hanteren allen een vechtstijl die gebaseerd is op hun gaven en vechttechniek uit de manga. De speciale gaven die gerelateerd zijn aan deze types activeer je met een (ingehouden) druk op de R1 toets. Je kan in totaal zes type vechters onderscheiden:
  • Hamon is een oosterse krijgstechniek die de gebruiker in staat stelt zijn lichaamsenergie om te zetten in krachtige stoten en zelfs zonnestralen. Gebruik je een Hamon krijger dan ben je in staat om je energiebalkje sneller aan te vullen om meer speciale moves te gebruiken. Tijdens dit aanvullen is je krijger weliswaar gevoeliger voor een counter aanval.
  • Stand krijgers komen het meeste voor in deze game. Een Stand is een fysieke manifestatie van een persoons levensenergie. Hierdoor sta je als het ware met twee krijgers op het veld. Het oproepen van de Stand levert meer moves op maar maakt de speler kwetsbaarder.
  • Vampirism stelt de gamer in staat om levensenergie te stelen. Deze stijl is specifiek voor het personage Dio Brando.
  • Mount maakt het mogelijk om op een paard ten strijde te trekken. In se verschilt dit weinig van de Stand users, maar in plaats van een coole manifestatie snelt er nu een paard te hulp. Je kan het niet gekker bedenken.
  • Mode gebruikers zijn krachtiger maar verliezen al doende energie.
  • Baoh Armed Phenomenon (bij voorkeur tweemaal lezen om het te begrijpen) is specifiek voor Ikuro Hashizawa. Hij kan transformeren in verschillende stadia van een larvale ontwikkeling om zich optimaal aan te passen aan de omstandigheden (bijvoorbeeld bij een kort levensbalkje).

Oefening baart kunst?

Alhoewel de lijst met verschillende type vechters indrukwekkend lijkt, worden de vechters met dezelfde knoppencombinaties gehanteerd. Met het vierkantje, driehoekje en de cirkeltoets deel je rake klappen uit en ontwijken doe je met het kruisje. Een rake klap uitdelen gaat, net als bewegen in het algemeen, eerder traag. Het is pas wanneer je een combo activeert dat de strijders hun snelste moves bovenhalen. Deze combo's bestaan uit een combinatie van de richtingstoetsen en de toetsen op je rechterpad. De speciale moves activeer je met de L1 toets of door herhaaldelijk het vierkantje in te drukken. Het komt er vaak op aan om zo snel mogelijk weer een speciale gave te gebruiken, want deze laten zich het makkelijkste hanteren en leveren de grootste beet uit het leven van de tegenstand. Het is best spijtig dat je daardoor een hele reeks moves nooit leert (of gewoonweg links laat liggen). Maar dat doet het spel grotendeels zichzelf aan. De combo's zijn eerder te moeilijk en worden niet opgenomen in de combolijst. Zelfs in de Practice mode leer je niks bij. Hier door ben je aangewezen op het internet om de diepgang van je favoriete personages movelijst uit te spitsen.

JoJo mode complete

Op vlak van game modes is de game compleet. Je kan kiezen uit vijf verschillende modi:
  • In Story mode doorloop je de eerste zeven hoofdstukken van het verhaal. Tijdens deze battles is er de mogelijkheid om geheime missies vrij te spelen, door bijvoorbeeld een speciale move te gebruiken of door geen enkele ronde te verliezen. Af en toe worden de gevechten pittiger gemaakt doordat slechts de helft van je levensbalkje gevuld is of doordat je kracht gehalveerd is...
  • In de Arcade modus moet je een reeks van acht tegenstanders verslaan.
  • De Campagne modus is een vage tussenvorm tussen de Story en de Arcade mode. Hierbij kan je support items 'kopen', die bijvoorbeeld de kracht van de tegenstander verminderen. Door de gevechten te winnen verdien je nieuwe customization items voor je personages.
  • In de Versus modus kan je oldshool 1 vs 1 battles uitvechten met je vrienden (of tegen de AI), hetzij offline, hetzij online. Bij de online gevechten komt er snel een connectie tot stand, alleen is het spijtig dat die niet erg stabiel is. Af en toe zal je een vertraging ondervinden op de snelheid van je stoten, waardoor een gevecht niet altijd eerlijk verloopt.
  • De Practice mode laat je toe om de moves van je favoriete personage uit te testen op een dummy. Helaas is dit tevens de zwakste plek van de game. Je leert hier zelden iets bij en dus ben je vooral op jezelf aangewezen.
Kortom, deze brawler bevat alle elementen die een fighting game moet hebben.

Het meest bijzondere aan deze game is zijn bizarre doch enthousiaste aanpak. Visueel is er gekozen voor een schetsmatige comic book stijl, die bij de game past als twee trommelstokken. De speciale moves die de spelers uit hun mouw schudden worden heerlijk en pijnlijk in beeld gebracht, en doen de specifieke personages uit het verhaal alle eer aan. Fans van het eerste uur zullen deze stijl kunnen smaken. Diezelfde personages zorgen dat de titel (“Bizarre”) niet beter kon gekozen zijn. Het contrast tussen stoerdoenerij en frêle modieuze figuren tot in het meteroseksuele af, toveren soms een glimlach of een frons op het gezicht. Zo heb je enerzijds de stoere uitspraken als “There's only one reason you lost... A simple One. You pissed me off!” en anderzijds gaat één van de personages over in een rage mode omdat zijn haar niet goed ligt, nipt een andere van een glas wijn na een overwinning en nog een andere omhelst zijn stand. Te gek om zelf te bedenken.

De audio van de game sluit mooi aan bij de complete stijl. Zo kan je in een keuzemenu niet simpelweg kiezen tussen -Yes- of -No-, deze saaie standaardkeuzes zijn vervangen door -Yes! Yes! Yes!- en -Like Hell I Will-. Het is een kleine ingreep, maar het toont dat de ontwikkelaars de game tot in detail hebben uitgewerkt om het design van de mangaserie zo goed mogelijk te benaderen.
De tekst wordt Japans ingesproken en Engels ondertiteld, maar dit werkt op geen enkel moment storend. Meer nog, net als de visuele aanpak, is het totale audiovisuele pakket van een hoog niveau. Het toont dat bizar ook leuk kan zijn.

Conclusie - geestig tussendoortje

JoJo's Bizarre Adventure: All Star Battle klinkt een beetje als een twijfelachtige titel (zeker in het Westen), maar deze slaagt er toch in om positief en enthousiast te verrassen. De basis van een goeie brawler is aanwezig en met zijn bizarre stijl en design kan de game zich gemakkelijk onderscheiden. Helaas gaat de dieptegang van het combatsysteem een beetje verloren, maar er blijft genoeg over om een twintigtal uur te vullen. Vechten met de verschillende kleurrijke figuren in dit manga universum is een geestig tussendoortje voor iedereen en is zeker een aanrader voor de (waarschijnlijk schaarse) fanclub van de serie.

• Verfrissende stijl, die naar verluid de mangareeks alle eer aandoet
  • In de basis een degelijke brawler
  • Bevat alle speltypes die een brawler hoort te hebben