Far Cry 5

Welkom in Hope County, een prachtig stukje landschap waar rednecks en extreem gelovigen de plak zwaaien. De ideale setting met andere woorden voor een nieuwe Far Cry-game. Maar is dat ook genoeg voor Ubisoft om te scoren? Wij zochten het met plezier uit!

 

De geteste versie is de PS4 PRO-versie.

Verhaal


Ubisoft wist indertijd vooral met Far Cry 3 te scoren door heel wat nieuwigheden te introduceren en met Vaas als slechterik een fantastisch personage te bedenken. De reeks kreeg een cultstatus en de ontwikkelaar moet sindsdien bij elk nieuw deel alles uit de kast zien te halen om de kritische massa te overtuigen. Far Cry 4 slaagde er nog in de grote menigte te plezieren, maar met Primal ging het een en ander mis.

Een reden te meer om met deel 5 beter te doen, waarin we deze keer Hope County moeten zien te bevrijden uit de klauwen van een sekte geleid door de charismatische profeet Joseph Seed en zijn toegewijde broers en zus. De familie is ervan overtuigd dat er pas orde kan worden gecreëerd met geloof in God en … geweld. De plaatselijke bevolking is ofwel bekeerd naar de geschifte gedachtegang van Joseph of in opstand gekomen. De overheid? Die kijkt toe en laat begaan, iets waar een kleine meute graag verandering in wil brengen en jij als nieuwe hulpsheriff mee in wordt betrokken. Lukt het om Joseph van zijn troon te stoten en de macht terug aan het volk (lees: rednecks die graag rondrijden met quads, camions en zelfs tractors) te geven?



Gameplay


Amerika staat gekend als het land van de vrijheid en dat gegeven trekt Ubisoft door naar Far Cry 5. Na de intromissie kom je te weten dat het volledige gebied - tevens de grootste kaart ooit voor een Far Cry-game - van Hope County meteen toegankelijk is om voor jou te ontdekken. Het gebied is in drie delen opgesplitst; elk familielid van Joseph Seed is baas over zijn eigen stukje grond en weet je deze uit te schakelen, wacht je de finale met de sekteleider. Snel zal je Hope County echter niet weten te bevrijden, want als hulpsherrif - ook wel vaak ‘rookie’ genaamd - staan je honderden missies te wachten. Ook op dit vlak zijn er enkele aanpassingen doorgevoerd. Zo spot Ubisoft er zelf mee dat je geen torens meer zal moeten beklimmen om alle missies uit dat ene gebied vrij te spelen, maar zal je door met de bevolking te praten progressie kunnen maken en krijg je van hen hetzij een verhaalmissie of een zijmissie voorgeschoteld. Daarnaast is de omgeving gevuld met activiteiten waar je ook punten mee kan scoren. Dit varieert van silo’s die je moet opblazen of vrachtwagens die je moet kapen tot het bevrijden van kampen zodat het volk er terug vredig kan vertoeven. Beetje bij beetje verdrijf je de sekteleden uit Hope County en vult de Resistance Meter zich, die is opgedeeld in drie balkjes. Hoe meer punten, hoe meer vijanden op je afkomen. Dit stapelt zich opnieuw op van vijanden die op een zielige quad komen afgereden op niveau 1 tot gevechtsvliegtuigen die je van in de lucht zullen bestoken op niveau 3.



Goeie Ouwe Far Cry


Dat er heel wat gelijk is gebleven vergeleken met de vorige Far Cry-delen is normaal. Zo kan je nog steeds jacht maken op de bescheiden fauna en flora en de verschillende jachtpaden volgen om onder meer een bruine beer af te schieten. Het enige jammere hier is dat het villen van dieren niet langer geanimeerd is. Far Cry staat voor detail op vele vlakken, maar het opensnijden van een dier is nu vervangen door een bloederig lijntje dat automatisch tevoorschijn komt. Zou het door een ethische reden zijn? We hebben er het vragen naar, maar vinden het alleszins spijtig, want een beetje realisme wisten we net in de vorige games te smaken. Wie het jagen op dieren, redden van gevangengenomen inwoners en zoeken naar schatkisten beu is, kan nu ook tot rust komen langs de rustige wateren die de game rijk is. Een vislijn uitgooien behoort in Far Cry 5 tot de mogelijkheden en laat je toe, met het nodige geduld en vakkennis, een mooie baars aan de haak te slaan.




Alleen Is Maar Alleen


Gelukkig is er naast de verhoogde vrijheid die je als speler krijgt ook plaatsgemaakt voor het verkrijgen van hulp. De game is bij momenten extreem moeilijk (vooral de dogfights), waarbij op gemiddelde moeilijkheidsgraad je na een spervuur van een tiental kogels jezelf reeds mag oplappen met een medkit en je dit mag blijven doen per kogel die je daarna nog slikt. Je kan jezelf natuurlijk belonen met verbeterde eigenschappen (meer munitie dragen, groter levensbalkje, een parachute, etc.) aan de hand van punten die je ontvangt, maar om niet telkens er een onemanshow van te moeten maken kan je nu ook beroep doen op strijdmakkers. Niet alleen medevechters die je langs de weg kan ontmoeten en je met je mee kan nemen, maar ook personages met een verhaal en eigen karakter die je - meestal na het voltooien van een verhaalmissie - tijdens je avontuur zullen vervoegen. Boomer de hond die je hebt bevrijd? Die kan je via het menu oproepen om vervolgens op vijanden af te laten stormen. Of wat dacht je van permanent iemand bij je te hebben die goed is in snipen of nog beter; iemand die met zijn vliegtuig boven je zoeft en bommen kan droppen in grote nederzettingen? Dit soort nieuwigheden maken van Far Cry 5 een game die elke speler anders zal ervaren en ook ideaal maakt om zelfs met vrienden te spelen. Want ja, nu is het ook mogelijk om met meer dan één persoon in co-op het volledige verhaal te doorploegen. Enige nadeel is wel dat maar een speler progressie maakt, maar desalniettemin kan het voor leuke momenten met vrienden zorgen.

Farcade


Naast het hoofdverhaal is er ook nog de Arcademodus, die opgedeeld wordt in 'solo of co-op'-missies of gewone multiplayermatches (lees: Deathmatch of Team Deathmatch). In zijn eenvoud kan je de Arcademodus - solo of co-op - bezien als een hoop op zichzelf bestaande mappen waarbij je een hoop vijanden moet omleggen, de weg vinden naar de uitgang, en dergelijke meer. Deze mappen komen niet rechtstreeks van de ontwikkelaars, maar komen van de andere spelers met andere woorden: de community. Deze krijgt uiteraard een hoop werkgerei met meer dan 9000 objecten uit het Ubi-universum, waaronder niet alleen objecten uit de laatste drie Far Cry's, maar ook een hoop uit Watch Dogs en Black Flag of Unity. Weet je dus niet meer wat doen? Dan kan je nog snel enkele mapjes ineen flansen en loslaten op de wereld!



Graphics & Sound


De game is gespeeld van 1080p tot 4K met HDR ondersteuning. Het is een understatement om te zeggen dat het verschil enorm was. De kleuren komen heviger uit, en de tussenfilmpjes zijn om bij te watertanden! Maar laten we eerlijk zijn, dat was bij de vorige Far Cry-games op current-gen ook zo. Waar Ubisoft op moest scoren was vooral de leefwereld, en vooral de interactie met jou als speler. We merken dat hier toch nog niet alles top is. Details die af en toe afwezig zijn, soms zie je het inladen nog als je snel beweegt, en soms gaan er varens waar er liever geen zouden zijn.

Far Cry staat bekend voor zijn realisme, en doet dat ook zo in zijn gameplaygeluid. De vele wapens en voertuigen hebben elk hun kenmerkend geluid, en dat is maar goed ook, want een shotgun klinkt nu eenmaal niet zoals een pistool. Ubisoft scoort vooral punten op de voicecast, die prima is, vooral voor de hoofdrolspelers in het verhaal. Verder, wanneer het verhaal zich ontplooit, weet je dat de 'shit the fan gaat hitten' wanneer je vergezeld wordt van gospelliederen die eerst subtiel in de achtergrond afgespeeld worden, om op te wellen tot het niveau alsof je een meter van het koor staat.

Conclusie


Het was bang afwachten of de ganse opzet van Far Cry 5 tot zijn recht zou komen, maar het kan gezegd worden dat Joseph Seed als sekteleider samen met zijn familie voor de nodige WTF-momenten zal zorgen doorheen het verhaal. Reken daar nog eens een groot aantal leuke hoofd- en zijmissies bij, gepaard gaande met de gekende Far Cry-gameplay waarbij quasi alles kan en mogelijk is en je hebt een AAA-release die zijn centen waard is. De game kent zijn gebreken op vlak van detail en irritante fluctuaties in de moeilijkheidsgraad, maar de actiemomenten én co-op mogelijkheden praten dit goed. Spek voor ieders zijn bek!

Pluspunten


  • Nieuwe manier om missies vrij te spelen
  • Verhoogde vrijheid
  • Guns/Fangs For Hire


Minpunten


  • Dogfights bij momenten verschrikkelijk moeilijk
  • Ingeboekt qua detail




Reviewers: JohnCena en Heer_Vonck

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
8.5/10
Grafisch
8.5/10
Geluid
9/10
Duur
9/10

Far Cry 5

Release
di 27 mrt, 2018
Genre
Shooter
Platform
ps4
Uitgever
Ubisoft
Ontwikkelaar
Ubisoft Montreal

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
8.5/10
Grafisch
8.5/10
Geluid
9/10
Duur
9/10