Little Nightmares: The Residence DLC

The Comeback Kid zet zijn ontsnappinspoging verder in het laatste level van Secrets of the Maw. Waar zijn poging strandt, kom je te weten in de nieuwe ‘The Residence’-DLC van Little Nightmares.

The Kid heeft zijn portie levende nachtmerries wel al gehad. Hij hield een verrimpeld waterlijk van zich af in de onderwatergelopen krochten van The Maw en hij wist te ontsnappen uit de van licht en lucht verstokte machinekamer met de hulp van enkele kleine werkkrachten. Als hij echter zijn vrijheid wil vergaren, dan moet hij voorbij een laatste obstakel geraken … de vrouw des huize.

In ‘The Residence’-DLC krijg je wederom een soort gameplay dat zich een tikkeltje weet te onderscheiden van de andere levels. Dan spreken we niet over ingrijpende veranderingen maar over een subtiele thematische wijziging. Eerder kregen we al een gespeel met het waterniveau in een soort sluizencomplex en een interactie met de gnomen in de machinekamer. Deze keer moet je enkele geheimen trachten te onthullen van de verblijfplaats van de engste Aziatische vrouw die je ooit hebt ontmoet. Dat betekent dat je enkele mechanische puzzels moet oplossen om al doende drie beeldjes te verzamelen terwijl je ondertussen je zaklantaarn moet gebruiken om kleine schaduwmannetjes af te houden. Degelijke en genietbare gameplay, zonder meer.

Zoals de titel van deze uitbreiding doet vermoeden bevindt The Kid zich nu in een soort villa. Volledig in lijn met het spel, zal je echter denken dat je op een stoffige, oude zolder bent terecht gekomen waar het krioelt van restanten die wijzen op de aanwezigheid van culttaferelen die niet bedoeld zijn voor de ogen van de levenden. Probeer maar eens onbewogen te blijven wanneer je in een gang vol vreemde beelden beloerd wordt vanuit de schaduw. En als de collectie enge taferelen niet genoeg is om je de stuipen op het lijf te jagen dan doet de muziek dat wel voor jou.

‘The Residence’-DLC is wederom een ‘Little Nightmares’-level op een hoog niveau. Dat betekent dat men weer die oerdegelijke platformgameplay weet te combineren met een sublieme sfeer waar je sowieso kippenvel van krijgt. Dit ene level komt echter weer veel te laat en is weer zo voorbij, maar het is nu wel het ideale moment om een pareltje uit 2017 in zijn geheel aan te kopen en het volledige spel in één keer te spelen.

• Je kan nu eindelijk alles in één keer spelen
  • Leuke, nieuwe puzzels
  • Sfeer blijft je kippenvel geven