inFAMOUS: Second Son

Cole McGrath, The Electric Man is niet meer. Sucker Punch besloot om bij zijn overgang naar de PS4 console het over een andere boeg te gooien, weliswaar startende met dezelfde principes als de vorige twee inFAMOUS games. Second Son begint met een compleet nieuwe verhaallijn, en vindt plaats enkele jaren na inFAMOUS 2 in een universum waar Cole McGrath zichzelf opofferde om de mensheid te redden, maar al doende alle conduits (mensen met de potentie tot superkrachten) met zich meenam naar het hiernamaals.

Maar wat blijkt, niet all conduits zijn om het leven gekomen. Een paar enkelingen hebben het drama overleefd, maar zij moeten nu overleven in een wereld die fobisch is geworden voor mensen met superkrachten (x-men anyone?). Ironisch genoeg dijken de gewone mensen de potentiële conduit dreiging in met de hulp van, jawel, een conduit. Haar naam is Augustine en zij beschikt over de mogelijkheid om beton (concrete) naar haar wil te manipuleren. Samen met haar militaire organisatie, Department of Unified Protection of simpelweg DUP, jaagt zij op alle conduits om ze achter tralies op te sluiten. Door een speling van het lot komt Delsin Rowe in aanraking met een groep ontsnapte conduits. Hierdoor ontdekt hij te  beschikken over de gave om superkrachten te kopiëren en naar believen te gebruiken.
Nadat de heisa omtrent de ontsnappingspoging van de conduits is gaan liggen, besluit Augustine haar woede te temperen op de toevallige aanwezigen. Die noodlottigen zijn de Akomisch (een natief indianenvolk, en de familie en vrienden van Delsin). Delsin wil het onrecht dat zijn volk is aangedaan rechtzetten/wreken en trekt samen met zijn broer, Regie Rowe (die gedurende de game zal optreden als jouw gids en geweten) naar Seattle, de uitvalsbasis van de DUP en van Augustine.

Door al deze gebeurtenissen verandert het leven van Delsin drastisch. Het is snel duidelijk dat ook hij een conduit is, en dus beschikt over bovennatuurlijke krachten. Maar sinds de problemen die conduits gecreëerd hadden in het verleden (lees: in de vorige twee infamous games) is de wereld niet happig op hun aanwezigheid. Leidt deze vijandige wereld ertoe dat Delsin toegeeft aan zijn innerlijke demonen of gebruikt hij zijn krachten voor het goede? Deze keuze hangt volledig van jou af.

Rollercoaster

Flitsend, snel en fun zijn drie van de sleutelwoorden die de gameplay het best beschrijven. Je raast door het verhaal zoals een TGV op volle snelheid. Het missie objectief is altijd duidelijk, je scherm wordt steeds gevuld met een explosie van kleuren en het tempo van de gameplay (en het verhaal) ligt steeds erg hoog. Dit wordt enkel kunstmatig vertraagd bij het spelen van de zijmissies. Hiermee trekt Sucker Punch volop de kaart van de casual gamer die op zoek is naar snel vermaak in de vorm van een rollercoaster. Iets waar ze trouwens bijzonder goed in slagen. Daartegenover staat wel dat de game snel uitgespeeld is en dat de moeilijkheidsgraad behoorlijk laag ligt.

Fantastic Four

In tegenstelling tot Cole, die een beperkt(er) krachtenarsenaal had, kan Delsin de gaven van andere conduits overnemen. Hierdoor beschikt hij naar verloop van tijd over vier verschillende talenten. Elke kracht die hij hanteert verandert de speelstijl van de game. Zo heb je aan de ene kant zijn explosieve rookkrachten (of smoke) ideaal voor crowd control, en aan de andere kant het precisiewerk van het neonarsenaal. Later in de game komen daar nog twee andere superkrachten bij, namelijk video en concrete. Met de video krachten kan je minder krachtige maar snelle burst energie afvuren (vergelijkbaar met een SMG). Bij concrete ligt de nadruk daarentegen op pure kracht. Helaas komt deze laatste kracht niet volledig tot zijn recht. Je krijgt deze pas op het einde van het verhaal, en concrete is dus enkel bruikbaar in het opkuisen van de zijmissies.

De wijze en snelheid waarmee je beweegt en gebouwen beklimt is ook volledig gerelateerd met de krachten die je hanteert. Het klimmen van gebouwen zonder krachten is nog steeds een beetje ludiek en tergend traag zoals voorheen, maar met de neon en video krachten moet je eigenlijk nooit meer gebruik maken van dit simpele klimmen. Met neon loop je simpelweg verticaal een gebouw omhoog en met de video krachten vlieg je erover heen.

Karma's a bitch

Tijdens de game moet je (zoals vanouds) keuzes maken die bepalend zijn voor het verdere verloop van het verhaal. Speel je als held of als anti-held dan speel je andere zijmissies en andere trofeeën vrij. Welke kant je op gaat, slecht of goed, dat kan je sturen aan de hand van keuzes die je moet maken tijdens de main game, maar je kan ook via kleinere karma events je goedheidsradar sturen. Afhankelijk van je karmaniveau is er een actie-reactie effect. Hoe je omgaat met de buitenwereld heeft ook een effect van de omstaanders' interactie met Delsin. Ben je een held dan zullen de mensen van je gaan houden. Ben je een slechterik, dan zal je wat protest ondervinden. Al had dit effect met momenten wel wat prominenter aanwezig mogen zijn. In vergelijking met andere sandbox games (zoals GTA en Watch Dogs) merk je duidelijk dat de omgeving net iets minder "leeft".
Daarnaast komt er stilaan een beetje sleet op het karmasysteem. Aan de gameplay verandert er erg weinig (enkel je aanvallen krijgen een verschillend zijeffect) en het verhaal gaat gewoon zijn gang op een analoge manier, of je nu een held of een schurk bent. Bovendien zie je in Delsin enkel een klein boefje dat wat kattenkwaad uithaalt onder de vorm van graffiti spuiten. Uitgroeien tot in crimineel meesterbrein zit er bij deze jongeman veel minder in.

Dualshock 4

De Dualshock 4 controller komt ook volledig in actie en dat is zeker een meerwaarde voor deze game. Wanneer je graffiti spuit komt er lawaai uit je controller en moet je gebruik maken van de motion sensor. Wanneer je een deur wilt openen moet je over het touchpad wrijven en wanneer de gsm van Delsin gaat, dan hoor je dit via de controller. De kleuren van de controller veranderen met je karma mee. Ben je bezig als held, dan kleurt je controller blauw. Ga je voor gevreesd dan licht de controller op in het rood. Ook de aanvallen in de game krijgen diezelfde kleuren mee.

Grafisch hoort deze game bij de top. De ietwat zanderige graphics (met een grijze waas) uit de eerste twee delen zijn nu volledig weggewerkt. In plaats daarvan krijgt de gamer een erg gevarieerd kleurenpalet, gaande van de roos-paarse flitsen van de neonkrachten en het blauwe (of rode) gevaarte van de video gaven tot een mooie oranje zonsondergang op de valavond van een nazomerse dag.
Verder wordt het verhaal van de game geïllustreerd aan de hand van enkele gelikte comic book tekeningen. Deze stijl is dus overgeërfd van de vorige inFAMOUS games en past ook deze keer ideaal bij de content van de game.

inFAMOUS: Second Son bouwt constructief voort op de twee voorgaande games, zonder al te veel vernieuwing te brengen. De graphics zijn getransformeerd tot PS4 waardige beelden, de gameplay is opgesmukt door de keuze tussen vier verschillende krachten toe te voegen, en een verse verhaallijn geeft een nieuwe boost aan de franchise. Ben je op zoek naar snel vermaak zonder al te veel frustratie en een goeie game op de PS4, dan kan je met de aankoop van inFAMOUS: Second Son weinig verkeerd doen.

• Snelle en flitsende actie
  • Vier verschillende krachten
  • Grafische top met gelikte comic book vertelling van het verhaal