Dark Souls III - Ashes of Ariandel DLC

Naar goeie gewoonte bezorgt From Software ons de nodige uitbreidingen voor hun Dark Souls franchise. Deze keer overhandigen ze ons een duo DLC pakketten, waarvan het eerste recent is verschenen. Ashes of Ariandel brengt ons naar nieuwe mysterieuze oorden, waar ons geen al te warme ontvangst staat te wachten.

Winter is Coming

De winter keert binnenkort terug in het land, en zo ook in Dark Souls III. Het eerste DLC pakket neemt ons mee naar The Painted World of Ariamis, excuseer Ariandel, een gebied dat sterk gebaseerd is op ijzige oorden uit Dark Souls I. Maar geen paniek, het is geen exacte kopie van eerdere levels zoals dat het geval was bij Anor Londo. Je krijgt wel degelijk een nieuw gebied voor de voeten met een onbekend leveldesign. Het is vooral de koele setting en de ijzige sfeer die gereïncarneerd wordt uit Ariamis. Want, net als in die laatst genoemde schilderachtige wereld word je ook nu in een (stukje van een) schilderij getrokken waar je de ijzige landheren kennis laat maken met je vurige onversaagdheid.

A Song of Fire and Ice

De DLC van het Dark Souls universum staat er voor gekend om er ten opzichte van het hoofdverhaal nog een schepje bovenop te doen qua moeilijkheidsgraad. Dat is nu niet anders, tenzij je al met een hoog level aan dit nieuwe gebied begint natuurlijk. Indien niet, dan heb je het al van bij de start zitten. Je kan niet één, niet twee, maar - op z'n minst althans - drie wegen op. De ene weg leidt je naar een gebied met roedels wolven die je langs alle kanten tegelijk belagen, vijanden vermomd als bomen die je al gauw takkenwijfen zal noemen, en krachtige Vikingen die je in twee klappen kunnen doden. De tweede route ligt iets beter weggestoken en daalt af naar de ijzige diepte van het level, waar je eveneens de online arena's zal vinden. Misschien vind je er zelfs een onschatbaar item om je wapens te verbeteren. De laatste, en tevens langste optie, leidt naar het kille dorp van Ariandel waar menig inwoner aan het wegrotten is in zijn eigen verderf. De resterende tegenstanders bij verstand zijn vliegensvlug en halen onafgebroken uit met hun vlijmscherpe messen. Als je het dorp overleeft gaat een pad verder via besneeuwde bossen vol met Vikings naar een kerker met aartslelijke vliegen die je in één klap kunnen vergiftigen. En dan is het al bijna gedaan. Op het einde krijg je nog één optionele eindbaas en één eindbaas die bij de verhaallijn past. Die laatste Boss Battle, die bestaat uit drie fasen, is eigenlijk een van de mooiste waarbij je het opneemt tegen een onwaarschijnlijk duo in een dans van ijs en vuur.

Online Arena's

De optionele eindbaas is iets makkelijker en moet je verslaan om vervolgens de online slagvelden te betreden. Wanneer je die optie vrijspeelt kan je arena's creëren waarvan je zelf enkele parameters kan instellen. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen hoeveel gladiatoren tegelijk op het veld staan. Deze optie is vooral leuk voor gamers die hun PvP vaardigheden willen bijschaven, maar het voegt daarnaast geen extra stimulansen toe aan de game. Het is gewoon veel leuker om de verhaalmissies online te spelen in coöp met af en toe een occasionele vijandelijke binnendringer. Daarvoor is de game nu eenmaal gemaakt.

Het eerste DLC pakket van Dark Souls 3 is kort, maar wel krachtig, en ligt volledig in lijn met wat je kan verwachten van de reeks. Het leveldesign zit goed in elkaar en komt weer iets dichter in de buurt van de ingenieuze verwevenheid van Dark Souls 1, iets wat eerlijk gezegd te vaak ontbrak in het hoofdverhaal. Om de kortere speelduur te compenseren kan je jouw hart luchten in de online arena's, maar het is zeer de vraag of zo'n optie wel thuis hoort in het mysterieuze, afstandelijke universum van Dark Souls. Kortom, Ashes of Ariandel is goed genoeg voor fans om in huis te halen, maar twijfelaars kunnen beter nog wat wachten of deze gewoonweg overslaan.

7/10
8.5/10
9/10