The King of Fighters XIV

The King of Fighers... Een brawlerreeks die me totaal onbekend is. Of deze me kon bekoren of niet, dat lees je hier.

 

De geteste versie is de PS4 versie.

Verhaal


Antonov is de huidige 'King of Fighters' kampioen en het is aan jou om drie figuren te kiezen die de strijd met hem aangaan. Natuurlijk moet je team door de voorrondes geraken om zo bij Antonov te geraken. Maar ondertussen zijn er vreemde dingen aan de gang.

Aangezien dit enkel als kapstok dient voor een tornooi-modus krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere onderdelen.

Gameplay


De gameplay is natuurlijk waar het om draait in een fighting game. Ik ben opgegroeid met enkele grote fighter-franchises, en als ik de vergelijking met eentje kan maken, dan is dat zeker Street Fighter. Niet alleen de manier hoe je de combo's aan elkaar kan rijgen, maar ook de input van de speciale bewegingen (specifiek met de 'schuine' richting), zijn sterk vergelijkbaar met Street Fighter. Hierdoor is het aangewezen deze game met de knuppel te spelen - in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mortal Kombat, waar je nog gemakkelijk met de richtingstoetsen wegkomt.

Dus we gaan met de knuppel aan de slag... en dat gaat verrassend goed. De beweging zijn vloeiend, en de combo's kan je aan elkaar rijgen. Het wordt helemaal over-the-top als je max meter gevuld is, want dan kan je nog meer spectaculaire bewegingen uit je mouw schudden. Het oogt allemaal vrij indrukwekkend, en gelukkig is er een mooi, uitgebreide tutorial die je de kneepjes van het vak leert. Niet alleen de basis zoals bewegen, slaan, verdedigen en zo meer worden uitgelegd, maar ook je counters, reversals en de meer speciale aanvallen. Bepaalde bewegingen comsumeren één Rush-balk, terwijl je er voor een ultieme aanval drie nodig hebt. Die balk vult zich overigens wanneer je schade toebrengt én incasseert.



Terwijl er eigenlijk veel diepgang in de gameplay kan zitten, zal je in de praktijk veelal hetzelfde proberen. De bewegingen voor elk personage zijn namelijk analoog en de besturing zal je een gevoel van button bashen geven. Dit is echter enkel van toepassing op de leek, want als je wat tijd hebt doorgebracht in de trainingmodus zal je jouw personage beter onder controle hebben, alsook zijn specifieke aanvallen. Het lijkt daarom jammer genoeg een quasi onmogelijke opdracht om alle 50 figuren onder de knie te krijgen.

Naast de verhaal-, training- en tutorialmodus heb je ook nog het online- en versusgedeelte en 'Mission'. Online heb je als belangrijkste modi een ranked event, free events, en een online training. Mission splitst zich op in drie delen:
  • Trial: hier moet je specifieke doelen bereiken per personage en/of verschillende speciale bewegingen uitvoeren;
  • Time Attack: spreekt voor zich, zo snel mogelijk je tegenstander neer krijgen;
  • Survival: met één personage zoveel mogelijk tegenstanders uitschakelen.

Het spel is zo ontwikkeld dat je het als team van drie, opneemt tegen een ander team. Zowel in de verhaalmodus als de versusmodus komt dit gegeven ruim aan bod. Gelukkig kan je in de VS modus er ook voor opteren om het met een enkele vechter tegen een andere op te nemen.

Wat er helaas voor mij ontbreekt is een soort 'ladder' of 'tower' mode, waarbij je een personage, of een team kiest en het dan tegen x aantal vijanden opneemt. In de verhaalmodus kan je hiervoor opteren, maar dan heb je het al snel gezien. En als je de versusmode kiest, zal je steeds zelf je vijanden moeten kiezen, hetzij specifiek, hetzij ad random. Hierdoor wordt de flow wat uit de game gehaald, en dat is wel jammer. Het was misschien beter geweest om een volwaardige single player uit te werken, waardoor je kon kennismaken met het merendeel van de vechters, dan kan je ook handig ontdekken welke vechters jou beter en minder bevallen. Als beginneling, en niet-kenner van de reeks baseer je je meestal enkel en alleen op de uiterlijke kenmerken - beewbs - en niet op de vaardigheden van de vechter.



Graphics & Sound


Op grafisch vlak slaat KOFXIV de bal wat mis. De structuren zijn er wel, alsook de dynamische achtergronden, maar we hebben al een stuk beter gezien bij hedendaagse vechtgames. Zo zijn de details niet goed afgewerkt, en zijn er toch wat te veel polygenen te bespeuren. Ook het geluid is aan de summiere kant. Een hoop Japans geschreeuw en gekreun, daar doen we het niet voor.

Conclusie


The King of Fighters XIV heeft een basis om U tegen te zeggen. De bewegingen zijn vloeiend, en de combo's zijn niet moeilijk om aan elkaar te rijgen, zeker niet met de rush-mode (of balk) en er is een mooie uitgebreide tutorial. Alhoewel er een overvloed is aan modi, ontbreekt het mij aan een simpele arcademodus waar je met een enkel personage, of team van drie aan de slag kunt, zonder steeds je tegenstander en omgeving te moeten kiezen. Hiervoor verliest de game voor mij wat puntjes om vlak van gameplay. Ook grafisch en auditief is de game niet slecht, maar in tijden van vandaag, niet echt memorabel. KOF XIV is voor mij een degelijke brawler, die je het best speelt als je fan bent van de reeks, of die je met een vriendenkring kan aankopen om het tegen elkaar op te nemen.

Pluspunten


  • Solide basisgameplay
  • Vijftig personages...


Minpunten


  • zijn er teveel om allemaal onder de knie te krijgen
  • Overbodig verhaal
  • Veel modi, maar de beste mankeert




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
7.2/10
Gameplay
7/10
Grafisch
7/10
Geluid
7/10
Duur
8/10

The King of Fighters XIV

Release
di 23 aug, 2016
Genre
Fighting
Platform
ps4
Uitgever
Deep Silver
Ontwikkelaar
SNK Playmore

Score

Verhaal
7.2/10
Gameplay
7/10
Grafisch
7/10
Geluid
7/10
Duur
8/10