Call of Duty: Black Ops 3

Dit jaar was het weer aan Treyarch om een nieuwe Call of Duty op ons los te laten. Wat wij vonden van deze nieuwe telg kan je hier lezen.

Zoals we ondertussen al gewoon zijn, brengt Black Ops ons een Call of Duty die eigenlijk drie verschillende games bevat. Ook dit jaar is dat niet anders. Je kan aan de slag gaan met een campagne, zombies of de populaire multiplayer modus. Verrassend genoeg zit de grootste vernieuwing in de campagne van Black Ops 3.

Bij de start van de campagne maak je een eigen personage aan. Verwacht je niet aan uitgebreide aanpassingsmogelijkheden, zoals in Fallout. De keuzes beperken zich tot het geslacht, enkele kapsels en enkele huidskleuren. Dat neemt niet weg dat deze vernieuwing een leuke toevoeging is. Het verhaal van Black Ops 3 moet je niet alleen doorstaan, je kan het doorlopen samen met drie andere spelers.

Het verhaal begint op een typische Call of Duty manier, de kenmerkende rollercoaster gevuld met veel explosies, spectaculaire vuurgevechten en een overdreven vluchtscène in een gewapend voertuig. Maar vrij snel volgt er een (on)verwachte wending, waarna het verhaal toch iets meer diepgang en complexiteit biedt dan we gewoon zijn van Call of Duty games.

We bevinden ons in het jaar 2065, de nano-technologie is er zodanig op vooruit gegaan, dat deze naadloos kan integreren met het menselijk lichaam. Via de DNI (Direct Neural Interface) kan het menselijk brein deze technologie aansturen, waardoor we eindelijk cybors kunnen maken. Ben je je armen en benen kwijtgeraakt? Geen probleem, we vervangen ze door robotische armen en benen, met daarbij horende kinetische krachten... Naast cyborgs kunnen we ook echte robots maken met deze geavanceerde technologie. Met als gevolg dat je het niet alleen zal opnemen tegen andere soldaten, maar ook tegen andere cyborgs en robots in echte T-800-stijl.

Black Ops 3 volgt geen rechtlijnig verhaal, maar brengt je verschillende missies die in het begin weinig steek houden. Naar het einde toe zullen alle puzzelstukjes in mekaar vallen en zal je de neiging hebben om de eerste missies nog eens opnieuw te spelen. Deze campagne is dan ook één van de betere die er bestaat in de Call of Duty reeks. De voorbij jaren was de singleplayer eerder een onderdeel dat we enkel opstarten als de servers even offline waren, maar bij Black Ops 3 zal de campagne eerder dé reden zijn dat je het spel opstart.

Progressie en personalisatie, daar draait het om in Black Ops 3. Ook de campagnemodus is nu voorzien van een progressiesysteem, waardoor je XP verdient als je missies voltooit. Je kan zelf kiezen met welke loadout je een missie start, en je speelt nieuwe wapens en vaardigheden vrij door te levelen, zoals je gewent bent van de multiplayer. Wil je alles vrijspelen in het verhaal? Dan zal je toch een tijdje bezig zijn. Eén playthrough kost je een tiental uur, maar dan heb je nog niet alles vrijgespeeld.

Multiplayer

De multiplayermodus bij een CoD-game is 'what it's all about'. Vele gamers slaan de campagnemodus over en gaan rechtstreeks over naar deze. Het onlinegebeuren verschilt grondig met dat van de voorgaande game - Advanced Warfare.

Waarschijnlijk is het meest prominente dat je nu een 'specialist' moet kiezen. Deze specialists hebben allen hun eigen duo van specifieke vaardigheden. Verkies je de Gravity Spikes, of ga je eerder voor een tijdelijke supersonische snelheid, dat kan je zelf bepalen. Deze specialisatie heb je niet altijd tot je ter beschikking. Zo laadt deze meter wel traag op, en sneller als je meerdere vijanden kan doden na elkaar. De betere spelers hebben hier het voordeel.

Ook de sprongkracht werd van een remake voorzien ten opzichte van de voorgaande game. De 'double jump' is wel gebleven, maar je springt een pak minder hoog, waardoor je vijanden minder lijken op een horde sprinkhanen. Ook kan je dat metertje gebruiken om verder te glijden, of om verticaal op muren te lopen. Hierdoor krijg je een grote bewegingsvrijheid en de mappen zijn hierop - uiteraard - afgestemd. Naast deze wall run ben je nu ook in staat om niet alleen onder water te zwemmen, maar zelfs gebruik te maken van je vuurwapen.

Verder vinden we veel van onze vertrouwde modi terug zoals Team Deathmatch, Free-for-All, Domination, Demolition, Kill Confirmed, Hardpoint, Capture The Flag, Search and Destroy, Uplink, Mercenary Moshpit en Gun Game terug. Nieuwelingen zijn Safeguard en Arena. Arena kan je het beste vergelijken met de Ranked Play van de voorgaande games. In Safeguard moet jouw team een robot beschermen die een bepaald doel moet bereiken, of moet je met jouw team datzelfde voor het andere team verhinderen. Dit doe je door schade toe te brengen aan de robot, of geen vijandelijk teamlid in de nabijheid van de robot te laten komen, dan pas begint hij  ook te stappen.

Naast de modi is het ook altijd afwachten hoe de ontwikkelaars de verschillende perks en aanpassingen in de game hebben gestopt. Zo maakt de game opnieuw gebruik van het 'Pick Ten'-principe. Naargelang je speelt zal je nieuwe wapens, modifications, scorestreaks en zelfs specialists vrijspelen. Jij hebt dan tien punten die je kan spenderen aan het uitrusten van je soldaat. Heb je liever één wapen met een hoop mods en perks? Dat kan. Of heb je liever toch wat meer granaten mee? Alles kan je zelf bepalen.

Een jammer punt, vooral voor dit type game, is het clangedeelte. Dit is als het ware volledig uit de game gehaald en we hopen dat dit, eventueel met een patch of update, in de game wordt toegevoegd. Het enige wat verband houdt met 'een clan', is het zelf aanpassen van je clan tag. Waarom Treyarch dit onderdeel uit de game heeft gelaten is ons een raadsel, want menig gamer zoeken een clan, net om deze game te spelen.

En dan zijn er nog de zombies

Hoewel de Zombies altijd een leuk concept geweest is, zit er weinig nieuws in de Black Ops 3 zombies. Er zit ook maar één map bij het standaardspel. Wil je een remake van de map Der Riese (The Giant), dan moet je een duurdere versie van Black Ops kopen.

De personages zijn goed uitgewerkt en hebben een echt achtergrondverhaal meegekregen. Je speelt als één van deze personages: een bokser, een goochelaar, een escorte of een politieagent. Ieder personage heeft een gemeenschappelijk misdrijf begaan. Ze hebben iemand vermoord, waardoor ze in deze jaren 40 zombiewereld zijn terecht gekomen.

Op grafisch vlak scoort Black Ops 3 zeker niet slecht. In de campagnemodus mogen we - logischerwijs - de beste beelden verwachten, al is de lipsync er niet altijd even goed op. Op het vlak van de multiplayer is er wel een upgrade ten opzichte van Advanced Warfare, maar het blijft van minder goeie kwaliteit dan het offline gebeuren. Zo zijn, bijvoorbeeld, de muren/rotsen/wanden wat minder goed afgewerkt, zeker tegenover de verzichten die de game rijk is.

Qua geluid komen we ook een stapje dichter in de goede richting. Gelukkig is het weer de moeite om een degelijke headset te hebben, want hier sloeg Advanced Warfare de bal goed mis. Je hoort weer de correcte richting van de vuurgevechten, het springen, maar vooral de voetstappen van de tegenstander.

Ook in de campagne en zombie-mode zit het goed qua geluid. De stemacteurs komen goed over en passen bij de personages. De explosies en omgevingsgeluiden geven een extra dimensie aan het spel, zeker als je het met een degelijke headset speelt.

Qua content en speelduur biedt Call of Duty: Black Ops 3 waar voor je geld. Het verhaal is dit jaar verrassend genoeg één van de sterke punten van het spel, en deze evolutie kunnen we alleen maar toejuichen. Op het vlak van multiplayer krijgen we grotendeels wat we verwachten. De grote verandering hier is het gebruik van de specialists, het matigen van de sprongkracht, de nieuwe bewegingsvrijheid en dat toch het minpuntje dat het clangebeuren verdwenen is. Deze game blijft het leukst wanneer je met een party vrienden online kan.

• Enorm veel content
  • Nu ook 4 player co-op in het verhaal
  • Loadout personalisatie mogelijkheden over de verschillende modi heen