Sleeping Dogs

Op zich ben ik vrij argwanend ten opzichte van sandboxgames, maar na de demo van deze te hebben gespeeld, die het sublieme vechtsysteem toont, was ik verkocht: ik moest deze hebben…

Jij bent Wei Cheng, een undercoverflik in Hong Kong. Je taak lijkt vrij simpel: infiltreer binnen de triads en leg deze aan banden. Waarom hebben ze jou gekozen? Wel, enkele van je jeugdvrienden hebben zich binnen een bepaalde triad (Sun On Yee) opgewerkt en hebben het daar voor het zeggen. Nadat je bent teruggekeerd uit Amerika lijk je dan ook de ideale persoon om het vertrouwen van deze te winnen zodat ze je toelaten in hun ‘clubje’.
Veel meer wil ik niet kwijt over het verhaal, enkel dat je op de lange duur een soort ‘Sopranosgevoel’ krijgt. Hiermee bedoel ik dat je de brutale en agressieve gangsters langs een andere kant leert kennen en daar zelfs sympathie voor begint te tonen.

Hieronder heb ik de grote delen van de game in verschillende delen opgesomd.

Wandelen/vechten
Het wandelen en vechten voelt zeer goed aan. Lopen kan je simpel uitvoeren door op het kruisje te duwen, de andere drie knopjes laten je toe om op een simpele manier mooie moves en combo’s uit je mouw te schudden. Naargelang je verder gaat in de game en bepaalde opdrachten uitvoert, krijg je andere bewegingen tot je dienst, die je even mag uittesten op je vroegere leermeester (of toch zijn studenten). Al deze bewegingen zijn zeer simpel uit te voeren, maar vrij spectaculair.

Rijden/racen
In een sandboxgame zoals deze zal je meermaals gebruik maken van het vervoer dat zich rondom je bevindt. Je mag hiervan natuurlijk geen ‘Burnout Paradise’ of ‘Grid 2’, maar de gameplay is zeer degelijk. Spijtig is dat het enige verschil tussen de auto’s lijkt dat de ene wat sneller kan dan de andere. Ook kan je gebruik maken van bromfietsen en dit geeft het vervoer wel een extra dimensie. Zoals in het titeltje staat, zal je ook af en toe moeten racen, dit is van een bepaalde moeilijkheid, maar niet zo hoog dat je je er teveel in frustreert. Ook zul je soms vanuit je auto een andere auto moeten overvallen en dit staat ook zeer simplistisch tot je ter beschikking.

Minipuzzels
Soms zal je een camera moeten hacken, kluisjes opendoen of spionagecamera’s moeten plaatsen. Dit doe je met behulp van bepaalde minigames: een soort mastermind met getallen, simpele acties uitvoeren zoals het ronddraaien van de knuppels, enz. Zeer vermakelijk en zorgt ook voor een goede afwisseling met de rest van het spel.

Grafisch & Geluid

Dit is veruit het slechtste deel van de game. Dat de lipsync het af en toe laat weten: OK, dat kennen we vanuit andere games en kunnen we verteren. Dat de gezichten en de afwerking van voertuigen en voorwerpen in het algemeen niet voldoende zijn afgewerkt: ja, dat gaat ook nog door de beugel. Dat in een tussenfilmpje een voorbijganger door één van de hoofdpersonages wandelt en soms mensen lijken te wandelen in beton: daar trek ik toch de grens eigenlijk. Als deze fouten (en vooral die laatste) niet in de game zouden zitten, kunnen we gerust spreken van een topgame. De fouten op zich zijn niet hinderlijk, maar het zou toch niet mogen…
Het geluid kun je, net zoals in zoveel sandboxgames, als je een auto zit zelf kiezen met behulp van een radiostation. Dus je kan altijd naar jouw type muziek luisteren. De achtergrondgeluiden, alsook de geluiden van het hoofdverhaal zijn van een goede kwaliteit.

Een leuke game, zeker voor de prijs waarvoor hij nu staat. In deze sandbox heb je net voldoende afwisseling (zijmissies) om sandbox genoemd te worden, maar er zijn niet onoverzichtelijk veel zijmissies, zodat je snel naar het hoofdverhaal terugkeert en waardoor je de rode draad niet kwijt raakt. De weg naar platinum wordt geplaveid in 35-40 uur. Wil je enkel het hoofdverhaal, dan scheer je daar 20 uur van af.

- Leuke gameplay
- Intrigerend verhaal
- Goeie balans tussen hoofd- en zijmissies