Gamescom 2015: Metal Gear Solid: The Phantom Pain

Gamescom 2015: Metal Gear Solid: The Phantom Pain

Metal Gear Solid: The Phantom Pain is al een tijdje aangekondigd. Vorig jaar keken we naar een demo, deze keer mochten we er zelf mee aan de slag!



Tijdens de hands on van deze game mochten we een volledige missie volbrengen. We werden gedropt in iets wat verdacht veel weg heeft van een woestijn en moesten een specifiek doelwit uitschakelen. Gelukkig waren er 'markers' voorhanden zodat we vrij recht op ons doelwit afgingen.



De besturing lijkt zeer goed (identiek tot zover ik heb ondervonden) op Metal Gear Solid 4. Het afvuren van de wapens bevindt zich onder de triggers. Het selecteren van andere wapens, alsook het gebruik van de verschillende voorwerpen zal voor menig shooterfanaat ietwat vreemd aanvoelen. Zo is het soms wat goochelen met de richtingstoetsen, knuppel en richtingsknoppen op de D-pad. Na enkele minuutjes heeft iedereen het wel onder de knie, maar het was al duidelijk dat deze game, net zoals zijn voorganger, het toelaat om je missiedoelstellingen op meerdere manieren te bereiken. Ben je eerder iemand die houdt van het geniepig werk, of ben je eerder een Rambo? Ik koos voor de eerste optie en begon mijn doelwit uit zijn schuilplaats te lokken door met mijn silenced sniper rifle eerst enkele soldaten om te leggen, waarna ik me richtte tot de rode tonnetjes. Iedereen weet dat de rode kleur meestal staat voor 'explosief'. Na enkele tonnetjes tot ontploffing te hebben gebracht - en daarmee ook nog wat soldaten - maakte het doelwit zich kenbaar. Hem omleggen was niet moeilijker dan de gewone soldaat. Hiermee eindigde dan ook de missie en was het laatste wat ik moest doen naar de extractiezone gaan.



Na mijn speelsessie was iemand anders aan de beurt. Deze wist beduidend meer van de game af. Zo liet hij direct zijn paard ophalen door gebruik te maken van het 'ballonnetje' dat iedereen wel al gezien heeft op youtube (of op deze site). Wanneer hij aan het vijandelijke kamp arriveerde maakte hij handig gebruik van zijn 'Buddy'. Afhankelijk van welke missie, of van wat je al hebt vrijgekocht, zal je verschillende 'Buddies' tot je ter beschikking hebben. Deze specifiek kwam in de vorm van een vrouw, die je het bevel kon geven om een soldaat neer te schieten. Zo trok zij ook de aandacht naar haar toe, zodat de speler de vijand kon flankeren. Hij drong het vijandelijk kamp binnen en activeerde een andere Buddy, dit was dan een soort segway, maar met een machinegeweer aan vastgekoppeld, en opgedreven met lachgas. Zo maaide hij de tegenstand weg, en na het doden van het doelwit, koos hij hiermee het hazenpad, naar dezelfde extractiezone als waar ik eerder was.

De grafische kwaliteit van deze game staat buiten kijf. Het is duidelijk dat deze gebruik maakt van de kracht van de PS4. Ik kon geen enkele framerate drop zien of screen tearing, en de open wereld geeft ook een zeer ruim gevoel.

Besluit


De fans van deze reeks weten wat ze mogen verwachten. Het arsenaal aan goodies uit de vorige game (MGS4) wordt nog uitgebreid met het handige 'Buddy-systeem', waardoor je nog meer opties hebt om je missie te volbrengen. Wat voor mij persoonlijk een minpuntje is, zijn de zogenaamde ballonnetjes. Je kan er je paard mee laten verdwijnen, maar we hebben ook al gezien dat er jeep mee de lucht in ging. Dit komt jammer genoeg niet zo ernstig over, terwijl het algemene verhaal dit uiteraard wel is. Wanneer we hier voorbij kijken zien we uiteraard weer de meer dan degelijke game die de MGS-reeks waardig is.

Met deze game kan je al aan de slag vanaf 1 september!

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain
Release
di 01 sep, 2015
Genre
Actie
Platform
ps4
Uitgever
Konami
Ontwikkelaar
Kojima Productions

Steun playstationclan.be