Gamescom verslag: Lords of the Fallen

Gamescom verslag: Lords of the Fallen

Na de voorstelling en het vragenrondje mochten we zelf aan de slag met deze game



Voorstelling


De spreker toont ons de gameplay van de game. De game start op ongeveer het midden van het spel. De grafische kwaliteit van deze game is niet min. Zo ervaar je direct de gure en vijandelijke omgeving. Op die plaats zal je je verplaatsen tussen de dimensie van de mensen en de dimensie van de demonen. Er zijn enkele saved games, elk met een verschillend level en verschillende klassen. Eerst zal de speler vechten met een soort mini-baas op een brug, deze demon krijgt de naam Tyrant mee. Het valt direct op dat je met de demonen zal moeten sparren, en dit sparren kan een tijdje duren. Zo moet je op tijd wegrollen, even terugtrekken, af en toe een health potion gebruiken en pas toeslaan wanneer er openingen zijn.

Het blijkt dat deze tegenstander onsterfelijk is. Natuurlijk heeft de spreker de game al enkele malen gespeeld, dus weet hij dat het hart van de demon zich in een kruik bevindt. Wanneer je het hart hebt veroverd, zal je pas in staat zijn om deze Tyrant te verslaan. De spreker zegt dat je de vijanden vooral 1 VS 1 zal moeten bestrijden. Zelfs als er een groepje vijanden is, zal je in staat zijn om ze één voor één af te zonderen. Met de healing spell kan de speler zichzelf genezen en regenereren.

De speler gaat verder op weg naar zijn volgende vijand, die een soort magische, vliegende demon is, die gebruik maakt van afstandsaanvallen. De speler wilt wat te veel en verliest hierbij het leven. Wanneer hij respawned is de Tyrant nog steeds dood, maar begint er een klokje te lopen. Wanneer hij op dezelfde plaats dan waar hij gestorven is geraakt krijgt hij, hoe sneller hij dit doet, minder verlies van xp. Na de volgende poging verslaat hij de vliegende magiër.

Hierna is er een save point. Bij een save point zullen de vijanden niet respawnen en zal je voorraad potions aangevuld zijn. Hierna volgt de baas van het gebied: The Guardian. Het is een vuurdemon (zoals de meesten), en deze vijand bevindt zich in het midden van zes brandende 'bekers'. Het blijkt dat wanneer je de bekers vernietigt, hij wat zwakker is. The Guardian wil dit natuurlijk niet en zal je trachten te stoppen, én de bekers weer te maken. Deze Guardian kan ook speciale aanvallen uitvoeren. Zo kan hij zijn zwaarden in brand steken en extra schade toebrengen. Een andere aanval is, dat alle complete bekers vuurballen naar je beginnen schieten. Verder moet de speler op tijd wegrollen, achteruit springen en vooral veel geduld hebben om een mooie kans te creëren, zodat schade kan toegebracht worden. Wanneer de speler de baas verslaat kan hij bezit nemen van de baaswapens en zelfs dezelfde combo's uitvoeren.




Naast het hoofdverhaal kan je ook vrij in de wereld verkennen en zijmissies tot een goed einde trachten te brengen. Op deze zijmissies krijg je niet alleen experience, maar ook speciale wapens of uitrusting. Deze komen ook in verschillende vormen van zeldzaamheid. Zo zal een zeldzaam paar schoenen beter stappen dan degene die je voortdurend vindt. Door de beslissingen die je neemt tijdens de game zullen er ook verschillende eindes zijn.

Hierna was het tijd voor enkele vragen.

Q&A


Vraag uit het publiek: Hoeveel verschillende eindes zijn er?
Meer dan één. Het zullen er geen dozijn zijn, maar wel een zestal. De zijmissies zullen ook van invloed zijn op het einde. Zo zal alles samengevat zijn in één grote cutscene, wanneer je de game beëndigt. Zo krijg je het einde van het hoofdverhaal, alsook de het einde van alle losse eindjes die je onderweg tegenkomt.

Vraag uit het publiek: Zal je kunnen craften?
Als ik dit vergeten vermelden ben, mag je me gerust voor het hoofd slaan! Het craften zal je moeten doen met behulp van runen. Wanneer je runen zal vinden, zal je op voorhand zelfs niet weten welke soort je gevonden hebt. Hiervoor heb je iemand nodig (Blacksmith) om deze te kunnen ontgrendelen. Zoals gezegd zijn er verschillende types runen, zoals vuur, ijs of magie, maar zullen er ook verschillen zijn qua niveau. Deze runen zal je kunnen gebruiken bij bepaalde wapens en uitrusting die daar slots (één of meer)  voor hebben. Bepaalde gear zal geen slots hebben, dus daar kan je ook geen runen bij gebruiken. Dus om op je vraag te antwoorden: ja je zal kunnen craften in het spel.

Mijn vraag: Ik zag dat je saved game iets meer dan twee uur was, en je zei dat we in het midden van het spel waren, dus ik kan de game in vijf uur uitspelen?
(kordaat) Nee. Tenzij je ervaren bent met games en één van de ontwikkelaars bent die de game al vele malen gespeeld hebt. Normaal gezien zal je tussen acht à tien uur nodig hebben om de game tot een goed einde te brengen.

Vraag uit het publiek: Is er een reden om op verkenning te gaan?
Nee, tenzij je sterk wil worden en leuke gear wil gebruiken. Je zal wel genoeg redenen krijgen om de zijwegen te verkennen, maar of je dit doet hangt volledig van jezelf af.

Mijn vraag: Wanneer je enkel het hoofdverhaal speelt, zullen de vijanden dan aangepast zijn aan je niveau?
De vijanden zullen geen rekening houden met je level, maar zullen aangepast zijn aan het gebied waar ze zich bevinden, en het niveau dat je tegen dan zou moeten zijn. Zo kan je 'farmen', zodat je vele malen sterker wordt dan je tegenstanders.

Vraag uit het publiek: Is er new game + (plus)?
Ja, deze optie zal mogelijk zijn wanneer je de game uitspeelt. Wanneer je de game start zal je een klasse moeten kiezen, met de daarbij horende spreuken. Wanneer je de game opnieuw speelt, zal je in staat zijn om een tweede skilltree te unlocken, zo zullen er ook nieuwe spreuken, nieuwe loot en dergelijke zijn. Ik beloof geen nieuwe vijanden, maar ik beloof jullie toch enkele verrassingen...





Hands On


Na de demo gezien te hebben ging ik naar de ruimte waar we de hands on kregen. Blijkbaar had niet iedereen van de vorige zaal zich hiervoor ingeschreven... Strange. Ik mocht plaatsnemen, nam de XBOX ONE controller vast (geen vrees, ik had dettol mee) en begon te spelen.

Jammer genoeg mocht ik niet kiezen welk character ik had, ik had het personage dat nog het best te vergelijken was met de rogue. Voor degene die me niet kennen, mijn eerste optie is altijd de two handed warrior/barbarian en mijn tweede keuze is de mage met zijn lange-afstand-spreuken. Ach ja, we doen gewoon verder. Hier valt ook weer de grafische pracht van de game op. Deze fantasy setting ziet er gewoon schitterend, maar ook zeer duister uit. Awesome!

We speelden eigenlijk dezelfde demo die we daarnet gezien hadden. Ik had goed opgelet, dus liep ik voorbij de eerste vijand, omdat ik wist dat zijn hart in de kruik zit. Bummer, dude! Na wat ontwijken en wat rondmeppen had ik deze al vrij snel neer. Op naar de vliegende magiër. Deze had me al vrij snel een kopje kleiner gemaakt. Ik wist niet zo goed wat er was gebeurt. Ik deed een aanval, hij daarna ook, maar zijn aanval nam net iets te veel van mijn levensbalk. Jammer, maar helaas. Ik werd weer levend (hoera!) en ging snel naar de magiër toe, na wat ontwijken en correct aanvallen sneuvelde hij dan toch.

Daarna even naar het save point en voila, dat was dan ook weeral gebeurt. Ik wist dat er een baas op me stond te wachten dus bereidde ik me mentaal voor. OK, die kelken waren mijn doel, als ik die neerhaalde, was hij zwakker. Ik ging binnen in de arena, en wou het gevecht nog wat uitstellen, dus ging ik voorzichtig naar de eerste kelk. Slaan, meppen en een spreuk, het deed niets uit. Bug in de game, of was de rogue gewoon nog te zwak? Ah well, ik ga er dan gewoon mee vechten... Gewoon... Jammer genoeg, na een tiental keer proberen, moest ik de strijd opgeven en de PC (!) achterlaten. Het is zo dat als je rond de vijand cirkelt en hij doet een aanval, dat je dan je kans wil wagen, maar door zijn uithaal zwiert hij zijn zwaard nog even achter zich. Als dat zwaard je raakt, ben je een groot deel van je levensbalk kwijt. O ja, hij vecht ook met twee zwaarden... De game gaf me den ook de indruk dat hij eerder op (de voor mij zeer frustrerende) Dark Souls leek.

Toch kan ik niet ontkennen dat ik ook wel uitkijk naar deze game. Wanneer ik mijn eigen personage kan ontwikkelen, alsook zijn sterktes zal hij beter in balans zijn met mijn vechtstijl. Laten we de vergelijking houden op een zeer duistere, moeilijkere Skyrim variant. Maar zonder draken.

Deze game verschijnt op 31 oktober in dit jaar.

Lords of The Fallen

Lords of The Fallen
Release
vr 31 okt, 2014
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps4
Uitgever
City Interactive USA, Inc.
Ontwikkelaar
Deck13 Interactive

Steun playstationclan.be