SHORT PEACE: Ranko Tsukigime’s Longest Day

Short Peace is een Japans multimedia project bestaand uit vier anime speelfilms en een videogame. Deze laatste is een 2D side-scroller waarbij een deel van het verhaal wordt verteld aan de hand van anime tussenfilmpjes. Of deze combinatie tussen anime verhaal en side-scroller geslaagd is lees je hier.

 

Verhaal - What's in a name


In dit spel maak je kennis met Ranko Tsukigime. Zij is een jong Japans tienermeisje, die net als de meeste meisjes van haar leeftijd een saaie tijd doorbrengt op school. Maar Ranko is niet je doordeweekse giecheltrien. Naast haar schooluren leeft ze in een garagedepot waar ze zich voorbereid op haar volgende moordaanslag. Haar doelwit is niemand minder dan haar vader, wie ze verantwoordelijk acht voor de dood van haar moeder.

 

Op het eerste zicht lijkt er met dit verhaal geen vuiltje aan de lucht, tot je een aantal levels verder zit. Wat volgt is een staaltje Japanse anime absurditeit die als het ware aan de fantasie van een zesjarige is ontsproten. Lees aandachtig want de volgende gebeurtenissen volgen elkaar in sneltempo op. Eens Ranko haar vader vermoord heeft, krijgt ze te maken met haar zus. Dit jonge meisje verandert door haar woede in een allesvernietigende draak. Wat? Een draak? Ja, een draak. Deze draak vermoordt een mysterieuze held, die je in het voorgaande level heeft gered. Door haar uitzinnig verdriet opent Ranko de poorten naar Mount Fuji, waar je achterna wordt gezeten door een gigantische chihuahua. Wat? Een chihuahua? Ja een chihuahua. Eenmaal aan de top van de berg volgt een boss battle met een gemaskerde worstelkampioen. Wat? Een worstelkampioen? Ja, een worstelkampioen. Breng je dit eindgevecht tot een goed einde, dan wordt Ranko wakker in het begin van de dag waarop ze haar vader vermoordde en neemt ze haar leven als gewone meid weer op.
De doorsnee westerling zal dus menig maal zijn wenkbrauwen fronsen bij de onwaarschijnlijke opeenvolging van gebeurtenissen, in niet minder dan één uur tijd. Net iets te vaak dat het niet meer om aan te zien is.

Gameplay - Snel en flitsend


Gelukkig staat het verhaal compleet los van de gameplay, en kan je ervoor kiezen dit bizarre plot compleet te negeren. Short Peace hanteert zich als een side scroller. Het doel van deze arcadegame is zo snel mogelijk het einde van een tweedimensionaal level te bereiken. De besturing is simpel, met het kruisje spring je, door het kruisje ingedrukt te houden zweef je, met het vierkantje sla je obstakels stuk en met R1 schiet je de beperkte hoeveelheid munitie af. Aangezien de besturing eenvoudig is, ligt de uitdaging in zijn uitvoering. Tijdens het level wordt je achterna gezeten door een demonische entiteit, die je kan afhouden door je munitie te gebruiken. Op lange termijn is deze munitie onvoldoende en zit er niets anders op dan zo snel mogelijk door het level te manoeuvreren. Door dit element van snelheid in te voeren slaagt Short Peace er in om de simpele besturing toch leuk te houden door voortdurend je reflexen te testen.

   

Helaas, wat voor het verhaal van deze game geldt, gaat ook op voor de gameplay, zij het in mindere mate. Op het eerste zicht is er geen vuiltje aan de lucht, tot je wat levels verder geraakt. Dan merk je dat er level na level (afgezien van de omgeving) haast niks verandert. De basis is goed, maar er wordt verder niks mee gedaan. Dit uit zich tevens in een erg korte game waar je in twee uur door bent.
Waar de game bovendien de mist in gaat is als het overschakelt van de snelheidsgedreven 2D sidescroller, naar de ontwijkings gebasseerde 2D boss fights. Bij het bevechten van de draak, kan je simpelweg (nagenoeg) alle aanvallen ontwijken door in de linkerbovenhoek van het scherm te blijven zweven. De draak mag dus zoveel kabaal maken en vuur spuwen als hij wil, om de een of andere reden geraakt hij niet in het hoekje van je scherm. Je krijgt haast medeleven met het beestje. Daardoor gaat de draak, net als de game zielig neer als een zwak lammetje.

Graphics & Sound


Waar de game geen grove fouten maakt is in zijn grafische uitwerking. In een typische anime stijl wordt je scherm kleurrijk en flitsend gevuld met glitters en ontploffingen ten gevolge het vernietigen van de obstakels. De levels vinden hoofdzakelijk plaats in een stadsomgeving (zoals een straat, een bankkluis en een metrostelsel), waar weinig op aan te merken valt. Dit is van degelijke kwaliteit zoals het hoort.
Ook de anime tussenfilmpjes zijn van de zuiverste tekenfilmvorm, al moet je zoals reeds gezegd het verhaal trachten te negeren. De tekst wordt Japans ingesproken, maar Engels ondertiteld.

   

Conclusie - Stay away


Deze uitermate korte game zal door zijn extreme vorm van absurditeit weinig gamer kunnen bekoren. Het verhaal is huilen met de pet op (tenzij je Japanner bent of oogkleppen draagt) en de gameplay is te basic om van een geslaagde side scroller te spreken. Deze PSN game koop je enkel als je geld te veel hebt, in welk geval je het beter aan een goed doel schenkt.

Pluspunten


  • In de basis ligt het potentieel voor een degelijke side scroller
  • Je bent er snel genoeg door, om gauw weer een andere game te spelen


Minpunten


  • Belachelijk verhaal
  • Extreem kort, al kan je hierover discussiëren of dit nadelig is
  • Gameplay wordt niet uitgewerkt




Reviewer: Kenneth

Score

Verhaal
2/10
Gameplay
5/10
Grafisch
8/10
Geluid
7/10
Duur
3/10

SHORT PEACE: Ranko Tsukigime’s Longest Day

Release
vr 18 apr, 2014
Genre
RPG
Platform
ps3
Uitgever
Namco Bandai
Ontwikkelaar
Crispyc Inc

Score

Verhaal
2/10
Gameplay
5/10
Grafisch
8/10
Geluid
7/10
Duur
3/10