Grid Autosport

Games voor de playstation 3 blijven binnenkomen. Ook Codemasters besloot om hun nieuwe GRID autosport enkel op PS3 uit te brengen. Misschien een enigszins vreemde keuze, maar de belangrijkste vraag blijft of het een goeie game is.

 

Verhaal


Racegames ontwikkelen kent één groot voordeel: de makers moeten geen grote moeite doen om een verhaallijn uit hun duimen te zuigen. Geen ingewikkelde plotwendingen, geen deus ex machine, geen emotionele betrokkenheid, … Enkel het eenvoudige onderaan de ladder beginnen en die willen opklimmen.  
Dit kent ook enkele voordelen voor de reviewer van dienst, hij (of zij) kan zijn inspiratie gebruiken voor andere onderdelen dan de verhaalbespreking.

Het verhaal krijgt om die reden de gemiddelde score van de andere onderdelen.





Gameplay


Ook hier is echter weinig inspiratie nodig. De gameplay is namelijk niet al te verschillend van GRID2, maar is dat een grote zonde? Opnieuw heb je grote variatie, zowel in de bolides, de parcours als de racetypes.

De racetypes zijn verdeeld in vijf genres: touring, endurance, open wheel, tuning en street. Binnen elk genre zal je xp verdienen om zo de ladder op te klimmen en betere wagens tot je beschikking te krijgen. Welke wagens dit zijn hangt opnieuw af van het genre. Je krijgt dus een verscheidenheid aan touring cars, formule-3 wagens, driftwagens of iets algemenere racewagens onder je kont geschoven. Keuze genoeg en ook de locaties waar je rijdt zijn weer heel gevarieerd. Van straatparcours tot gekende racecircuits zoals Spa-Francorchamps. Al zullen de parcours je wel heel bekend voorkomen als je GRID2 hebt gespeeld.

Terug van nooit weggeweest zijn de flashbacks. Doe je eens een verkeerd manoeuvre, dan spoel je gewoon even terug zodat je eenvoudig kan corrigeren. Daarnaast zijn de splitscreen en online racen oude getrouwen die hun weg op het schijfje hebben teruggevonden.

Een belangrijke vraag voor het racegenre is of dit een arcade- of simracer betreft? Een éénduidig antwoord op deze vraag bestaat echter niet. In se neigt hij meer naar simulatie, er is een uitgebreid schademodel en bochten pakken moet ook volgens een realistisch stramien gebeuren. Echter door een aantal opties te wijzigen kan je hem een stuk eenvoudiger maken. Zo kan je het schademodel uitzetten, remassistentie aanzetten, … Je kan hem dus volledig naar eigen zin aanpassen. Zo wordt deze nieuwe GRID een ideale middenweg tussen de twee types.

Spijtig genoeg is er niet al te veel vernieuwing ten opzichte van GRID2, maar gezien de uitstekende gameplay van die voorganger, krijg je nog altijd aangename gameplay voorgeschoteld.





Graphics & Sound

 
Waar racegames zich graag in onderscheiden, zijn de graphics. Hoe beter de wagens en de omgeving er uit ziet, hoe liever racefanaten het hebben. En hier laat GRID zeker geen steek vallen. Het is bijna verbazingwekkend te noemen dat Codemasters deze graphics nog uit de PS3 perst.
Ook het geluid is weer dik in orde. Loeiende motoren, crashes, … klonken zelden realistischer. Het gebrek aan storende achtergrondmuziek draagt eveneens zijn steentje bij aan het creëren van een aangename racesfeer.

Conclusie


Een zeer aangename racegame, al blijft het spijtig dat er weinig vernieuwing is ten opzichte van de voorganger. De vraag blijft natuurlijk in welke mate dit überhaupt mogelijk is. Racen blijft een kwestie van zo snel mogelijk te rijden en heel veel variatie kan je daar nu éénmaal niet in steken.

pluspunten


  • Zeer degelijke gameplay
  • Prachtige graphics


minpunten


  • Weinig vernieuwing
  • Recyclage van parcours




Reviewer: Heisenberg

Score

Verhaal
9.25/10
Gameplay
8/10
Grafisch
10/10
Geluid
9/10
Duur
10/10

Grid Autosport

Release
vr 27 jun, 2014
Genre
Race
Platform
ps3
Uitgever
Codemasters
Ontwikkelaar
Codemaster

Score

Verhaal
9.25/10
Gameplay
8/10
Grafisch
10/10
Geluid
9/10
Duur
10/10