Shenmue I / II

De eerste twee Shenmue-games verschenen oorspronkelijk exclusief op de SEGA Dreamcast en werden anno 2000 aanzien als de paradepaardjes voor de, helaas geflopte, console. Nu worden de games heruitgebracht op de Playstation 4 en wij gingen na of dit een geslaagde zet is van uitgever SEGA?

Wanneer Shenmue III werd aangekondigd, 18 jaar nadat het eerste deel was verschenen, werd er door gamers gejuichd alsof de Rode Duivels het WK hadden gewonnen. Kort nadien werd een heruitgave van de eerste twee klassiekers aangekondigd, het ideale moment voor alle niet SEGA Dreamcast-eigenaars (en dat zijn er toevallig heel erg veel?) om nu te ontdekken waar alle heisa om gaat.

Zo introduceerde de eerste game een ongeziene combinatie van RPG-elementen, actie, levende NPC’s, een open (levende) wereld met dag- en nachtcyclus, QTE’s en een diepgaand verhaal. Dat verhaal bouwt zichzelf op doorheen beide games wanneer hoofdpersonage Ryo zijn vader voor zijn eigen ogen ziet vermoord worden door de Chinese schurk Lan Di. Die had het gemunt op een speciaal artefact, de zogenaamde Dragon Mirror die bij de familie lag verstopt. Kortdaags beslist Ryo wraak te nemen en is het aan jou om als een echte detective op zoek te gaan naar aanwijzingen, in een levendige wereld waar je een praatje kan slaan met de bevolking, winkels kan bezoeken tijdens de openingsuren en je zelfs kan bezighouden met enkele minigames. De voorloper van Yakuza is er eentje die destijds voor heel wat nieuwigheden zorgde en je de dag van vandaag nog steeds kan koesteren. Al hoef je geen wonderen te verwachten, het is en blijft een reeks die inmiddels 18 jaar oud is en zijn gebreken kent.

Wie had gehoopt bij deze PS4-uitgave van Shenmue I en II een soort van Yakuza Kiwami voorgeschoteld te krijgen, is eraan voor de moeite. SEGA heeft namelijk meermaals duidelijk gemaakt dat er geen sprake is van een remaster en alles dus, inclusief bugs, authentiek werd gelaten. De besturing is identiek gebleven, en je kan nog steeds de klok niet vooruitdraaien in de eerste Shenmue en dat is even wennen. De Shenmue-titels zijn zo iconisch in de geschiedenis van retrogames dat men wat ons betreft gerust wat opties kon verbeteren om de game iets vlotter te laten spelen op de huidige generatie consoles. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen prachtige titels zijn, maar het is wel een gemiste kans. Het duurt namelijk even vooraleer je de manier van spelen onder de knie hebt, je een eerste gevecht voorgeschoteld krijgt en je letterlijk tegen de klok moet racen om wraak te kunnen nemen. Gelukkig maken de trofeeen heel wat goed.

Hoewel we dus niet van een remaster spreken, maar slechts van een heruitgave, heeft SEGA gelukkig wel hier en daar een extraatje geďmplementeerd. Zo speelt de game volledig in 16:9 (los van de cutscenes) en kan je opteren voor zowel Engelse als Japanse stemmen. Wat dan weer tegenvalt is dat het geluid van erbarmelijke kwaliteit is. Dat men grafisch de games niet wou remasteren is nog door de vingers te zien, maar het stof dat op de audiofragmenten lag, hoor je helaas door de speakers heen.

Heb je, zoals 99.99% van de bevolking, nooit een SEGA Dreamcast in huis gehad en wil je, 18 jaar na datum, te zien krijgen waar alle heisa al die jaren rond draaide, dan kan je zonder twijfel Shenmue I & II als bundel (aan een zacht prijsje) in huis halen. De games kennen amper aanpassingen en we spreken ook niet van een remaster, waardoor bugs en minder geslaagde gameplaymechanieken onaangetast blijven, toch is het leuk te ontdekken wat men indertijd allemaal uit de Dreamcast wist te puren. De eerste QTE’s, een open wereld met dag-en nachtcyclus, minigames en meer; Shenmue had het allemaal en dat kan nu iedereen met een PS4 in huis (her)ontdekken.

• Eindelijk op PS4
  • Trofeeen
  • Laag prijskaartje