Dragon Quest XI

Dragon Quest is een game waar menig jRPG-liefhebber naar uitkijkt. Of deze reviewer de game kon smaken kom je hier te weten!

Het verhaal van Dragon Quest XI begint met de geboorte van een jongen met een merkwaardige moedervlek. Door die moedervlek wordt de boreling zelfs opgejaagd, zodat er voor zijn moeder niets anders opzit dan hem in een mand op een rivier te zetten. Gelukkig wordt hij gevonden in het pittoreske dorpje Cobblestone waar hij opgroeit tot een jongeman. Bij een soort rite van overgang, een traditionele stap naar volwassenheid, moet elke inwoner van het dorpje een berg beklimmen. De jongeman ondergaat dit ritueel net als zijn leeftijdsgenoten, maar bij de top van de berg wordt hij plots aangevallen. Tijdens die aanval begint uit het niks zijn moedervlek licht te geven en jaagt een bliksem uit de hemel de boosdoener weg.

Het blijk dat de jongen de 'Luminary' is, een reïncarnatie van iemand die ooit het kwaad heeft bedwongen. Zijn aanwezigheid duidt erop dat het kwaad terug is, en dat het opnieuw verslagen moet worden. De boodschap van zijn reeds overleden grootvader luidt om dan zo snel mogelijk de koning een bezoekje te brengen, zodat hij zijn lot kan waarmaken.

Aldus begint het avontuur van de held met de naam die de speler zelf mag bepalen. Het spreekt voor zich dat niet alles van een leien dakje loopt! Hij leert op zijn pad ook verschillende mensen kennen. De meeste mensen kennen hem omwille van zijn rol als The Luminary, en sommigen volgen hem gewoon omwille van zijn verhaal en zijn strijd tegen het kwade. Het verhaal is leuk, en niet té ingewikkeld om te volgen,maar het bevat wel de nodige plotwendingen om je aandacht erbij te houden.

De gameplay laat zich onderverdelen in enkele onderdelen: het verkennen, het vechten en het managen van je spelers- en attribuutstatistieken. Dragon Quest XI wijkt dus niet af van de traditionele opbouw van de gemiddelde JRPG.

In het begin van de game zal je steevast nieuwe oorden, al dan niet vergezeld van je paard en je bende vrienden, moeten (op)zoeken. Her en der zal je ook nieuwe materialen kunnen vergaren en optionele queesten kunnen activeren. Breng je deze tot een goed eind, dan mag je een beloning verwachten. Soms zal je ook je weg moeten zoeken doorheen een dorp of stadsgedeelte. Het is dan raadzaam om af en toe een babbeltje te slaan met de inwoners, want die hebben soms meer informatie dan ze initieel laten uitschijnen.

De beloningen die je verdient komen meestal onder de vorm van experience points, materialen of voorwerpen. Die experience points zullen helpen om je te laten stijgen in level. Hierdoor zullen sommige van jouw statistieken automatisch verhogen. Ook zal je de kans krijgen om nieuwe vaardigheden bij te leren. Let wel op, want meestal krijg je weinig punten, terwijl een nieuwe vaardigheid er een pak meer kost, dus soms is sparen ook een optie! Die ervaring telt trouwens voor je volledige party. Elk lid van je team zal dus opwaarderingen krijgen én nieuwe zelfgekozen vaardigheden kunnen leren.

De materialen die je vergaart zal je kunnen craften tot nieuwe voorwerpen, op voorwaarde dat je het recept daarvoor al gevonden hebt door het te lezen in een boek, door het gewoon te vinden, of door het te krijgen van een inwoner van één of ander stadje. In dit craften zal je de nodige tijd moeten steken, want betere kleding of wapens betekent natuurlijk het kunnen overwinnen van moeilijkere vijanden. Daarnaast heb je nog de gebruikelijke te consumeren items zoals geneeskrachtige planten/kruiden en drankjes om je magic points terug te krijgen nadat je ze gebruikt hebt voor een speciale vaardigheid.

Als laatste deel heb je nog het gevechtsysteem. Je rust je krijgers uit met de uitrusting die hun speciale vaardigheden een boost geven. Iemand die al veel magische vaardigheden heeft geleerd, rust je beter uit met een magische staf dan met een speer. De gevechten zijn van een turn-based aard, zodat je steeds rustig kan inplannen welke aanval je zal uitvoeren. Je kan ieder lid van je party een voorgedefinieerd gedrag geven, of je kiest ervoor om elk lid apart te besturen. Hiervoor moet je dan echt wel weten wie welke vaardigheid heeft, en hoe je daar ten volle gebruik kan van maken.
Soms kom je tijdens het verkennen helaas net wat te veel vijanden tegen. Deze zijn ook niet zo moeilijk te verslaan, waardoor de gemiddelde gamer wel eens de indruk kan krijgen van tijdsverspilling. De vijanden hadden misschien wat meer moeten aangepast zijn aan het level van de party.

Een element dat je echter niet in elke JRPG vindt, zijn de zogenaamde PEP-powers. Wanneer je genoeg schade uitdeelt en/of incasseert, zullen jijzelf en je teamgenoten in een PEP-status verkeren. Kenmerkend is de blauwe gloed rond de avatar. Dat betekent dat de aanval- en verdedigingsstatistiek de hoogte ingaan en dat er nog andere vaardigheden vrijkomen. Op die manier kan je bijvoorbeeld met twee of drie opgepepte partyleden een verwoestende aanval uitvoeren. Daarna zijn zij wel het PEP-voordeel tijdens het gewone vechten kwijt.

Een groot pluspunt dat ik persoonlijk mocht ervaren met deze game, was het inwilligen van queesten. Ik neem het voorbeeld van een houthakker die door een duiveltje is omgetoverd tot een hond. Een brug is kapot, enkel de houthakker kan die maken, dus je gaat op zoek naar de duivel, die je dan ook hopelijk verslaat. De houthakker komt onmiddellijk tot zijn oorspronkelijke vorm, zegt dat hij de brug wel zal maken zodat je toegang krijgt tot het nieuwe gebied. In vele games is het zo dat je nog een tijdje moet wachten tot de brug gemaakt is, of dat je die lange trip naar de brug opnieuw moet maken. Deze game lost dat handig op door je te plaatsen voor de gemaakte brug. Voor spelers zoals ik, is dit een groot pluspunt, want je geraakt niet uit de 'flow' van de game. Mocht je nog een tijd moeten wachten, of ergens naartoe gaan om zogezegd een dutje te doen, dan breekt dit toch wel met de reis die je hoofdpersonage moet maken.

Qua grafische kwaliteit moet je denken aan een kinderlijke anime - let op kinderlijk is niet kinderachtig. De beelden die je krijgt zijn van hoogstaande kwaliteit en de vijanden en acties zijn steeds kindvriendelijk. Geen gore of bloederige beelden, maar zelfs zeer vriendelijk uitziende vijanden zoals een everzwijntje met een hoed op, of een plasje slijm dat daar aan het euhm ... slijmen is.

Het stemmenwerk is volledig in het Engels en de meeste dialogen zijn ook ondersteund door spraak. Het zijn de zijmissies en de gewone gesprekken met inwoners van een dorp die enkel een tekstkadertje krijgen. Daarnaast word je vergezeld van een leuk achtergronddeuntje dat nooit enerverend wordt en dat je zelfs af en toe vergeet.

De meesten weten het: ik ben niet echt fan van het jRPG-genre. Toch kan deze game me overtuigen om menig tientallen uren eraan te slijten, en dit zonder afbraak van plezier! Het Engelstalige stemmenwerk en het draaglijke achtergrondgeluid draagt daar ook zeker toe bij. Deze game is natuurlijk voor de fans van het genre, maar ook voor diegenen die zelden zo'n jRPG uitproberen. We kunnen haast zeggen dat deze game een Aziatische must have is!

• Leuk en lang verhaal
  • Kindvriendelijk
  • Zeer goede gameplay, op elk vlak