Hitman HD Enhanced Collection

Hitman: Blood Money en Absolution - respectievelijk deel 4 en 5 uit de reeks - krijgen een upgrade en komen naar PS4. Zijn games uit 2006 en 2012 nog in trek? Dat lees je hier!

Agent 47 is dé huurmoordenaar bij uitstek! In Blood Money krijg je enkele contracten die je moet vervullen. Eigenlijk is er hier geen - of toch quasi geen - overkoepelend verhaal. Dit is anders tegenover zijn opvolger Absolution.

In Hitman: Absolution is je eerste contract - of laten we zeggen doelwit - de vrouw die je gered heeft in Blood Money. Ietwat tegen je zin ga je toch op pad om Diana Burnwood, die overgelopen is, te liquideren. The Agency, de instelling waarvoor je werkt, heeft ook een 'asset' verloren. Diana heeft dit meegenomen wanneer ze overgelopen is. Dit 'asset' is eigenlijk een klein meisje dat ook in haar opleiding zit om huurmoordenaar te worden. Die opleiding omvat gruwelijke pijn en talloze injecties. 47's verhaal ontdooit lichtjes en hij besluit zich te ontfermen over het meisje. Hierdoor wordt hij ook een doelwit van The Agency.

Wie de afgelopen jaren niet in een grot heeft geleefd, weet dat er de laatste jaren een ware Hitman-opkomst aan de gang is. Het stramien blijft op zich altijd hetzelfde, door de decennia heen: leg je doelwit om, en liefst zo onopvallend mogelijk. Blood Money is een spel van 13 jaar geleden en er zit een hiaat van 6 jaar tussen de twee delen van deze Enhanced Collection, en dat zie je ...

We beginnen bij Blood Money ... De moderne speler zijn kleine haartjes komen omhoog in zijn nek bij het spelen van deze game. De besturing is onverfijnd en uitleg is ook afwezig. Zo hadden we al moeite in de eerste missie om een muntje in een bepaalde richting te gooien. Enig opzoekwerk leerde ons dat we niet alleen waren, én dat dit een probleem was uit de PS2-periode. Waarom hier niet aan gesleuteld is, is ons een raadsel. Ook ontbreekt enige uitleg over het gebruik van je wapens, en zelfs je wurgtouwtje. Dit is zo erg dat we achter een gangster stonden en enige acrobatieën stonden uit te voeren, zonder dat die zelfs maar iets in de gaten had, tot we op de juiste knop hadden geduwd.

De gameplay van Absolution is verfijnder te noemen, en dat is een heus understatement. De besturing is intuïtiever, én er is een heuse tutorial die je alles piekfijn uitlegt. Ook de menu's zijn aangepakt, waardoor het toch wat aangenamer is om door je inventory te gaan. De AI is hier ook niet zo dom als zijn voorganger en de vijanden gaan doelbewust naar je op zoek. Hier kwam ook de introductie van de 'Instinct Mode', waardoor Agent 47 zijn gezicht wat meer kan bedekken, vijanden doorheen muren kan zien, en zelfs een soort schietscène activeren waardoor je al snel enkele vijanden trakteert op een hoofdschot. We zien duidelijk dat deze game de voorloper is van de hedendaagse versies.

Op grafisch vlak zijn beide games geen hoogvliegers, maar Blood Money is gerust abominabel te noemen. De rechte polygonen, het houterig stappen, onzichtbare muren, en dergelijke meer zijn een bron van frustratie. Zeker als je van Absolution gewoon kan zeggen dat alles wat gedateerd lijkt. Qua geluid mogen we de lijn gewoon doortrekken. Bij Blood Money hoorde je op een bepaald moment zelfs al scherven vallen, terwijl het voorwerp nog in de lucht was. In Absolution krijg je een degelijke sountrack te horen en gamegeluiden die de immersie enkel ten goede komen.

Je kan het tussen de lijnen misschien al lezen: Absolution is de herwerkte versie die op de markt had moeten komen, en het achterlijk broertje, Blood Money, had beter in de kronieken van de reeks gebleven. 60 euro is sowieso te veel, zeker als je weet dat er maar één spel écht goed is.

Van beide games worden de gemiddeldes genomen, het spreekt voor zich dat als Blood Money achterwege was gelaten, de score hoger had gelegen.

• Absolution

• Blood Money