The Amazing Spiderman 2

Na de film komt de game. Of was het omgekeerd? Is deze game verplichte kost voor de liefhebber of laat je deze liever links liggen? Dat lees je hier!



Verhaal


Je stapt uit een plaatselijk krantenwinkeltje. “Auw!”: je krijgt een duw in de rug. “Hey, stop die kerel! Het is een dief!” Maar dat zal jou worst wezen, wat heb jij er uiteindelijk mee te maken? Na een korte wandeling hoor je rumoer. Wie ligt daar op de grond? Het is je oom Ben! Hij is neergeschoten door … de dief.

Enkele jaren later


Je bent Peter Parker, ook bekend als Spiderman. Je tracht al geruime tijd de misdaad in New York te stoppen en nu ben je op het spoor gekomen van de moordenaar van je oom. Na een reeks aanwijzingen en gevechten zit je hem op de hielen. Wat dan gebeurt, had niemand voorzien: plots ligt de moordenaar bedolven onder een hoop vuilniszakken, dood. Hoe is dat gebeurt? Enkel de mysterieuze, in bloed geschreven initialen CK blijven achter op de plaats van het misdrijf.

Na deze gebeurtenis ga je in overdrive en kom je te weten dat deze CK moordenaars, euh, vermoordt. Aangezien je toch wel een ander rechtvaardigheidsgevoel hebt, kan je dit niet toelaten, zelfs als een deel van je het eigenlijk wel graag heeft. Tijdens je zoektocht, die niet goed van de grond komt, kom je ene Kraven, The Hunter tegen. In deze vind je een vriend én de leermeester die je nodig hebt om CK te vinden…

Het verhaal slokt je in het begin van de game volledig op. Er wordt rustig de tijd genomen om de personages te leren kennen, alsook hun achtergrond. Halverwege (qua hoofdstukken, niet qua tijd) het verhaal raakt deze echter in een stroomversnelling en volgen de figuren en verhaallijnen in snel tempo op. Op die manier geraak je de voeling van het hoofdverhaal lichtjes kwijt. Hier en daar een plotwending, maar iemand die bekend is met Spiderman komt niet voor verrassingen te staan.

 
   
 

Gameplay


Control The Spider


Spiderman laat zich zeer vlotjes besturen, al zal je in het begin meerdere malen tegen gebouwen of voertuigen botsen of een richting uitgaan die je niet echt had bedoeld. Het webslingeren doe je met de R2 en L2 toets, maar ga je liever rechtdoor, dan kan je kiezen voor de R1 toets zodat je in één richting verdergaat.

L1 gebruik je om een vijand (indien nodig/mogelijk) te ontwapenen en vechten doe je met de gewoonlijke actieknoppen. Vierkant is slaan, driehoek is ontwijken, met kruisje kunnen we ons kortstondig in het luchtruim verplaatsen en met rondje kunnen we (soms) een speciale aanval uitvoeren. Je beschikt ook nog over een spidersense. Deze laat je toe om vijanden te zien (zelfs doorheen muren) of om voorwerpen te zien waarmee je een interactie kan uitvoeren.

Zijmissies – Good Spider? Bad Spider?


Naast het hoofdverhaal kan je ook nog verschillende kleine sidemissies doen. Deze zijn veelal van hetzelfde kaliber en duren ook niet echt lang, zo heb je de ontvoeringen, vuurhaarden, vechtpartijen, reddingsmissies, bommeldingen en de deadlock-situaties. Bij deze laatste is het de bedoeling om de politie een handje te helpen en het gespuis te vatten. Je zal wel meermaals denken: heeft die vrouw pech dat ze opnieuw ontvoerd is, of je zal de kerel die je al tien keer hebt gered uit een brandend gebouw beginnen verdenken van pyromanie!

Op zich genoeg variatie zou je kunnen denken maar… Eens je het systeem begrijpt is er weinig uitdaging aan. Zo zal je een ontvoering op minder dan een minuut kunnen verijdelen, alsook de deadlock-situaties en vechtpartijen vormen al zeer snel niet echt een uitdaging.
Waarom zou je deze zijmissies dan doen en blijven volhouden? Goede vraag, met een simpel antwoord. Al vrij vroeg in de game zal je te maken krijgen met de Task Force. Dit is een groepje corrupte agenten met mooie (lees: high tech) speeltjes. Wanneer je de ontvoeringen, bommeldingen, etc. laat begaan, wordt jij verdacht van deze criminele feiten. Wanneer je te verdacht wordt, zullen ze op je jagen terwijl je aan het free roamen bent, of als je je verplaatst tussen missies. Wanneer je echter deze kleinere aangelegenheden tot een goed einde brengt, stijgt je reputatie en wordt je een held in de ogen van de mensen – en valt de Task Force je niet aan.

Gotta Catch It All


Zoals in de meeste open world – games zal je kunnen jagen op verschillende collectibles. Deze zijn: audio logs, pagina’s uit stripverhalen of containers met high tech wapens in. Ook de Russische schuilplaatsen zijn de moeite om te bezichtigen! Wanneer je ook verschillende doelen behaalt, kan je andere outfits ontgrendelen. Deze zijn meestal wel leuk om te proberen en vooral als je weet wat je te wachten staat. Zo heeft elke outfit drie sterktes, bijvoorbeeld meer schade berokkenen of net minder schade berokkend krijgen.

Become The Ultimate Spiderman


Nadat je genoeg vijanden hebt verslaan en/of (zij)missies hebt gedaan, zal je beloond worden met experience. Deze punten die je verzamelt zal je dan kunnen besteden aan het verkrijgen van nieuwe aanvallen, een beter web of andere zaken die je queeste naar rechtvaardigheid verder helpen.

 
 

Graphics & Sound


Nu komen we aan het heikel punt van de game: graphics. Tijdens de game of het free roamen op zoek naar wat lekkers is er weinig tot geen vuiltje aan de lucht. De game blinkt niet uit, maar is zeer zeker niet slecht op dit punt.

Wanneer je echter in een gevecht verwikkeld geraakt valt het meer dan eens – en eigenlijk té veel – voor dat een vijand voor de helft door een muur gaat en er dan plots weer staat, of dat zijn hoofd lijkt platgewalst te zijn door een appartementsgebouw dat er dan nog steeds opstaat, om dan later te ontdekken dat hij je doodleuk in de rug aan het meppen is. Helemaal vervelend wordt het wanneer de vijand blijft vast zitten in de muur zodoende dat je het checkpoint moet herladen. This is NOT done!

Bovenstaande feiten gebeuren tijdens de game, maar de cutscenes zullen om vingers bij af te likken zijn? Nee hoor, tenzij je je vingers net in een hoopje Rhino…. hebt gestoken. Deze scenes lijken wel tien jaar te laat. Zo is er van lip sync weinig sprake als de lippen lijken op twee zwanworstjes en het wordt al helemaal te gek als Aunt May haar hoofd beweegt en haar haren op identiek dezelfde manier mee bewegen. Van een dynamisch gedeelte is hier geen sprake! This is what they call: Strike 2!

Waar de graphics het afweten moet de sound het toch ophalen? Toch? Toch?! Ja, dit is grotendeels waar. Gelukkig zal je de zwanworstjes weinig zien, want Spiderman draagt grotendeels een masker. Zo zijn de achtergrondgeluiden van New York best te smaken, alsook zullen de personages gepast reageren wanneer ze gered worden. Oef, op de valreep gered van ‘You’re out!’.

Conclusie – Leuk Vluggertje!


Voor de fans van Marvel en meer specifiek van Spiderman is dit een must have. De vrijheid (en snelheid) die je ervaart in het free roamen geven je wel een kick en het is leuk om je vrij door dat New York te bewegen. Hierdoor ervaar je het (grotendeels) als een plezier om alles te verzamelen. Deze game is ook wel leuk als tussendoortje, maar let wel op het ‘tje’-gedeelte. Als je je enkel bezighoudt met het hoofdverhaal slinger je er al op een acht uur door. Wil je echter alles zien, doen en verzamelen, dan ben je wel een 15 - 20 uren zoet.

Pluspunten


  • Een absoluut gevoel van vrijheid
  • Het webslingeren is realistischer dan in de vorige games
  • Het verhaal wordt mooi ingeleid…


Minpunten


  • maar wordt bruut afgewerkt
  • Grafisch ondermaats
  • Avontuur is te snel voorbij






Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
8/10
Grafisch
6.5/10
Geluid
8.5/10
Duur
7.5/10

The Amazing Spiderman 2

Release
vr 02 mei, 2014
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps3 ps4
Uitgever
Activision Blizzard
Ontwikkelaar
Beenox

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
8/10
Grafisch
6.5/10
Geluid
8.5/10
Duur
7.5/10

The Amazing Spiderman 2 kopen?