Ghost Giant

Aangrijpende videogames worden, de dag van vandaag, misschien iets te weinig ontwikkeld. Gelukkig is er nog Zoink Games die met Ghost Giant een nieuwe PS4-game voor de VR introduceert. Wat dat geeft, lees je in onze review.

Ghost Giant start als een soort van sprookje waarbij een klein jongetje Louis wordt opgeschrikt door, jawel, jouw vertoning. Al snel krijgt hij door dat het grote spook (door jou bestuurd) voor niemand anders zichtbaar is. Gelukkig voor hem kan je een handje helpen en krijg je, doorheen de puzzelgebieden door, heel wat mee over wat er in Louis’ hoofd parten speelt. Ghost Giant is immers niet zomaar een VR-puzzelgame met een kindvriendelijk kantje, nee, het gaat over eenzaamheid, depressie en hoe je geluk kan vinden in de kleinste dingen. Aangrijpend als men dieper op het familieleven van Louis ingaat, vooral als je dit weet te reflecteren naar de echte wereld. Ghost Giant rekt ook niks eindeloos, waardoor het min of meer 3 uur durende verhaal ideaal is.

Vooraleer je overweegt Ghost Giant aan te schaffen, moet je niet alleen over een camera en uiteraard PlayStation VR-headset beschikken, maar is het ook nodig twee motion controllers in huis te hebben. Hiermee neem je controle over Ghost Giants beide handen en moet je Louis in verschillende puzzels zien bij te staan. Net als een wereld vol poppenhuisjes kan je bij de vele diertjes die de wereld rijk is binnen kijken en kan je ook leuke verzamelobjecten terugvinden. Om de puzzels vervolgens op te lossen, gaande van het repareren van een kraan tot het helpen starten van Louis zijn wagen, zal je telkens de omgeving mooi moeten afzoeken. De game speelt, afhankelijk van je VR-setup, heel vlot en zelf hebben we maar eenmaal een gamebreaking bug gehad waarbij het spel terug moest worden opgestart.

Grafisch gezien heeft Ghost Giant heel wat weg van een Fabeltjeskrant. Alle personages, hoe menselijk hun karakteristieken ook wel niet zijn, zijn vervangen door dieren en leven in een kleurrijke omgeving. Zowel de stad als het platteland zijn leuk om te zien, alsook het stemmenwerk is fijn om aan te horen. Beide geven de verhaalvertelling een extra boost, wat het geheel naar een hoger niveau tilt.

Moss was een van de laatste PlayStation VR-titels waar het verhaal mooi werd gecombineerd met een vlotte gameplay, maar nu kunnen we aan het lijstje met toppers ook Ghost Giant toevoegen. Het verhaal van Louis is aangrijpend en wordt mooi (zowel visueel als auditief) gebracht. Heb je al een VR thuis liggen en beschik je over twee motion controllers, laat deze titel dan zeker niet links liggen.

• Aangrijpend verhaal
  • Vlotte gameplay
  • Visueel mooi vormgegeven