Sega Mega Drive Classics

Op de Playstation 3-console kwam SEGA al met een resem klassiekers op de proppen. Recentelijk hebben ze dat procéde herhaald voor de current gen, waarvan je hier onze bevindingen kan lezen.

Gezien dit een verzameling is van spellen, krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere.

Het eerste wat je onder handen krijgt is het menuscherm. Dit wordt voorgesteld als de huiskamer van een jaren '90 gamer: een kleine tv met daaronder een Sega Mega Drive, enkele gameposters aan de muren en een kastje die een mooie collectie spelletjes bevat. Het voornaamste is dat je die spelletjes kan selecteren, en dat die automatisch op je kleine tv'tje worden afgespeeld.

De collectie bevat meer dan vijftig titels met als persoonlijke pronkstukken de 'Streets of Rage' en de 'Golden Axe'-reeks, aangevuld met Flicky- en wat Sonic-games. Kortom veel klassiekers die het merk SEGA groot hebben gemaakt. Ook minder bekend - voor deze reviewer toch - zijn de games van Toejam & Earl, die de basis legden voor de open-wereld-RPG's Landstalker, Light Crusader en noem maar op.

Wie zich de controller van de Mega Drive goed herinnert, weet dat deze zes actieknoppen had. Deze worden standaard verspreid onder het vierkantje, kruisje en cirkeltje. Het driehoekje heeft dus meestal geen functie. Het is in het begin steeds even zoeken wat elke actie net doet, maar dat heb je al snel door. Je kan het spel wel vooruitspoelen in de tijd, en als je iets mis gedaan hebt, even terugspoelen, want indertijd waren games vrij genadeloos, zeker ten opzichte van de huidige standaard. Je kan ook manueel het spel opslaan en uiteraard weer inladen. Wie denkt Streets of Rage op een hoog tempo te kunnen doorlopen, is er aan voor de moeite. Je kan wel gebruik maken van de beschikbare levens en 'continues', maar het spel opslaan na een goede sessie is aangeraden.

De grafische kwaliteit kan je instellen in je zogenaamde speelkamer. Hier heb je enkele opties waaronder het 'originele' beeld dat je kan krijgen, maar ook enkele instellingen die er wat beter uitzien. Verwacht echter geen herwerkte versie van die klassieker, maar iets dat er net een tikkeltje beter uitziet dan een hoop pixels. Het geluid is wel authentiek gebleven, dus je mag je verwachten aan veel bit-geluiden, die steeds een nostalgisch gevoel oproepen.

Het is vrij moeilijk om punten te geven aan een verzameling spellen die hun glorie kenden in de jaren '80 en '90. Deze collectie spreekt uiteraard de oudere gamer aan, wiens gevoel voor nostalgie wordt aangesproken. Wanneer je deze games speelt weet je weer waarom het indertijd toch net iets moeilijker was, maar merk je ook de beperkingen - vooral qua gameplay - bij die spelletjes van weleer. Wil je elk spelletje eens spelen, laat staan uitspelen, ben je een tijdje zoet met deze collectie.

• Nostalgisch gevoel
  • Ruime selectie

• Games hebben geen plaats meer in het huidige gamelandschap