Moss

VR-games kunnen we twee jaar na release ondertussen met hopen in de (vooral digitale) winkel terugvinden, maar echte toppers kunnen we helaas nog steeds op twee handen tellen. Gelukkig brengt het sprookje Moss daar nu verandering in.

We hebben er even op moeten wachten en na veel teleurstellende VR-games met een, praktisch onbestaand en oninteressant verhaal, komt ontwikkelaar Polyarc met Moss op de proppen. Dit sprookje introduceert als hoofdpersonage de schattige Quill; een jong muisje die ervan droomt ooit haar saaie dorpje te kunnen verlaten en op avontuur te trekken. Gelukkig voor haar komt haar wens uit wanneer ze een magische steen opraapt, maar wordt het wel een avontuur op leven en dood. De steen is namelijk zowel een zege als een vloek, aangezien jij (ja, jij, de speler) nu over haar waakt en haar grootvader is gevangengenomen door Sarrfog, die jij dus nu moet zien te verslaan.

Eenmaal de VR-bril opgezet, krijg je het verhaal van Moss te lezen doorheen een sprookjesboek. Sla je de bladzijden om, krijg je alle info mee en word je letterlijk in het avontuur gezogen met als functie als ‘reader’ Quill bij te staan en te helpen waar nodig. Met de controller kan je het muisje besturen, over obstakels laten springen en vijanden met haar zwaard te lijf gaan. Met de stick en triggers is het dan weer op bepaalde momenten nodig stukken uit de omgeving te verplaatsen of te verschuiven om de weg vrij te maken. Dit soort puzzels worden na verloop van tijd meer ingewikkeld en ook Quill zal voor hetere vuren komen te staan. Gelukkig voor jou als speler wordt Moss zo nooit saai, al zit het avontuur er wel al op na een goede twee ŕ drie uur spelen.

Een sprookjesachtig verhaal heeft natuurlijk nood aan een passende vormgeving en stijl. Gelukkig is dat bij Moss het geval, want vanaf het begin van de game word je al meteen ondergedompeld in de wereld van Quill. Het muisje beweegt sierlijk doorheen het bosrijke gebied, dat later in de game wordt vervangen door meer grauwe locaties, allemaal passend voor een sprookjeswereld die we kennen uit onze jeugd of nog beter: De Efteling.

Na recente mislukkingen als The Inpatient en Bravo Team zijn we blij met Moss; een game die avontuur en actie perfect weet te combineren met sprookjesachtige taferelen, puzzels en een goed verhaal. We wisten ook geen glitches terug te vinden en hadden ook geen moeilijkheden met de besturing, wat van Moss nog meer een ‘must play’ maakt voor alle eigenaars van een PS VR.

• Sprookjesachtige setting
  • Goed verhaal
  • Vlotte besturing en gameplay