LEGO Marvel Super Heroes 2

Vele helden, maar ook boeven uit het Marvel-universum maken hun opwacht in deze LEGO Marvel Super Heroes 2!

Star-Lord en zijn Guardians of the Galaxy moeten het opnemen tegen Kang in een verre uithoek van het universum. Wanneer onze vrienden aan het langste eind trekken, verdwijnt Kang met zijn zwaardvormig schip. Het wordt voor hem tijd dat hij de Aarde onder vuur neemt, maar dat is buiten de Avengers gerekend! Ook The Guardians zetten koers naar Aarde om hen met raad en daad bij te staan. Kang heeft blijkbaar ook controle over ruimte en tijd, want hij brengt verschillende locaties uit verschillende tijden samen in zijn nieuwe stad: Chronopolis. Je kan al raden dat chaos het gevolg is, iets wat blijkbaar de drijfveer is van Kang.

Het verhaal van de game is vrij rechttoe rechtaan. De helden moeten in de verschillende stadsdelen boeven – uit het ganse Marvel-universum – verslaan, of bepaalde objecten vinden.

Elke keer er een nieuwe LEGO-game op de markt komt is het uitkijken naar de nieuwigheden. Deze keer vinden we dat onder andere terug in de levensbalkjes van vijanden. Daar waar je vroeger bij baasgevechten enkele puzzels – soms meerdere malen – moest oplossen, moet je het nu rechtstreeks tegen hen opnemen. Let wel; het puzzelgedeelte is niet volledig uit de game gehaald. Een vijand is bijvoorbeeld resistent tegen aanvallen tot je bepaalde objecten maakt of beïnvloedt. Zo zal je een vuurdemoon eerst moeten verzwakken met water zodat hij kleiner wordt zodat je hem schade kan toebrengen.

Wanneer je genoeg vijanden verslagen hebt, krijg je een balkje. Wanneer er een metertje vol is - bestaande uit drie balkjes - kan je samen met een ander personage een speciale, verwoestende aanval uitvoeren. Het is leuk dat iedere combinatie een ander effect heeft. Het hangt er ook vanaf welk personage je zelf bent om de actie uit te voeren. Zo zal je bijvoorbeeld, met het duo Spider-Man en Captain America, een andere aanval uitvoeren wanneer je Spider-Man bestuurt in plaats van Captain America en vice versa. Uiteindelijk niets nieuw want dit hebben we al gezien in LEGO Marvel Avengers! Helaas werkt de aanval niet altijd even goed. De knop die je moet gebruiken is namelijk het driehoekje, en soms zal je in plaats van de aanval uit te voeren gewoon wisselen van personage, wat uiteraard niet de bedoeling is.

Het wisselen van personage is nu ook anders aangepakt. Vroeger had je een personage- of actiewiel, waar je jouw personage uit het team kon kiezen. Nu is het veelal zo dat je de mogelijkheden van de ene superheld nodig hebt, en je wanhopig wisselt van personage, maar steeds de verkeerde vast hebt. Een jammere ontwikkeling, want dit voelt eerder aan als achteruitgang, dan vooruitgang.

Een ander heikel punt is het meermaals vastzitten van de personages in de omgeving. Je teamleden en hun beperkte AI komen soms in hachelijke situaties terecht. Op zich is dat een klein probleem, maar het is tijdens onze speelsessie meer dan eens voorgevallen dat we een specifiek personage nodig hadden, en dat dit vastzat in de omgeving of in wat rondslingerende LEGO-blokjes. Frustrerend wanneer je net aan het laatste deel van je baasgevecht moet beginnen en eigenlijk gedwongen wordt om een eerder controlepunt in te laden.

De grafische kwaliteit van deze game is, zoals gewoonlijk, zeer goed. De achtergronden en verzichten worden prima weergegeven, en de gameplaybeelden zijn, gezien het over LEGO-mannetjes gaat, veruit voldoende. De soundtrack en gamegeluiden zijn op zich wel te smaken. De keuze van de stemacteurs is waar het schoentje wringt. De kenmerkende stemmen van Thor of Tony Stark blijven achterwege en dit haalt je jammer genoeg wat uit de sfeer.

LEGO Marvel Super Heroes 2 geeft je maar liefst een tweehonderdtal vrij te spelen personages, dus je hebt wel even je handen vol. Vooral fans van het Marvel-universum worden op hun wenken bediend, want geef toe, welke 'leek' heeft al gehoord van Gwenpool, of van de vele soorten Hulken - of is het Hulks. Jammer genoeg lijkt deze game eerder een achteruitgang door vele glitches en het wegvallen van het keuzewiel. Op zich een prima game, maar de ontwikkelaars hebben er zich blijkbaar net iets te makkelijk vanaf gemaakt.

• Vele personages
  • Grafisch opnieuw in orde

• Glitches die de gameplay breken