Accel World VS. Sword Art Online

Sword Art Online is er opnieuw, en dit pas een half jaartje na Hollow Realization. Is het meer van hetzelfde, of brengt het toch wat vernieuwing?

Kirito, Asuna en Yui genieten van een mooie dag in Svart Alfheim, de populaire VRMMORPG. Dat Yui eigenlijk een AI is en Asuna en Kirito beschouwt als respectievelijk haar moeder en vader zijn de spelers ondertussen al gewoon. Plots krijgen alle gamers in de virtuele wereld een bericht dat ze moeten uitloggen, maar dat er na het uitloggen wel dataverlies kan zijn. Met andere woorden: het kan zijn dat hun voortgang niet volledig opgeslagen is. Yui dringt er hard op aan dat Kirito en Asuna uitloggen, dus gaan zij akkoord ... op het eerste zicht. Kirito is van plan Yui te volgen en doet dit tot ze bij een mysterieuze toren komen, een toren die vroeger niet in dat gebied was. Zij ontmoeten daar Black Lotus, een elektronisch wezen dat niet thuishoort in de setting van de Scandinavische mythologie. Deze twijfelt niet en valt onmiddellijk Kirito en Asuna aan. Nadat Black Lotus wordt overwonnen, of beter gezegd, overhaald om het gevecht te staken, maakt een nieuw personage zijn intrede: Persona Vabel. Deze heks ontvoert Yui en sluit haar op in de toren, die ze laat bewaken door een enorm monster.

Er zit momenteel niets anders op dan af te druipen, en Black Lotus vergezelt Kirito en Asuna. Het blijkt dat zij geen AI is, maar ook een gamer van vlees en bloed. Ondertussen gaat het fout met de wereld van Svart Alfheim. Her en der beginnen er vreemde constructies en nieuwe vijanden te verschijnen. Black Lotus kan hun meedelen dat dit onderdelen zijn van de Accelerated World, een andere VRMMORPG. Hoe komt het dat deze werelden samensmelten? Is Persona Vabel hiervoor verantwoordelijk? Dat zijn vragen die Kirito en zijn - nieuwe - vrienden zich stellen.

Van alle games uit de reeks is deze degene die het me meest aansprak qua verhaal. Er komen veel plotwendingen en hectische situaties aan te pas, en dit in een vrij hoog tempo. Uiteraard, zoals altijd in deze games, is er ook plaats voor - onwennige, seksuele - humor.

Aan de gameplay is weinig veranderd ten opzichte van Sword Art Online: Hollow Fragment,
 Sword Art Online: Lost Song en Sword Art Online: Hollow Realization. Er wordt opnieuw een (VR)MMORPG gesimuleerd met personages die je al kent van de vorige games, maar ook met nieuwe figuren uit de setting van Accelerated World. De basis blijft hetzelfde: jij en je team van drie voeren queesten uit, waarbij je x aantal vijanden moet verslaan, y aantal materialen moet verzamelen, en dergelijke meer. Uiteraard zal je ook de hoofdmissies moeten doen, wat uiteindelijk op hetzelfde neerkomt, maar meestal eindigt met een hoofdbaas.

Daarnaast heb je uiteraard nog een hele hoop vaardigheden, en deze verschillen van personage tot personage. De ene heeft het meer voor een tweehandig zwaard, de andere voor pijl en boog en ga zo maar door. Het is dan ook logisch dat hun op te waarderen vaardigheden zeer uiteenlopend zijn. Uiteraard kan je ook nieuwe uitrusting vinden, verbeteren, of maken door de juiste grondstoffen samen te voegen. Je team kan je opnieuw zelf samenstellen zodat je steeds jouw favoriete rol kan spelen, óf wanneer je net eens iets anders wil. Ook de 'Skill Chains' zijn terug! Door snel twee opeenvolgende speciale aanvallen uit te voeren krijgen deze een boost in kracht.

Tot zover kon je eigenlijk evengoed de review lezen van Sword Art Online: Hollow Realization. Dus wat is er wel nieuw? Hetgeen wat het meest in het oog springt, en tot zover het enige volgens deze reviewer, is het gebruik van de 'Switch'-aanvallen. Wanneer je aan het vechten bent zal er zich een nieuw metertje vullen, en wanneer dit vol is kan je de vijand met z'n tweeën bestoken, met dubbele aanvalskracht!

Naast je vrienden te simuleren kan je ook online aan de slag. Net zoals in de vorige edities zal je ook een bepaalde missie moeten beëindigen vooraleer je deze optie ontgrendelt. Hier kan je dan kiezen of je een bepaalde queeste start, of dat je een andere vervoegt.

Iets wat kenmerkend is voor deze actie-RPG's is het betere grindwerk. Je kan een tijdje progressie maken in het hoofdverhaal met hetgeen het spel je in het begin aanbiedt, maar toch zal je op een gegeven moment op een onoverwinnelijke vijand stuiten. Dan zal je jouw uitrusting moeten vernieuwen, of nieuwe kopen of vinden, en dit voor meerdere personages. Bovendien is het een must om je vaardigheden op te waarderen door, onder andere, zijmissies te voltooien. Deze belonen je immers met nieuwe materialen/exp/uitrusting/... wat je maar nodig hebt om jezelf en je team net iets sterker te maken. Op die manier kan je als gamer gemakkelijk tientallen uren spenderen, al is dat zeker niet voor iedereen weggelegd.

De audiovisuele kwaliteit blijft gedurende de vele edities eigenlijk hetzelfde, hierdoor ook onze iets strengere beoordeling. We zien namelijk weinig progressie doorheen de reeks. De texturen blijven vlak en hoekig, en het gebruik van de onzichtbare muren is schering en inslag, iets wat we tegenwoordig niet meer willen zien. Het geluid dat we krijgen is zeker niet storend en typisch voor dit type games: fleurig wanneer er niets aan de hand is, bombastisch als er een baas onderweg is. Er is zeker niets mis mee, al had ik ook liever de optie gehad om de spraak op Engels te zetten.

Wie houdt van de vorige edities of van actie-RPG's moet deze zeker eens een kans geven. Het verhaal vond ik persoonlijk het beste van de reeks. Jammer genoeg blijft de audiovisuele kwaliteit achterop hinken. Een remake naar westerse normen zou zeker geen kwaad kunnen: in plaats van stills en tekstvakken vloeiende stripverhaalachtige beelden, en in plaats van het onverstaanbaar Japans een Engelstalige groep stemacteurs. Wie hierdoor kan heenkijken, ontdekt een leuke game met een hoop inhoud en een stevig verhaal.

• Goed verhaal
  • Hoge speeltijd

• Audiovisuele kwaliteit stagneert