Asura's Wrath

Na het zien van de vele trailers wist ik dat ik deze moest hebben. Waarom? Het zag er groots uit... Is het dat ook?...

Jij bent Asura! Een halfgod van Shinkoku Trastrium en één van de negen general guardians die de mensheid wil bevrijden van de Gohma! Je strijd begint in de ruimte wanneer je vijandige vloten van de Gohma, met behulp van de andere generals, naar de vergetelheid stuurt. Plots duikt Gohma Vlitra op. Een wezen dat zich uit de aarde rukt om je te bevechtigen. Maar dit wezen is niet tegen je opgewassen en na een hevige strijd is Vlitra verslagen. Hoera!
De dag na deze epische strijd wordt je opgeroepen bij keizer Strada. Wat een eer! Maar wanneer je daar aankomt blijkt deze keizer vermoord te zijn en wordt de schuld op je afgeschoven. Wanneer je je een weg baant richting thuis om je vrouw en dochter te beschermen, wordt je vrouw vermoord en je dochter ontvoerd. Als je je dochter tracht te bevrijden wordt je gestopt door je voormalige collega’s en naar de aarde gestuurd waar je na 12 000 jaar wakker wordt. En je zint op wraak …

Het verhaal op zich is een combinatie van science-fiction en aziatische mythologie. De vroegere halfgoden worden afgeschilderd als een buitenaards ras die de mensheid wil beschermen, maar interessanter is, dat dit ras zijn kracht put uit de gebeden van de mensen. Het toeval wil dat de dochter van Asura, een priesteres onder haar volk, in staat is om deze kracht exponentieel te laten toenemen. Het verhaal is één lange wraakactie waarbij je het opneemt tegen het gewone voetvolk, maar ook tegen je vroegere kompanen, dit leidt vaak tot epische boss-battles. Meestal krijgen deze baasgevechten een episch gevoel door de woede van Asura. Kratos zelf lijkt soms zelfs een toonbeeld van kalmte ten opzichte van deze aziatische halfgod!

De gameplay wordt continu verweven met het verhaal. Het komt erop neer om de gewone vijanden te verslaan met de standaard lichte aanval (rondje) en de zware aanval (driehoekje). Soms als een moeilijkere vijand neerligt, kan je een speciale aanval uitvoeren met behulp van driehoekje. Wanneer je echter tegen bazen vecht, zal je door je hevig vechten een bepaald metertje laten vollopen tot wanneer er plots ‘BURST’ op je scherm komt. Na de correcte toets in te duwen beland je in een episch gevecht dat je goed kan laten aflopen door op de correcte momenten de QTE’s (Quick Time Events) te volgen. Tussen deze QTE’s kan het goed zijn dat er nog een deel van het verhaal verteld wordt en omgekeerd, als er een deel van het verhaal verteld wordt, kan het zijn dat je plots bepaalde toetsen moet induwen, dus hier kan je nooit op je lauweren rusten.

Na elke level krijg je ook nog een bepaalde score omtrent je tijd, combo’s en of je QTE’s tot een goed einde hebt gebracht, in traditie met de vele hack ’n slash games zoals devil may cry.

Grafisch best OK, niks speciaals. Je ziet goed op wie en wat je slaat en dat is grotendeels de bedoeling.

Het geluid is eerder naar de aziatische kant en kun je misschien op bepaalde momenten vergelijken met de soundtrack van NIER, maar minder irritant en eentonig. Geen problemen mee, en de spraak komt vrij goed overeen met het beeld.

Als je even Kratos beu bent en het eens over een andere boeg wil gooien, of een goed verhaal wil volgen over mythologische wezens, dan is dit zeker een game voor jou. Zelf heb ik de game zeer graag gespeeld, vooral omdat er weinig games zijn die gameplay en verhaal zo in elkaar verweven. Als je je door dit verhaal raast, speel je dit uit op een zes à zeven uur. Wil je platinum, dan zul je daar enkele veelvouden van moeten rekenen.

- Goed verhaal
- Gigantische (niet frustrerende!) baasgevechten
- Mooie verweving tussen verhaal en gameplay