Digimon Story Cyber Sleuth

De Digimon games maken met deze Cyber Sleuth hun entrée op onze playstation 4. Geslaagd of niet, dat kan je hier lezen!

Vele jaren geleden woekerde er een strijd op tv tussen deze digitale monsters en specifieke monsters in zakformaat. Deze reviewer liet echter deze twee tekenfilmseries aan zich voorbijgaan, dus begon ik als volledige leek aan het Digimon gebeuren.

In het begin kan je de voornaam van je personage zelf kiezen. Dit is handig, makkelijk te onthouden en zorgt voor een connectie tussen jij en je digitale zelf. Je bevindt je in een chatroom en bent gezellig met je vrienden aan het keuvelen, wanneer je gesprek plots onderbroken wordt door een hacker - deze hackers hebben een zeer negatieve bijklank in deze game. Deze vertelt je dat je moet inloggen in EDEN - een VR-netwerk - want anders gaat deze hacker je... hacken. Na wat virtueel heen-en-weer geloop ontmoet je je vrienden in de chat - Nokia en Arata - en ontmoet je de hacker. Deze hackt je en installeert het zogenaamde Digimon Capture-programma op je systeem. Hierdoor ben je in staat om Digimon te vangen en te gebruiken. Deze Digimon zijn kleine hacktools die je gebruikt om firewalls en dergelijke op te heffen.

Na deze onthutsende gebeurtenissen wil je uitloggen, maar hier gaat het mis. Je verschijnt ergens in het midden van de straat, maar niet in je eigen lichaam. Je bestaat uit blauwe, lichtgevende data. Je weet niet wat er gebeurt en de mensen rondom je nog veel minder en slaan in paniek. Uit het niets scheurt er een auto langs je, en een blonde deerne gebiedt je om in te stappen. Digitaal of niet, instappen doe je toch... Deze dame blijkt een detective te zijn, gespecialiseerd in Digitale zaken, en haar naam is Kyouko Kuremi. Zij neemt je aan als Cyber Sleuth, wat je het best kan interpreteren als Digitale Detective, met een natuurlijk talent omtrent alles wat de digitale wereld aangaat.

Verder in het verhaal zal je verschillende zaken moeten oplossen. Op zich zijn dit zeer korte verhaaltjes. Naast deze kleinere zaken zijn er nog enkele verhaallijnen, onder andere die van Nokia, Arata en het mysterieuze meisje Yuuko. Om spoilers te vermijden wordt hier niet verder op ingegaan.

Jammer genoeg zal je een groot gedeelte van de game het verhaal volgen, en dit met behulp van tekstkadertjes. Hierdoor is de verleiding vrij groot om op het kruisje te duwen tot wanneer je het verhaalgedeelte voorbij bent. Een ander groot gedeelte van de game zal je je verplaatsen tussen de verschillende locaties in de game. Deze verschillende locaties zijn zowel in de echte wereld als in de digitale. Hier hebben de ontwikkelaars duidelijk over nagedacht, want je kan relatief verafgelegen locaties snel bereiken en ook snel doorzoeken, zoals je meermaals zal moeten doen voor de - kleinere - detectivezaken. Deze zaken kan je activeren op een witbord op het hoofdkwartier. Jammer genoeg is het niet mogelijk om er meerdere tegelijkertijd te aanvaarden. Dit is jammer omdat er soms meerdere zaken in één gebied zijn, en je ze niet allemaal in één keer kan oplossen.

Waar het echter voor mij in deze game om draait is het verzamelen van de Digimons, ze laten vechten tegen elkaar en ze laten evolueren. Het verzamelen van deze digitale diertjes is op zich geen kernfysica. Elke keer wanneer je tegen een andere Digimon vecht, dan scan je deze. Zo kan je bijvoorbeeld er eentje voor 20% gescand hebben, en bij een volgend gevecht zal je hem dan 40% gescand hebben. Het is wel zo dat wanneer je de sterkere exemplaren scant, dit percentage ruim lager ligt. Het ligt voor de hand, dat wanneer je ze voor 100% gescand hebt, je deze kan laten digitaliseren in het Digilab.

Digilab

Naast het detectivebureau, dat grotendeels dienst doet als uitvalsbasis, is er nog een tweede plek die je in deze game veel zal bezoeken: het Digilab.

Hier kan je de gescande Digimons vorm laten geven en kan je ze plaatsen waar je wil: de Digibank, je party of je Digifarm. In de Digibank blijven ze gewoon sluimeren tot wanneer je beslist om er iets mee te doen. In de Digifarm kan je ze laten trainen, het eiland helpen uitbreiden, of de digitale wereld afzoeken om detectivezaken te vinden die je dan kan activeren via het witbord in het bureau.

Hier kan je ook je verzameling diertjes laten Digivolven. Een Digimon kan overigens evolueren in meerdere vormen. Er zijn bijvoorbeeld exemplaren die drie geëvolueerde vormen hebben, het is aan jou, en de voldane vereisten, om te kiezen waarin je Digimon zal digivolven. Hierna kan je deze geëvolueerde vorm weer laten vechten, zodat hij/zij/het ervaring opdoet, zodat je hem terug kan laten evolueren in een nog sterkere vorm. Hier haalde ik persoonlijk het meeste plezier en voldoening uit.

Ook kan je in het Digilab Digimon laten uploaden in een andere. Concreet wil dit zeggen dat de ervaring van de ene aan de andere gegeven wordt, en de eerste gewist wordt. In het Digilab kan je ook nog een online portaal activeren, zodat je het kan opnemen tegen andere spelers.

Let Them Fight

Je collectie virtuele monsters laten sterker worden doe je in de eerste plaats door ze te laten stijgen in level. Dit doe je grotendeels door hen te laten vechten tegen andere Digimon die je onderweg tegenkomt. Je kan maximaal drie exemplaren inzetten waarmee je de strijd aanvat - je kan er wel elf in totaal met je meenemen. Wanneer de vijanden verslagen zijn, krijg je natuurlijk experience points. Deze punten gaan naar alle Digimon die je op dat ogenblik bij je hebt - dus maximaal elf. Je moet niet alleen rekening houden met het aantal beschikbare plaatsen in je Digivice, maar ook met het geheugen dat je voorhanden hebt. Zo begin je met een capaciteit van twintig ... (sorry, geen eenheid). Met die capaciteit kan je bijvoorbeeld 5 Digimon van grootte vier meenemen, of maximum 11 van grootte één. Het spreekt voor zich dat wanneer je later in de game je Digimon opwaardeert, deze meer plek zullen innemen. Geen vrees, af en toe volbreng je missies die je toelaten om je geheugen uit te breiden.

Wanneer een gevecht begint, zie je de volgorde van jouw en de vijandelijke Digimon rechts. Je kan hierop handig anticiperen. Het is dan aangeraden om bijvoorbeeld de vijandelijke Digimon aan te vallen, die het eerst aan de beurt zou zijn. Als hij uitgeschakeld is, kan het overigens zijn dat er één van jouw Digimon aan de beurt is. Tijdens het gevecht kan je kiezen uit zeven opties:
  • Attack: hiermee voer je een standaardaanval uit;
  • Items: hiermee activeer je een item uit je inventory (leven regenereren, weerstand tegen, etc.);
  • Guard: optimaal verdedigen;
  • Escape: de strijd verlaten;
  • Auto: de Digimon zelf laten beslissen wat hij/zij/het doet;
  • Skills: gebruik maken van de speciale vaardigheden van de Digimon, dit verbruikt wel special points;
  • Change: verwissel de huidige Digimon met een andere die je op zak hebt.

Het heeft ook nog belang welke aanvallen je uitvoert op de specifieke tegenstanders. Er is namelijk in deze game ook sprake van de verschillende elementen, alsook verschillende voordelen (Virus, Vaccine, ...). Gelukkig wordt dit alles gemakkelijk gereduceerd tot de kleur die de cirkel heeft van de vijand die je op dat ogenblik selecteert: is er een rode cirkel, dan zal hij door die aanval veel meer schade oplopen, dan wanneer deze wit, of blauw gekleurd is. Integendeel, als hij blauw gekleurd is, dan zal de vijand er zelfs voor een gedeelte resistent tegen zijn.

De grafische kwaliteit van deze game is zeker niet slecht te noemen, zeker gezien de grootte die de game inpakt op je HDD - nog geen drie gigabyte. Je personage, alsook je Digimon bewegen vrij snel in de verschillende omgevingen. Jammer genoeg lijken al deze omgevingen wel zeer goed op elkaar, en lijkt hun lay-out goed op elkaar. Wel een pluspunt voor het snel inladen wanneer je een ander gebied betreedt. De verhaalvertelling is op zich iets beter dan de standaard JRPG. Zo wordt er niet meer gebruik gemaakt van stills, maar bewegen de personages ook wanneer de tekstvakjes op het scherm verschijnen. Van vloeiende cutscènes is er jammer genoeg geen sprake.

Een heikel punt in deze westerse wereld is het gebruik van de Japanse stemmen. Deze kan je jammer genoeg niet omzetten in Engelstalige. Gelukkig is er een Engelse ondertiteling voorzien, anders was het vrij moeilijk om het verhaal te volgen. Wat op zich, voor mij althans, wat raar overkomt, is dat mijn supergeëvolueerde-vliegende-vuurspuwend-bewapende-draak Digimon klinkt als een zesjarig Japans meisje als het de strijd wint. Ik had hier eerder een Arnie-voice verwacht/gewild.

Voor mij was het spelen van deze Digimon Story Cyber Sleuth een positieve ervaring. Ik had nooit gedacht dat het zo een verslavende invloed op mij zou hebben, maar de drang om je Digimon sterker te maken, te laten evolueren en hen ass te laten kicken is enorm. Met een verhaal dat nog vrij goed is, maar jammer genoeg 'op z'n Japans' gebracht, stijgt deze voor mij uit boven de middenmoot, al laat de score iets anders vermoeden. Met het doorspelen van het verhaal ben je een 30-40 uur bezig, en dan heb je nog New Game +.

• Verslavend
  • Degelijk verhaal

• Ondanks de vernieuwing, nog steeds eindeloze tekstkadertjes