LEGO Marvel Avengers

LEGO haalt de superhelden weer van stal in LEGO Marvel Avengers!

Het gaat goed fout in de SHIELD basis! De Tesseract, een mysterieuze kubus uit een andere wereld wordt plots geactiveerd, waardoor een portaal gecreëerd wordt. Door dit portaal komt niemand minder dan de Asgardiaan Loki. Nick Fury, de baas van SHIELD, en zijn medewerkers trachten Loki's ontsnapping tegen te houden. Loki is natuurlijk niet de minste, en hij manipuleert Hawkeye en Dr. Selvig om hem te helpen. Wanneer Loki in zijn doel slaagt zit er niets anders op dan de machtigen der Aarde samen te roepen en hen te laten samenwerken, dit is de geboorte van de legendarische Avengers...

Het verhaal van deze LEGO-game herkennen we natuurlijk van de Film The Avengers en The Avengers 2: Age of Ultron. Na het uitspelen van de verhaallijn van de eerste film kan je ook, al is het in een zeer korte versie, de verhaallijnen van Iron Man 3, Captain America: The Winter Soldier, en nog meer Avenger-blockbusters naspelen. Deze episodes zijn enkele hoofdstukken van de films, aan elkaar gelijmd door een verteld verhaal met een stripboek als grafische hulp.

Met de komst van elke LEGO-game weten we wel ongeveer wat we mogen verwachten. We moeten ook in deze game uiteraard vele voorwerpen afbreken en daar ook meestal nieuwe voorwerpen mee bouwen om de vele omgevingspuzzels op te lossen. Ook hier hebben de verschillende personages elk hun specifieke eigenschappen. Black Widow kan zichzelf onzichtbaar maken, Hawkeye's pijlen kunnen zilveren of gouden objecten vernielen, de Hulk kan zware objecten 'verplaatsen', en ga zo maar door. Het is natuurlijk aan de speler om de juiste eigenschappen van de figuren te gebruiken om voortgang te boeken in de game.

Gepaard met de komst van elke nieuwe LEGO-game vragen we ons ook af wat de nieuwigheden zijn. Bij Jurassic World bleven we wat op onze honger zitten op dit vlak, maar gelukkig hebben de ontwikkelaars in hun laatste game toch een nieuwigheidje gestopt. Wanneer je aan het vechten bent, zal er zich een metertje opvullen. Dit metertje bestaat uit drie delen. Met de eerste twee delen kan je personage met behulp van rondje een aanval uitvoeren waarmee je één vijand uitschakelt. Wanneer echter alle drie deeltjes opgeladen zijn, en je komt in de buurt van je mede-Avenger, zal je een speciale aanval kunnen uitvoeren met diens hulp. Het lijkt wat op de 'dwergenaanval' uit The Hobbit, maar is veel gevarieerder. Zo zal je bijvoorbeeld, met het duo Hawkeye en Captain America, een andere aanval uitvoeren wanneer je Hawkeye bestuurt in plaats van Captain America en vice versa. In het eerste geval zal je The Captain in de lucht slingeren, vele pijlen naar hem schieten die hij dan afketst met zijn schild, waardoor vele vijanden uitgeschakeld raken. In het tweede geval zal elke vijand zeer snel bedolven raken onder de sonische pijlen van Hawkeye. Aangezien er vele Avengers zijn, kan je je voorstellen dat er vele unieke aanvallen zijn, die je toch moet gezien hebben als je de game speelt.

Ook nieuw in deze game is het gebruik van multipliers. Elke keer wanneer je een vijand uitschakelt, verhoogt deze, tot een maximum van 10. Wanneer je dan nopjes opraapt, wordt de waarde ervan vermeerdert met de huidige multiplier.

Zoals elke LEGO-fan ondertussen al weet, heb je de game bijlange nog niet uitgespeeld als je het verhaal doorlopen hebt. Naast de verhaallijnen van beide hoofdfilms en de supplementaire levels (van andere Avenger-films) kan je ook nog je verzamelwoede stillen. Zo kan je, zowel in het verhaal als in de free roam-levels, gouden en rode blokken verzamelen, maar ook andere personages en voertuigen. Bovendien kan je Stan Lee op sommige momenten uit benarde situaties helpen. Deze mooi afgewerkte free roam-levels zijn erg groot. Je kan onder andere aan de slag in de Helicarrier van SHIELD, in Manhatten, en zelfs in Asgard. Hier herkennen we hetzelfde gevoel als in de Batman 3 game. Niet alleen het ruim zijn van de levels, maar ook de enorme bewegingsvrijheid van de personages is gebaseerd op die oudere LEGO-game. Je geraakt al een heel eind ver als je gebruik maakt van Thor of Iron Man, waarmee je moeiteloos door het luchtruim kan klieven.

De grafische kwaliteit is, zoals gewoonlijk, zeer goed. Geen framedrops, of texturen die niet voldoende afgewerkt zijn. Zowel in-game als tijdens de tussenfilmpjes gewoon top.
Ook de voice-overs zijn zeer goed. Zo herken je onmiddellijk Tony Stark, Thor of Nick Fury. Naast het betere stemmenwerk mogen we ook spreken van een goede, herkenbare soundtrack.

Gamers die vertrouwd zijn met de LEGO-games weten precies wat te verwachten. Als we deze met een andere moeten vergelijken, dan leunt hij het dichtste aan bij Batman 3. Vooral omdat je een grote vrijheid hebt tijdens het free roamen tussen de verhaallevels, en omdat veel figuren gebruik maken van het luchtruim. Het samenwerken tussen de verschillende Avengers is de nieuwigheid in deze game, maar vele elementen uit de vorige games zijn uiteraard overgenomen en herwerkt. De hoofdverhalen speel je uit op een acht uur, wat vrij kort is voor een game uit deze franchise. Als je de 'extra' levels speelt ben je nog enkele uurtjes verder, maar ook niet meer dan dat. Fans van The Avengers en LEGO kunnen gerust met deze game aan de slag.

• Mooi afgewerkte levels
  • Grote bewegingsvrijheid

• Korte speelduur