Farming Simulator 2015

Altijd al boer willen worden, maar de stap nooit durven zetten? Misschien speel je dan beter eerst eens Farming Simulator 2015!

Wegens het ontbreken van een verhaal, krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere delen.

In deze game draait het allemaal om geld verdienen. Dit doe je als boer door je gewassen te zaaien, te oogsten en te verkopen. Eén van de eerste keuzes die je moet maken, is waar je je boerendroom gaat waarmaken. Dit kan je doen in Bjornholm, een Scandinavisch dorp, of in Westbridge Hills, een typisch Amerikaans dorpje.

Je oogst wat je zaait

Het eerste wat je nodig hebt in deze game is natuurlijk één of meerdere percelen grond waar je je gewassen op kan kweken. Nadat je dit hebt gekregen (of aangekocht) kan je dit stukje grond omploegen door middel van een cultivator, die je aan je tractor hecht. Daarna kan je je gewenste gewas zaaien met behulp van de zaaimachine. Na enige tijd zal je geselecteerde gewas beginnen groeien, dit kan je stimuleren door je grond eventueel te bemesten. Wanneer je gewassen volgroeid zijn, kan je deze oogsten met de oogstmachine en verkopen.

Veedieren

Nieuw in deze versie van 2015, is de mogelijkheid om dieren aan te kopen. Deze blijven echter beperkt tot drie soorten: kippen, koeien en schapen. Deze leveren respectievelijk eieren, melk en mest, en wol op. Deze kan je dan verzamelen en opnieuw verkopen. Een extra gelaagdheid is het goed onderhouden van deze dieren. Des te beter je bijvoorbeeld je koeien voedert, des te beter zij melk produceren.

Het juiste gereedschap voor de juiste job

Wanneer je als boer aan de slag gaat, moet je er wel op letten dat je het correcte gereedschap in je bezit hebt. Wanneer je dit niet hebt, kan je dit aankopen. Let wel, in het begin heb je weinig financiële mogelijkheden, dus zal je beslissingen moeten nemen, of zelfs gaan lenen bij de bank, dit tegen een hoge rente.
Zo moet je ook opletten welke taakjes je accepteert. Een palet verplaatsen is geen moeite, maar dan heb je wel het specifieke materiaal voor je tractor nodig.

De boerderij uitbreiden

Alles wat je aankoopt, hetzij materiaal of dieren, kost dagelijks geld. Dit bedrag wordt bij de aankoop reeds medegedeeld. Zo zal je een goed zicht moeten hebben op wat rendabel is, en wat je beter (nog) niet aankoopt. Het is ook een must om de verkoopprijzen van de verschillende gewassen in het oog te houden. Je gewaskeuze voor het zaaien kan je hierdoor laten beïnvloeden.

Tijdens het spelen zal je ook infoborden tegenkomen, die je de optie geven om bepaalde 'missies' uit te voeren. Dit is een extra mogelijkheid om geld te verdienen, echter zal je erop moeten letten dat je over het juiste gereedschap beschikt.

Wanneer je voldoende geld hebt kan je naast nieuw materiaal (waardoor je je percelen sneller kan cultiveren/zaaien/oogsten/...) ook nieuwe percelen aankopen. Hierdoor kan je een grotere variëteit aan gewassen kweken. Het is ook interessant om de aanbiedingen in de plaatselijke boerenwinkel in het oog te houden, want deze kunnen je al snel vele euro's besparen.

Een nieuw element in deze game is ook het omkappen van bomen, deze zaag je om met behulp van je kettingzaag, waarna je deze met een speciaal type aanhangwagen naar het afhaalpunt brengt.

Boer-het-zelver

Waar veel aandacht is aan besteed, is aan het feit dat ongeveer elke machine anders aanvoelt qua besturing. Je kan het bijna vergelijken met Project Cars, maar voor tractoren (en aanhangmachines). Soms is het daarom ook handiger om iemand het veld voor je te laten omploegen/zaaien/..., hiervoor kan je een arbeider inhuren die het voor je doet, en waarschijnlijk zelfs beter doet dan jijzelf. Al moet gezegd worden dat ik met de speelbeurt een bug ben tegengekomen waarbij de arbeider gewoon rondjes reed. Een extra oogje in het zeil houden lijkt dus de boodschap.

Wanneer je even niet goed weet wat te doen, kan je met je aangekochte hogedrukreiniger je tractoren weer wat opfrissen om daarna weer aan de slag te gaan. Naast het onderhouden van je materiaal, hou je best ook een oogje op je benzinepeil, want in deze game, net als in de realiteit zal je af en toe moeten bijtanken - hopelijk tegen een gunstig tarief.

Boer Jan en boer Piet

Heb je nog enkele boerse vrienden, dan kan je ze uitnodigen om op je veld te komen werken. Deze Farming Simulator 2015 heeft een multiplayermodus! Zo kan je aansluiten bij een reeds bestaand (online) spel, of kan je je eigen game starten en hier je vrienden op uitnodigen.

Grafisch gezien heb je notie van wat er zich afspeelt op je veld: zo kan je zien of het omgeploegd of bezaaid is. Verwacht hier echter geen haarfijne texturen, zoals we al gezien hebben bij sommige games op PS4. De grafische kwaliteit kan je het best vergelijken met de middenmoot op PS3.
Qua geluid is het dan weer een stuk beter, zo hoor je je tractor, en de daaraan gekoppelde werktuigen de typische geluiden maken wanneer je deze activeert, en wanneer je aan het rijden bent.

Deze game is niet voor de doordeweekse 'RPG/FPS/Actie/Avontuur' - liefhebber. Deze game koop je wanneer je even aan het haastige gamegeweld wil ontsnappen. Het is echter van groot belang dat je geest eerder wat tactisch ingesteld is. Zo kan je de goede keuzes maken qua aankopen, te zaaien gewassen en leningen die je aangaat. Het doet wat het moet doen, namelijk het simuleren van de harde boerenstiel. Je kan met deze game een hoop uren slijten, al kan het zijn dat sleur en repetitiviteit om de hoek loert.

• Geeft het (drukke) boerenleven goed weer
  • Lange speelduur
  • Multiplayer