Lara Croft and the Temple of Osiris

Helaas wordt de nieuwe Tomb Raider een Xbox-exclusive. Je portie Lara Croft zal je moeten vinden in deze Temple of Osiris, een vervolg op Guardian of Light. Een pleister voor de wonde?



Verhaal


Zoals gewoonlijk doet Lara waar ze goed in is: oude tempels verkennen en relikwieën opgraven. Bij één van haar escapades verstoort ze samen met haar collega Carter Bell een mysterieus artefact. Hierbij roepen ze een eeuwenoude vloek op henzelf af, de vloek van Set. Om hiervan verlost te raken dienen ze de verschillende lichaamsdelen van Osiris te verzamelen. Deze zijn tijdens een conflict tussen Set en Osiris door Set verspreid over verschillende tombes. Om je doel te bereiken krijg je de hulp van twee andere goden, Horus en Isis. Het is aan dit bonte gezelschap om de verscheidene tombes leeg te roven en de vloek op te heffen.

Een relatief simpel verhaal zonder enig spoor van plotwendingen of nuances. Veel extra info moet je niet verwachten. Zo heb je er een beetje het raden naar waar Horus en Isis eigenlijk vandaan komen. Maar daar gaat het hier niet om. De nadruk ligt op de gameplay en voor een PSN-game (die ook op schijf verkrijgbaar is) kan dat zeker geen kwaad.




Gameplay


Temple of Osiris is een twin-stick shooter met platform- en puzzelelementen. Je krijgt een top-down view op je personage en baant je een weg door een horde vijanden en verscheidene puzzels. Afhankelijk met hoeveel je speelt krijg je een verschillende ervaring.

Speel je alleen dan krijg je in één personage het totaalpakket van accessoires die je nodig hebt. Je hebt vuurwapens, waaronder Lara's iconische dual-wield pistols, om je vijanden een kopje kleiner te maken, een magische staf om bepaalde omgevingselementen te beïnvloeden, bommen om dingen op te blazen en een werphaak om muren te kunnen beklimmen. Zoals gebruikelijk heb je voor elk accessoire een bijhorende knop. Aan deze heb je voldoende om de singleplayer-versie tot een goed einde te brengen. Het spijtige hierbij is dat er weinig uitdaging aan is. Je zal niet bijzonder veel moeite moeten hebben om de vijand te verslaan en je grijze materie zal geen overuren draaien om de puzzels op te lossen. Desondanks ontbreekt het in de singleplayer niet aan de nodige fun-factor.

Meer uitdaging en meer fun vind je in de co-op. De verscheidene accessoires worden verspreid over de verschillende spelers en de twee goden krijgen er zelfs één bij, een schild dat dienst doet als bescherming en als platform. De nood om samen te werken is zeker aanwezig. Extra pluspunt hierbij is dat de tombes zich aanpassen naargelang het aantal spelers. Dezelfde dungeon aanvangen met vier geeft een andere ervaring dan met twee. Reden te meer om deze een paar keer te herspelen.

Naast een twaalftal tombes met elk hun unieke karakter, heb je de centrale omgeving om te verkennen. Hierin kan je zelfs het weer veranderen om zo andere delen vrij te spelen. Je merkt, genoeg inhoud om toch een tijdje zoet te zijn.



Graphics & Sound

 
De tombes zijn stoffig en donker genoeg om de juiste sfeer neer te zetten. De personages zelf daarentegen zijn niet overdreven gedetailleerd, al is dit niet onlogisch voor een PSN-game.
De voice acting komt soms wat kinderlijk over, maar over de achtergrondmuziek kan je zeker niet klagen. Je krijgt wat je verwacht en dat is een typische Lara Croft-sfeer.



Conclusie


Een waardige opvolger voor Guardian of Light. De gameplay vernieuwt niet echt maar blijft genietbaar.  Leuk tussendoortje tot de nieuwe Tomb Raider naar de betere console komt. Nietwaar, Crystal Dynamics?

Pluspunten


  • Fun in co-op
  • Voldoende replay-waarde


Minpunten


  • Zwak verhaal
  • Soms een beetje hectisch




Reviewer: Heisenberg

Score

Verhaal
6/10
Gameplay
8/10
Grafisch
7/10
Geluid
7.5/10
Duur
8.5/10

Lara Croft and the Temple of Osiris

Release
vr 05 dec, 2014
Genre
Avontuur
Platform
ps4
Uitgever
Square Enix
Ontwikkelaar
Crystal Dynamics

Score

Verhaal
6/10
Gameplay
8/10
Grafisch
7/10
Geluid
7.5/10
Duur
8.5/10