The Legend of Korra

Avatar Korra rest een zware klus. Ze moet in de voetsporen treden van Avatar Aang die vrede en balans bracht in de wereld na een moeilijke periode van oorlog. Je zou voor minder met prestatiestress door het leven gaan. Lukt het ook deze game om, via een mooi verhaal en dito gameplay, in de voetsporen te treden van de bejubelde anime reeks?

Het verhaal van deze game vindt plaats tussen boek 2 (Spirits) en boek 3 (Change) van de anime reeks. Wie dus alsnog van plan is om de reeks spoilervrij te bekijken, speelt deze game best op een later moment.

Avatar Korra heeft in boek 2 namelijk net Unalaq verslaan en besloot in de nasleep van haar overwinning de poorten tussen de fysieke en spirituele wereld opnieuw te openen. Twee weken later start het verhaal van deze game. Korra wordt aangevallen door een mysterieuze oude man, die haar controle over de natuurelementen (tijdelijk) blokkeert. Je kan het al raden, in wat volgt gaat Korra op zoek naar middelen om haar avatarkrachten terug te krijgen en een halt toe te roepen aan de oude man.

Het verhaal van deze game haalt verre van het niveau van de televisiereeks. De setting is wel compleet gebaseerd op het avataruniversum, maar de vele verhalen die het rijk is leggen de ontwikkelaars naast zich neer. Hoe verloor Korra haar krachten eigenlijk? Geen idee. Waarom staat Korra er in dit verhaal compleet alleen voor? Geen idee. Mako en Bolin zeggen in het begin van de game welgeteld twee zinnen voor ze letterlijk en figuurlijk van het podium verdwijnen. Tenzin, Beifong, Asami, en zowat het hele team Avatar kregen geen (bij)rol in deze game. Enkel Jinora en Hiro krijgen een soort van rolletje. Jinora treedt op als spirituele gids en Hiro (gezegend met een heerlijke stem om naar te luisteren) baat een spiritueel winkeltje uit, waar je enkele upgrades en items kan kopen. Het verhaal komt dus niet verder dan een paar betekenisloze zinsuitwisselingen tussen Korra en de mysterieuze oude man, wat gezien de tegenstrijdigheid met de televisiereeks compleet ongehoord is.

Gedurende deze game zal je drie type sequenties onderscheiden: combat, side-scrolling, en pro-bending.

Elemental combat

Korra laat zich heel vlotjes besturen, maar met dat gemak komt helaas een besturing die eerder gevoelig is voor button bashen. Je hebt niet meer nodig dan een combo van de vierkant- en driehoektoets, de schoudertoetsen gebruik je om te blokken en te ontwijken. Om niet volledig in het button bashen te vervallen wordt de gamer beloond als die tijdig weet te blokken, dan mag je namelijk een mooi geanimeerde counteraanval inzetten.

Daarnaast is het niet mogelijk om combo's uit je duimen te schudden met alle natuurelementen. Met uitzondering van de - toch wel mooie - eindbaas, die je in de avatartrance mag bekampen. Voor de rest moet je steeds één natuurelement kiezen. Niet bepaald avatar waardig! Water gebruik je voornamelijk als afstandswapen, aarde bij close-combat en om snel een hap leven te nemen uit de sterkere vijanden, lucht is ideaal voor crowd control. Vuur leek niet echt gepast voor één of andere tactiek, waardoor deze wat onderbelicht bleef. Bovendien maakt het voor de vijanden weinig uit welke aanval je tegen hen gebruikt. Nooit is er sprake van een tegenstander die gevoeliger is voor het een bepaald natuurelement. Zonde! Gelukkig zijn de animaties wel leuk, vooral wanneer je krachten op het hoogste level zijn gebracht.

Tussen het vechten door moet je af en toe een platformgedeelte afwerken, al is platform eerder een groot woord voor een beetje lopen en springen. Het leveldesign is bij momenten verschrikkelijk. Soms loop je letterlijk van arena naar arena en tussendoor loop je door kale, eentonige gangen, waar enkel wat potten, auto's en andere voorwerpen staan om kapot te meppen. Enkel de achtergrond verandert mee met de vooruitgang in de game, maar als je eens reflecteert heb je het gevoel vooral rechtdoor te lopen.

Nagga, the side-scrolling polar pooch

Om de gamer wat welkome afwisseling te bieden, zijn er ook enkele 3D side scrolling levels. Kompaan van dienst is Korra's trouwe viervoeter, Nagga. Zij loopt, springt, glijdt en ontwijkt, maar kan niet stoppen, dus je moet op tijd de juiste commando's uitdelen. Ook hier kan je gebruik maken van je controle over de natuurelementen. Aarde gebruik je om dubbel te springen, water om een schild te vormen, en met vuur creëer je projectielen om de weg vrij te maken. Verwacht ook hier geen spectaculair nieuwe dingen, maar deze levels helpen wel om de eentonigheid van het vechten te doorbreken.

Pro-Bending

Pro-bending komt maar tweemaal voor in het hele verhaal, maar nadat je de game voltooid hebt kan je ook aan de slag in pro-bending toernooien, voor wie alles van deze game wil gezien hebben. De controls van deze sequenties zijn sterk analoog aan de combat, maar met dat verschil dat je hier geen combo's kan gebruiken, en je slechts een beperkte bewegingsvrijheid hebt. Wie de televisiereeks gezien heeft snapt direct wat er moet gebeuren: Iedere (tegen)speler (gewoonlijk 3vs3) krijgt een levensbalkje en als dat balkje leeg is schuif je één vakje naar achter. Als elk lid van de tegenstand naar achteren opgeschoven is, schuift je hele team mee op. Doe je dat driemaal, dan win je de match met een knock-out. Compleet normaal als je geen woord van deze uitleg begrepen hebt, maar pro-bending is een van die dingen die je moet zien om het te snappen. In de toernooien krijg je steeds Mako en Bolin aan je zijde, maar hun AI is zo flets als de aanvallen die ze uitvoeren. Soms komen ze gewoonweg in je line-of-sight staan, waarna je ze bij voorkeur naar de verdoemenis wenst. Pro-bending is dus net als de side-scrolling elementen met Nagga een welkome afwisseling, maar het mist variatie en diepgang om niet te beginnen vervelen.

Het gaat hier over een game gebaseerd op een animereeks dus is het niet meer dan normaal dat de animaties met de meest verzorgde trouw aan het bronmateriaal worden geïllustreerd. Dit is wel degelijk het geval, maar de kwaliteit lijkt hier en daar wat minder. Gelukkig worden de aanvalsstijl per element waarheidsgetrouw in beeld gebracht. De krachtige stijl van aardsturing, de speelse vorm van luchtsturen, het sierlijke van watersturen, en het furieuze vuursturen komen herkenbaar over.

Qua soundtrack moest men het niet ver zoeken voor deze game. De krachtige en emotioneel beladen spirituele muziek van de televisiereeks levert voldoende voer om een gamesoundtrack te creëren. Het is dus ook niet verwonderlijk dat de main theme van de reeks afspeelt wanneer je de game opstart, of dat men dezelfde intro gebruikt om het eerste level op gang te steken. Helaas is het in-game allemaal wat minder imposant qua muzikale sfeer. Daar is duidelijk gekozen om deuntjes te gebruiken die beter in de achtergrond passen. De stemacteurs in de game zijn gelukkig dezelfde als in de reeks. Het zou anders maar eigenaardig geklonken hebben.

Je kon al op voorhand voorspellen dat deze game maximaal hetzelfde doelpubliek zou aanspreken als zijn gelijknamige televisiereeks, maar de krakkemikkige gameplay en het sobere verhaal rechtvaardigen zelfs dat doelpubliek niet. Wie hoopte op een extra avatar aflevering in gamevorm komt van een kale reis terug, en wie hoopte om de controle te krijgen over alle vier de natuurelementen wordt slechts voor een deel bevredigd. Enkel voor de grootste fans (met ooglappen op)!

• Animaties en soundtrack startscherm
  • Je speelt met de avatar
  • Eindbaas beter dan de rest van de game