Bloodborne Alpha - Een eerste indruk

Bloodborne Alpha - Een eerste indruk

Terwijl Dark Souls 2 de voorbije week afgesloten werd met het derde en laatste DLC pakket, vonden gelijktijdig de voorbereidingen plaats voor diens spirituele opvolger. De Bloodborne Alpha werd uitgetest en dat gaf ons de kans een eerste impressie klaar te stomen.

 

Victorian


De alpha test van deze Bloodborne start in de duistere straatjes van Yharnam, een oude mysterieuze stad waar de Victoriaanse stijl zich gesetteld heeft. Als we even opzoeken waar deze Victoriaanse (of Belle Epoque) periode zo bekend voor was dan komen we uit bij een periode van vrede, industriële revolutie en een kunststijl weg van het rationalisme naar romantiek en mystiek. Deze alpha heeft inderdaad iets mystiek over zich, maar van vrede, romantiek en de verheerlijking van het verleden is uiteraard geen sprake. Deze hebben plaats gemaakt voor een gotische horrorsfeer in een met ziekte geplaagde, verkrotte stad die het eerste teken van technologische vooruitgang vertoont in de vorm van wapens en buskruit.

Yharnam leidt dus onder een epidemie die zich, zoals ziektes nu eenmaal wel vaker doen, verspreidt via bloed. Dit bloed lijkt tevens dienst te doen als health potion, wanneer je een verzameld blood vial absorbeert om je levensbalkje terug aan te vullen. Het bloed lijkt dus de rol te zullen vertolken van de zielen uit Dark Souls, al is het natuurlijk afwachten op het eindresultaat om te zien of bloed de rode draad zal vormen doorheen het verhaal.




Grafische upgrade


Van zodra je de alpha start wordt het duidelijk, eindelijk heeft deze grafische engine de upgrade gekregen die nodig was. Er is geen sprake meer van zanderige graphics. De texturen zijn glad en de grijze waas lijkt afgedankt. Het zwarte, kille van de nacht is de hoofdkleur in deze horrorsetting en verlichting wordt gebruikt waar het nodig is. Zo word je in deze alpha test geleid naar een rituele verbranding, waar een bende wilden (schijnbaar onder de invloed van de ziekte) verzamelt. Sommigen dragen fakkels rond die hun aanwezigheid van ver verraden, anderen staan in een donker hoekje en jagen je de stuipen op het lijf als ze uit hun schuilplaats schieten.

Maar ook nu wordt je begeleid en geholpen door boodschappen en spectres (de grafische upgrade van de phantoms), die je hints geven over potentiële hindernissen. Deze boodschappen lichten niet meer op als wazige oranje tekstvakjes, maar worden een tiental centimeter als perkamentrollen boven de grond getild. Kleine demonenhandjes vouwen de perkamentrollen voor je open zodat je ze kan lezen en quoteren. Qua gameplay niks nieuws, maar wel een interessante presentievorm.




Dark Souls on speed


Hidetaka Miyazak is het brein waaraan deze game ontsproten is. Deze man bezorgde ons al eerder games in dezelfde stijl als Demon's en Dark Souls en probeert met Bloodborne deze games te reïncarneren in een nieuwe stijl. Wie boven vernoemde games reeds gespeeld heeft is dan ook vrij snel weg met de controls van deze alpha test. Maar één ding is opvallend gewijzigd, een agressieve vechtstijl wordt duidelijk beloond. Wie dus gewend is om heel voorzichtig met opgetrokken schild voortgang te maken, zal met de handen in het haar zitten. Nu wordt de gamer beloond als die na een ontvangen uithaal, succesvol terugslaat. Je krijgt dan namelijk een deel van je levens terug.

De vuurwapens (waaronder een shotgun) die je in je linkerhand hanteert zijn bedoeld om bij te dragen tot die agressieve stijl. Het shotgun uit de alpha doet dienst als een korte afstand verlammingswapen. De impact van de kogels geeft je even de tijd om een snelle uithaal met je zaag, hamer of bijl uit de delen (met je rechterhand). Voorlopig is er geen sprake van schilden of harnas, maar ter compensatie geraakt je staminabalkje trager leeg en hebben de meeste slagwapens twee modi. De ene modus hanteert zich vooral op korte afstand en de tweede modi (waarbij je meestal de twee handen moet gebruiken) op lange afstand.
Maar bovenal, wie hoopte op een gemakkelijkere game kan zijn wensen al voor een deel begraven. Op het eerste zicht blijft Bloodborne het broertje van de Soul saga, en een uitgestoken middenvinger naar de mainstream casual gamer.



De game staat gepland voor 6 februari 2015 en hopelijk kunnen jullie niet veel later dan dat onze review lezen.

Bloodborne

Bloodborne
Release
wo 25 mrt, 2015
Genre
Hack-n-Slash
Platform
ps4
Uitgever
Sony Computer Entertainment
Ontwikkelaar
From Software

Bloodborne kopen?