Gamescom verslag: Mortal Kombat X

Gamescom verslag: Mortal Kombat X

De laatste game van een legendarische reeks mochten we zelf spelen!



Voorstelling


Eerst werd de nieuwe game nog eens voorgesteld, de mensen die het nieuws omtrent deze game volgen zullen hier weinig nieuw vinden. De spreker had het eerst over de verschillende stijlen die de vechter kon aannemen. Tijdens de voorstelling werden de drie vormen van Scorpion en Sub-zero getoond. Ook werden we er attent op gemaakt dat door de keuze niet alleen de vechtstijl werd aangepast, maar ook het uiterlijk. Zo kunnen de zwaarden van Scorpion op de rug hangen (ninjitsu variant) of niet, of hangt er een brandende schedel (hellfire variant) aan zijn riem. Wanneer je de verschillende variaties van Kano onder de loep houdt, zie je dat de kleur van zijn implantaten verandert.



Net zoals in Injustice: Gods Among Us, kan je ook in deze game gebruik maken van de omgeving. Zo kan de vechter hiervan gebruik maken om wat meer ruimte te creëren, of om net zeer snel dichter te komen. Ook is het mogelijk om delen van de omgeving af te breken of te gebruiken om de andere vechter schade toe te brengen. Nieuw is wel dat je de omgevingsaanvallen zal kunnen blokkeren.

De X-ray moves zijn ook weer van de partij en we mogen verwachten dat deze nog bloediger, pijnlijker en meer botten breken dan voorheen. En datgene waar de game voor bekend staat is ook terug, namelijk de Fatalities. Deze beloven nog gruwelijker, vettiger en walgelijker te zijn dan voordien.

Na deze voorstelling mochten we zelf met de game aan de slag...

Hands On


Na de uitleg van de spreker haastte ik me om één van de PS4 controllers te nemen. Er waren namelijk 2 PS4 en 2 XBOX one controllers. Gelukkig had ik degene vast van mijn geliefkoosde console.

Ik nam plaats naast een andere jongeman, zei vlug even hallo en koos mijn personage. Het eerste wat opviel is hoe gedetailleerd deze game reeds is. Deze game zou normaal uitkomen in 2015, maar oogt beter dan de meeste games die ik op dit ogenblik bezit. Ik koos als eerste personages D'Vorah en Cassie Cage. Wat opvalt is dat de besturing toch wat anders is dan vroeger. Zo zitten de special moves achter andere combinaties.

De omgeving ziet er schitterend uit, vooral in de jungle-stage. Daar komt een krokodil aanzwemmen en blijft wat verdwaasd naar je gevecht kijken en zwemt dan weer weg. Ik ben het niet volledig zeker, maar volgens mij hangt de actie die je met de achtergrond uitvoert, af van het type personage. We zagen dit ook al in Injustice, dat een eerder 'licht' personage de omgeving zal gebruiken om zich te verplaatsen, en een 'zwaar' type vechter de omgeving eerder zal gebruiken om schade toe te brengen.




Voor de rest beweeg je je vechter zoals je dat vroeger deed, de X-ray moves zitten op dezelfde plaats, alsook het blokkeren van de aanvallen.

De conclusie is zeer simpel, de dynamiek van Injustice, samengevoegd met een upgrade van MK9 én drie vechtstijlen per personage, waarvan er een hoop nieuw zijn, en een hele hoop vertrouwd. Dat is MKX!

Na afloop van de demo liep ik iemand tegen het lijf waarmee ik toch even op de foto moest...


Mortal Kombat X

Mortal Kombat X
Release
di 14 apr, 2015
Genre
Beat-em-up
Platform
ps4
Uitgever
Warner Bros. Interactive Entertainment
Ontwikkelaar
Netherrealm Studios

Mortal Kombat X kopen?