Sneak Preview Dark Souls 2

Sneak Preview Dark Souls 2

Hoopte je dat Dark Souls 2 simpeler ging zijn dan zijn voorganger? Hoopte je dat de ontwikkelaar wel een uitgebreide tutorial ging voorzien? Hoopte je dat je deze keer een pak minder ging sterven? Hahahaha! In Drangleic, het nieuwste koninkrijk in de soul saga, is er alleen plaats voor wanhoop, en dat wrijft de game er van meet aan dik in.



Qua verhaal lijkt er niks nieuws aan de horizon. Je bent vervloekt, getransformeerd in een ondode, en als je er niet in slaagt om sterke zielen te vergaren, dan zal je wegkwijnen tot een hollow (een hersenloze zombie).
Je verhaal (en de vormgeving van je personage) start bij een groepje oude nonnen die je queeste op gang zetten. Ze geven je echter meer kans om de lotto te winnen dan om je doel te bereiken. Treurnis en wanhoop troef!
Nadat de oude vrouwtjes hun uitleg gedaan hebben, start het relatief simpele eerste level. Trage vijanden, met makkelijk te anticiperen uithalen zijn het voorgerechtje op een rijkelijk gevuld bord tegenstanders. Na dit korte tutorialtje, volgen direct twee reuze molratten. Je raad het al “you are dead”. Die twee reuzen laat je best even voor wat ze zijn, en je gaat richting de uitgang van het eerste level. Dat eerste stukje vond plaats in een sfeervolle verlichte grot, en tot je grote verbazing vindt het tweede stuk plaats in een compleet anders uitziende omgeving. De grot komt uit op een prachtige zonsondergang aan een woeste, toch aantrekkelijke kust. Een beetje verder kom je een dorpje tegen. Dit dorpje heet Majula en biedt huisvesting aan een paar zonderlingen die nog bij verstand zijn. Ook zij laten het niet achterwege om je moed verder in je schoenen te duwen en lachen je kans op succes meteen weg.




Van hieruit kan je verschillende wegen volgen. Kies je een pad richting bosrijk gebied, een schijnbaar bodemloze put, of neem je liever de kerker die met moeite verlicht is. Wellicht is er op dit moment maar één pad geschikt, maar dat moet je volledig zelf uitzoeken. Na een beetje verkennen, en een beetje sterven, kom je tot de conclusie dat “het bos van de gevallen reuzen” de beste optie is voor nu. Van hieruit leer je dat er qua gameplay ogenschijnlijk weinig veranderd is. De basis is hetzelfde gebleven, en voor elke aanpassing die de gameplay gemakkelijker maakt, is er ter compensatie eentje toegevoegd die je meer doet vloeken. Zo heb je bijvoorbeeld minder estus flasks (health potions), maar vind je nu gemakkelijk life shards om je leven aan te vullen. De vijanden zijn vertraagd, maar jijzelf ook. Zelfs na een rake slag van de tegenstand kan je niet meer simpel wegrollen, maar moet je personage even bekomen.

Twee van de meest ingrijpende veranderingen zijn misschien nog de mogelijkheid om van kampvuur naar kampvuur te kunnen transporteren en het verkorten van je levensbalkje na herhaaldelijk vruchteloze pogingen. Dat eerste was reeds mogelijk in Dark Souls 1, maar dit was beperkt tot een aantal sleutellocaties en was pas mogelijk na halfweg de game. Nu is het dus niet meer vereist om eindeloze afstanden af te leggen om op je bestemming uit te komen. Hoera!
Je levensbalkje daarentegen verkort vanaf nu elke keer je sterft. Hierdoor kan je tot 50% van je totale levens verliezen! Dit effect is enkel omkeerbaar door een human effigy te verbranden. Deze effigy (of beeltenis) is de nieuwe humanity, die je dus gebruikt om terug te keren naar je levende vorm.

 


Kortom, veel van de gebeurtenissen en gameplay voelen vertrouwd aan, en een gelijkenis met Demon en Dark Souls is nooit ver te zoeken. De eerste eindbaas ten slotte, is een bizar uitziende reus met een hol gezicht en meerdere zwaarden steken uit zijn lijf. Ongetwijfeld legt hij ons een paar keer neer voor we hem succesvol de genadeslag geven, net als al wie na hem komt.

Een oordeel over deze game lees je op 25 maart in onze review.

 

Dark Souls 2

Dark Souls 2
Release
vr 14 mrt, 2014
Genre
Survival
Platform
ps3
Uitgever
Namco Bandai
Ontwikkelaar
From Software

Dark Souls 2 kopen?