Vambrace Cold Soul

Wie af en toe graag op de iPad een game speelt, zal in Vambrace: Cold Soul heel wat elementen uit gelijkaardige mobiele titels herkennen. Was het dan ook een goed idee dergelijk type spel voor de thuisconsole uit te brengen?

In Vambrace: Cold Soul staat het verhaal centraal en hebben de King of Shades een vloek uitgesproken over Icenaire. De doden zijn herrezen en er heerst een constante vrieskou waardoor overlevenden hebben moeten terugtrekken ondergronds. Gelukkig voor de plaatselijke bevolking duik jij, Evelia Lyric, plots uit het niets op en blijk jij als bezitter van de Aetherbrace als enige Icenaire te kunnen betreden. Slaag jij er in je eentje in de King of Shades uit te schakelen en de bevolking hun oude getrouwe Icenaire terug te geven?

Voor een verhaal-gedreven videogame biedt Vambrace: Cold Soul een flinterdun plot, dus moet het rekenen op verslavende gameplay-elementen om je aan de tv gekluisterd te houden. In tegenstelling tot de gemiddelde iPad-game, die je kan opstarten wanneer je maar wil, forceert ontwikkelaar Devespresso Games je om saaie dialogen door te nemen om je vervolgens heel erg ingewikkelde gameplay mechanics voor te schotelen. Kort gezegd komt het erop neer dat je personage bepaalde dungeons gaat verkennen, je wat van het verhaal meepikt aan de hand van saaie conversaties en je vervolgens vijanden moet uitschakelen in iets wat van een sidescroller/RPG mee heeft waarbij elk om beurt een aanval uitvoert en jij strategisch inzicht nodig hebt om als overwinnaar uit de bus te komen. Op de iPad hebben we reeds heel wat zo’n games de revue zien passeren, maar op console nog niet echt. Dat heeft ook zo zijn redenen, gezien Vambrace: Cold Soul totaal niet weet te overtuigen en gewoon heel erg saai is om te doorlopen.

Houterige animaties zijn mooi vormgegeven in een tekenfilmachtige stijl en worden bijgestaan door amateuristische geluidjes met af en toe ingesproken dialogen.

Niks aan deze titel weet van Vambrace: Cold Soul een overtuigend project te maken. Noch het verhaal, noch de gameplay weten je als gamer aan het scherm gekluisterd te houden. Best jammer, gezien andere ontwikkelaars van dergelijke titels wel pareltjes wisten te maken.

• Interessant concept

• Saai verhaal
  • Oninteressante gameplay