Fortnite - Early Access

Wat gebeurt er wanneer de wereld overspoeld wordt met monsters gekenmerkt door een paarse gloed? Kom dat te weten in Fortnite!

De wereld wordt aangevallen door monsters! Help! Deze monsters, die tevoorschijn worden getoverd in een paars onweer, hebben het grootste gedeelte van de planeet ingepakt. Jij, de commander, bent één van de weinige overlevenden! Gelukkig vind je al snel Ray, een pratende robot. Deze geeft je de instructie om een 'stormschild' te bouwen, en nadien krachtiger te maken, zodat de storm teruggedreven wordt. Het is aan jou om niet alleen grondstoffen, maar ook nieuwe rekruten en overlevenden te vinden!

Deze setting dient als kapstokje voor de gameplay. Aangezien er ook geen nadruk wordt gelegd op een verhaallijn, krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere.

De gameplay van Fortnite is vrij uitgebreid. Naast de uit te voeren missies, heb je ook nog een heleboel mogelijkheden om potentiële overlevers te rekruteren, en ze een specifieke taak te geven. Gooi daarbij nog eens een zeer uitgebreid vaardigheidssysteem en je hebt een vrij grote game te pakken.

Als commander neem je bezit van één van je vrijgespeelde helden: je speelt de game namelijk als hem/haar. Je kan tussen de verschillende missies steeds veranderen van held.

Missies

Elke missie kan je doorgaans op dezelfde manier opvatten. Je zal meestal de volgende stappen moeten doorlopen:
  • Zoek grondstoffen om een specifiek voorwerp of machine te vervaardigen;
  • Maak de machine, maar bouw ook de verdediging daar omheen;
  • Activeer het apparaat en sla golven vijanden van je/jullie af.

Deze game is zeker niet gemaakt om alleen te spelen, daarom maak je ook steeds een lobby aan wanneer je een missie start. Dan kunnen er tot maximaal drie anderen je spel vervoegen, of zal je zelf het spel van iemand anders betreden, die dezelfde missie aan het spelen is. Tijdens deze missies heb je trouwens wel wat meer te doen dan enkel je hoofdmissie, je kan namelijk ook specifieke voorwerpen vinden, of overlevers helpen.

Eén van de grote plezieren is uiteraard het bouwen van de verdediging. Je moet natuurlijk de hoofdmaterialen eerst zoeken, en dat doe je doorgaans met je houweel. Niet alleen bomen en stenen, maar ook muren, voertuigen en ongeveer alles wat je kan vinden kan je vernietigen op zoek naar grondstoffen. Daarnaast kan je ook nog verroeste vijzen, of andere onderdelen vinden. Het bouwen van je verdediging doe je met ofwel hout, steen of metaal. Je kan er ook voor kiezen om vensters, of deuren aan te brengen, wat uiteraard een must is. Naast de skeletbouw zal je ook vallen kunnen plaatsen op vloeren, wanden of plafonds. Niet alleen voor die vallen, maar ook voor munitie en wapens, heb je wat meer nodig dan de rudimentaire bouwstenen. Je hebt namelijk ook de verroeste vijzen, of de kleine twijgjes, en dergelijke meer, nodig.

Post-Missie-Verslag

Wanneer je de missies tot een goed einde brengt, krijg je uiteraard beloningen in de vorm van XP, schema's, nieuwe wapens of personages of een piñata in de vorm van een lama. De XP die je ontvangt is niet alleen voor jou, de commander, maar kan ook gebruikt worden om schema's, helden of wapens op te waarderen.

De XP voor jezelf, gebruik je om vaardigheidspunten te verdienen, die je dan kan investeren in je eigen 'skill tree'. Door schema's op te waarderen kan je het wapen dat je dan zou fabriceren een pak sterker maken, idem voor de helden en wapens die je reeds bezit. Heb je een overschot aan wapens, schema's of helden? Geen probleem, dan kan je ze gewoon ontmantelen - in het geval van de helden doe je ze op 'pensioen' - om dan opnieuw grondstoffen te krijgen om andere wapens te vervaardigen, of XP zodat je die weer kan investeren in andere wapens, schema's of helden.

In de piñatas die je verdient vind je opnieuw beloningen in de vorm van eventuele XP, wapens, schema's voor wapens of vallen, helden, overlevers enzovoort. Deze piñatas hoef je overigens niet steeds te verdienen. Je kan ze ook kopen voor virtuele valuta, maar die laatste kan je ook kopen door echte euro's neer te leggen.

Hoe meer Vaardigheden, hoe uitgebreider de Game

In het begin lijkt er niet veel diepgang in het spel te zitten: missies uitvoeren, wat van personage veranderen, hier en daar wat opwaarderen ... Toch zit er een pak meer in, vooral wanneer je jouwe vaardigheden als commander verder uitbouwt. Op een gegeven punt zal je in staat zijn om een team van verdedigers samen te stellen uit de helden en overlevenden die je hebt vrijgespeeld, om je basis te verdedigen of om zelf op zoek te gaan naar grondstoffen. Wanneer je dan nog wat verder gaat zal je zelfs in staat zijn om personages mee te nemen op missie! Hierdoor vergroten natuurlijk je slaagkansen op exponentiële wijze.

Meer uitleg vereist

Hoewel je de eerste missies als een soort tutorial of stappenplan kan bekijken, blijven er hier en daar nog wat vragen onbeantwoord. Zo was ik in staat om al helden op te waarderen vooraleer ik aan die tutorial kwam, of had ik al wat teams samengesteld, zonder dat ik goed en wel wist wat de functie van deze was. Ook bij het vervaardigen van valstrikken en wapens was het soms raden welk onderdeel ik juist miste. Op die manier kon ik niet doelgericht op zoek gaan naar extra bouten, of hetgeen ik net nodig had.

Pay 2 get more

Naast de gewone menu's kan je ook terechtkomen op een tabblad gewijd aan de Playstation Store, waar je ervoor kan kiezen om echte euro's te hangen aan eventuele beloningen. Hier kan je dan je pack upgraden, zodat je wat meer beloningen krijgt, of kan je euro's inwisselen voor digitale valuta. Wat hier gebeurt is niet vreemd, en niets nieuw, maar het is jammer dat meer en meer games er de nadruk op leggen dat je wel wat meer uit je game kan halen als je er nog wat geld tegen smijt. Natuurlijk moet iedereen die keuze voor zich maken en verstandig met zijn zuurverdiend - in-game of echt - geld omspringen.

Het audiovisueel aspect van de game deed me grotendeels denken aan games zoals Plants VS Zombies: Garden Warfare. De cartooneske beelden die we te zien krijgen, het kinderlijke gegrom van de vijanden, en de grappige insteek bij de monsters, zoals husks die bijvoorbeeld worden voorgesteld als zombies in een mensenpak, sluiten allen zeer dicht bij elkaar aan.

Conclusie - Waar voor Je geld

Wie een simpele variant op een '3D Tower Defense'-game verwacht van Fortnite is maar voor de helft juist. Akkoord, de game legt de nadruk op het bouwen, maar er is zoveel meer te doen hier, vooral wanneer je er al enkele uurtjes opzitten hebt, en je de meer interessante vaardigheden hebt vrijgespeeld. Audiovisueel is de game zeker niet slecht, en legt hij zijn eigen, simpele klemtonen. Uiteraard is deze game het leukst om te spelen wanneer je enkele vrienden kan overhalen om met jou de monsters te bestrijden!

• Heeft heel wat te bieden
  • Degelijke besturing

• Soms nog wat meer tekst en uitleg nodig