DOOM VFR

DOOM is back! En hoe! Deze maal worden we getrakteerd op een heus VR-avontuur. Is het de moeite om onze bril af te stoffen of niet? Dat lees je hier!

De geteste versie is de PSVR versie, gespeeld met de VR Aim Controller.

Het gaat niet goed met jou! Je ontwaakt naast je dode lichaam. Het blijkt dat er een bepaald protocol gestart is, waarbij jouw bewustzijn gekopieerd wordt. Je gaat even op zoek naar een ruimtepak zodat je de Martiaanse nederzetting kan onderzoeken. De poorten van de hel zijn blijkbaar geopend, en het is aan jou om die opnieuw te sluiten. Jammer genoeg zit één van de missende onderdelen in een gigantische cyberdemon ... die gevlucht is ... naar de hel.

Het verhaal op zich is vrij verwarrend, vooral in het begin, en snel, jammer genoeg, zeer snel vergeetbaar. Er komen wel enkele figuren op de voorgrond die je misschien nog zal kennen van de standaard PS4-versie, maar hier wordt ook weinig op ingegaan.

De game is getest met de VR Aim Controller, en dat is in het begin wat wennen. Allereerst kan je de game spelen door het draaien te zetten op 'smooth', wat neerkomt op een continue beweging, of kan je draaien met 'schokjes' van een zelf in te stellen draaiingshoek. Er is ons verteld dat je met de laatste optie minder snel last hebt van motion sickness, maar dit komt uiteraard de speelervaring niet ten goede. Smooth it is!

Het grootste atypische element qua gameplay is het verplaatsen van jezelf. Je moet teleporteren met één van de triggers naar een locatie waar je heen mikt. Laat je de trigger los, dan teleporteer je naar die plaats. Waarom er niet geopteerd is om je gewoon te verplaatsen met de knuppel, is een raadsel. Hierdoor wordt ook jouw snelheid wat uit de game genomen. Wanneer je bijvoorbeeld omringd bent door vijanden, is je eerste instinct achteruit lopen door de knuppel te gebruiken, helaas kan dit niet. Je kan wel de richtingstoetsen gebruiken, die je een korte sprint of dash geven. Hierdoor kan je dan weer wel uit benaderde situaties geraken. Je kan ook gebruik maken de cirkelknop. Hierdoor stoot je de vijanden rondom je van je af. Helaas is dit van korte duur, dus bewegen is de boodschap! Vergeet echter niet dat je een bril op je hoofd hebt, waardoor je die knopjes op de tast zal moeten vinden.

Doordat de mobiliteit in deze game niet intuïtief is, ligt de moeilijkheidsgraad vrij hoog. Zo was het zelfs op het makkelijkste niveau nog op de tanden bijten.

Uiteraard speelt deze game als een leuke VR-shooter, en dit met enkele extra's. Je kan bijvoorbeeld achter een hoekje blijven staan en je geweer zo richten dat je die Cacodemon toch nog kan raken. Verder kan je jezelf ook opwaarderen. Her en der staan er kistjes verspreid die ervoor zorgen dat je een boost krijgt in gezondheid, dat de tijd tijdens het teleporteren wat trager gaat, of kunnen die ervoor zorgen dat je meer munitie kan dragen. Je kan elk aspect driemaal opwaarderen. Op analoge wijze kan je ook je wapens upgraden. Zo zal je machinegeweer ook vlotjes miniraketten afvuren, of zal je plasmageweer een soort EMP uitsturen. De speciale upgrade activeer je door op de vierkantstoets te duwen.

Op grafisch niveau beginnen we te vermoeden dat onze PSVR gewoonweg niet beter kan. De dichterbij gelegen objecten, vijanden en omgevingen worden vrij goed weergegeven. Jammer genoeg is alles wat net iets verder ligt zeer wazig en quasi onherkenbaar. De originele soundtrack van de reboot is weer terug, en dat is een prima keuze. Ook de geluiden van de vele demonen en de wapens zijn een lust voor het oor.

Met deze DOOM VFR toont Bethesda wat het reeds kan met de PSVR. Het eindproduct is jammer genoeg een zeer korte en verwarrende campagne, waarvan de levensduur verlengd wordt door de te behalen verzamelobjecten, en hierdoor ook de vrij te spelen klassieke levels. Bovendien wordt op grafisch vlak de lat niet bijster hoog gelegd. We denken aan een games zoals RIGS of EVE die grafisch bijna een jaar geleden, beter waren. Is DOOM VFR dan een slechte game? Bijlange niet! De manier waarop je monsters omver knalt, én de nieuwe verhaalmodus - ten opzichte van de oudere game - zijn redenen genoeg om deze game aan te kopen.

• Lekkere shooter
  • Kenmerkende soundtrack is terug

• Contra-intuïtieve besturing