Hellblade: Senua's Sacrifice

Verhaalgedreven games waren ooit niet weg te denken uit de releaselijsten, maar tegenwoordig lijkt elke uitgever een multiplayer-modus te eisen om de levensduur van hun product te verlengen en extra geld in het laatje te brengen. Gelukkig zijn er nog ontwikkelaars als Ninja Theory die het op eigen houtje willen proberen met een singleplayer game als Hellblade: Senua’s Sacrifice.

Hellblade: Senua’s Sacrifice vertelt het verhaal van een jonge vrouw die leeft in haar eigen psychose en haar angsten moet zien te overwinnen. De game speelt zich af in de periode van de Noormannen en Keltische mythologieën en plaatst Senua letterlijk in de hel. Met haar zwaard trotseert ze de duistere grondgebieden van Helheim met als missie de liefde van haar leven, Dillion, terug te winnen. Ze hoopt door de vele monsters die Helheim rijk is te verslaan Dillions ziel bij godin Hela te recupereren, al steekt ze vooral zichzelf stokken in de wielen.

Hellblade kan worden aanzien als een echte ‘mindfuck’ daar niet alles is wat het lijkt. Wie de vele (motion capture gestuurde) cutscenes volgt en gesprekken die worden gemaakt tussendoor, zal opmerken dat Senua gestuurd wordt door de stemmen in haar hoofd. Stemmen die haar bang maken, haar ontmoedigen, maar ook sterkte verlenen. Tijdens haar jeugd blijkt ze heel wat trauma’s te hebben opgelopen die haar dieper in de put hebben geduwd. Haar vader, tevens stamhoofd, hield haar jaren opgesloten en aanzag haar – weliswaar onterecht – als vervloekt. Senua kreeg de schuld van alles, gaande van het uitbreken van de pest, tot zelfs de dood van haar moeder. Dillion, de enige die haar een echte kans gaf, was dan ook haar enige lichtpunt in de duisternis tot ook die kwam te sterven. Het kwaad van dit alles kent diepe wortels en in Hellblade: Senua’s Sacrifice probeert Ninja Theory een diepgaand verhaal uit de doeken te doen waarbij de speler heel hard zal moeten focussen om de rode draad te volgen en Senua’s achtergrondverhaal te kunnen begrijpen.

Zonder tutorialmodus of enige hints naar de speler toe ga je als Senua op pad en betreed je allerlei gebieden van Helheim, elk met hun eigen obstakels om te overwinnen. Monsters en vijanden zal je in het begin niet meteen tegen het lijf lopen, wel zal je puzzels moeten oplossen in de vorm van symbolen die je in de omgeving moet terugvinden. Geen eenvoudige opdracht, daar Ninja Theory er een half jaar na release nog steeds niet in geslaagd is om de detectie hiervan te verbeteren of de deur te laten openen na alle symbolen te hebben gevonden. Deze gamebreaking bugs zorgen voor frustratie, vooral omdat ze het idee geven dat je iets verkeerd aan het doen bent terwijl dit zo niet is.

Eenmaal Senua vijanden tegen het lijf loopt, kan ze met haar zwaard aan de hand van lichte en zware aanvallen uithalen, alsook aanvallen blokkeren en ontwijken. Beetje bij beetje wordt er ‘focus’ gesprokkeld, die je ten gepaste tijde kan gebruiken om in slow motion de tegenstanders gemakkelijker uit te schakelen. In totaal zijn er een viertal soorten vijanden, naast twee baasgevechten. Iets te weinig dus, al doe je wel acht à tien uur over de game om deze uit te spelen.

Ninja Theory mag dan misschien wel geopteerd hebben om op eigen houtje Hellblade: Senua’s Sacrifice in elkaar te boksen, toch wist het kosten noch moeite te sparen om deze AAA ‘indie-titel’ mooi vorm te geven. De ware kracht van Hellblade zit hem dan ook in de duistere omgevingen, gepaard met mooie graphics die tot stand zijn gekomen aan de hand van motion capture die helpen om Senua’s gevoelens op het scherm te laten uitblinken. Geluid speelt een even belangrijke rol, daar Senua constant wordt getreiterd door de stemmetjes in haar hoofd, maar dus ook hierdoor wordt gestuurd doorheen het verhaal.

Hoewel Hellblade: Senua’s Sacrifice terecht wordt geloofd voor diens duistere verhaal, mooie graphics en uitstekend geluid, moet er enige kritiek worden geuit op de gameplay. Deze laat heel wat potentieel onbenut door het aantal vechtscenes tot een minimum te reduceren en het aantal puzzels irritant hoog te houden. Hier kon Ninja Theory de zaken anders hebben aangepast om voor minder frustratie te zorgen, ook al kost de game maar 30 euro. De gamebreaking bugs (en paar schrijffouten in de Engelse ondertitels) die er na een half jaar nog steeds inzitten, getuigt ook dat bug testing nog steeds van groot belang is.

• Prachtige graphics en geluid
  • Vlotte gameplay
  • Geschift verhaal