Castlevania: Lords of Shadow 2

Castlevania: Lords of Shadow was een onverwachte succesgame die de Castlevania reeks naar het niveau bracht van de huidige generatie games, maar daardoor afweek van het pad van de oorspronkelijke games. Lords of Shadow 2 zet het tragische verhaal van Gabriel Belmont verder en beloofde opnieuw veel vernieuwing te brengen.

 

Verhaal


"He who defeats the Lords of Shadow, will sit upon their throne as The Prince of Darkness." Dat is kort en bondig samengevat wat Gabriel Belmont tentoonstelde in het eerste deel van Castlevania: lords of shadow. In deze onverwachte succesgame, met een gameplaysysteem waar je pijnlijke duimen van kreeg en een verhaal dat niet onaardig zou staan in de filmwereld, werd deze profetie tot een stijlvol einde gebracht. Gabriel versloeg de Lords of Shadow, en Satan zelf, maar verloor al doende al wie hem dierbaar was. In de steek gelaten door God gaf hij toe aan zijn innerlijke demonen en groeide uit tot een wezen gevreesd door hemel en hel, Dracula.

Dracula, die zijn oude naam Gabriel Belmont verzaakt, is vervloekt met het eeuwige leven. Hij wil niks liever dan de eeuwige rust vergaren om zijn leed tot een einde te brengen. In het begin van de game biedt oude bekende Zobek (de derde en sluwste van de lords of shadow) jou de mogelijkheid aan je leven te beëindigen. Maar vooraleer Zobek je wens vervult moet je hem helpen om de terugkeer van Satan (voor een tweede keer) te voorkomen.

Hoewel het verhaal in de eerste Lords of Shadow geïnspireerd werd gebracht, zijn de verschillende hoofdstukken in het tweede deel eerder zonder samenhang aan elkaar geplakt. Aan de ene kant heb je het ietwat saaie verhaal in de huidige tijd, waar de nakomelingen van Satan een complot smeden om hun vader terug naar de wereld der mensen te brengen. Daartegenover staat de emotionele rit in het verleden, waar Dracula opnieuw voeling krijgt met zijn menselijke kant. Het zijn vooral deze stukken waarvoor je wil verder spelen, om te weten te komen of de liefde van Gabriel Belmont voor zijn vrouw en zoon sterk genoeg zijn om zijn innerlijke demoon, Dracula, te verslaan.

   

Gameplay


Void and chaos in perfect harmony


Castlevania blijft in de basis een hack en slash game. Ten opzichte van het eerste deel is het eerlijke combatsysteem haast ongewijzigd. Je basis wapen is de blood whip een zweep die zich vlotjes laat hanteren. Deze is ideaal voor ranged attacks en crowd control. Light en dark magic hebben plaats gemaakt voor respectievelijk void en chaos. De void sword stelt je in staat levens te stelen en vijanden of voorwerpen te bevriezen, terwijl de chaos claws geschikt zijn voor het breken van een sterke defensie (zoals schilden en harnas). Je zwaard en klauwen hanteren vereist magie. Deze vergaar je door ongedeerd te vechten. Het mooie aan dit combatsysteem is dat een foutloze vechtstijl beloond wordt met extra magie en een vlottere winst. Een goeie defensie en aanvallen perfect getimed terugkaatsen zijn onontbeerlijk in deze game.

   


Sluipzula


Naast de typische vechtelementen probeert de game een hoop andere dingen uit. De ene al meer geslaagd dan de andere. In het begin van de game is Dracula verzwakt na een jarenlange winterslaap. Door deze dip in zijn krachten is hij niet in staat sommige demonen in face-to-face combat te verslaan en moet hij een beroep doen op zijn sluip- en transformatiegaven. Zo is het mogelijk om bezit te nemen van vijandige lichamen of ratten om ongezien in de volgende ruimte te geraken. Op zich lijkt het geen slecht idee om Dracula, als wezen van de nacht, een stealth aanpak te laten aannemen. Helaas is het leveldesign vaak onduidelijk en voelt het gewoonweg vreemd en misplaatst aan om als rat door een ventilatiekoker te trekken en al doende elektriciteitskabels te ontwijken. Dit heeft gewoonweg niks meer te maken met de game die Lords of Shadow 1 was.

Boss batlles


Speciale aandacht dient er voor deze game te gaan naar de sublieme boss battles. Deze groteske vechtscènes zijn duidelijk met veel zorg in elkaar gestoken. Het aantal bosses die je in je wraaktocht zal verslaan is talrijk, erg talrijk. Maar geen nood, geen enkele boss battle lijkt op elkaar. Steeds moet je een andere aanpak aannemen om de genadeslag uit te delen. De ene keer is de tegenstand groot genoeg om te beklimmen, de andere keer zijn ze zodanig snel dat je ze met je void sword moet bevriezen. Met button bashen zal je niet ver komen, je moet namelijk tijdig van wapen verwisselen om je tegenstander te verslaan. Deze boss battles zijn een genot voor het oog, zijn nooit frustrerend en zijn een plezier om uit te zoeken hoe je ze tot een goed einde moet brengen.

   

Graphics & Sound


Lords of shadow 1 was op kunstzinnig vlak een muzenstukje qua graphics. Toen had je de natuurpracht in het domein van de weerwolven, het koude, ijzige kasteel van de vampieren en de dorre vlakte bij de ondoden. Lords of Shadow 2 zet deze variatie aan omgevingen helaas niet verder. De omgeving is vaak donker en sober. Uiteindelijk is dit de geliefkoosde omgeving van een vampier, maar dan nog zijn de omgevingen weinig geïnspireerd. Dracula in een donkere parkeergarage, Dracula in een donkere riool, Dracula in een lift... Net als de stealth levels voelt dit ongepast en bevreemdend. Het voelt aan alsof je Lucky Luke bent in een stripverhaal van Asterix en Obelix. Het klikt gewoonweg niet.
Maar voor de setting geldt hetzelfde als voor het verhaal, als je verhuist naar het kasteel van Dracula in het verleden, dan winnen de game en de setting aan kracht. Het kasteel heeft een rijke gotische pracht en is sfeerrijk verlicht met kandelaars en blauwe vlammen. Bijzonder mooi waren de ondergrondse tuinen met een bloedrood bladerdek en de ijzige kilte van de buitenlucht. Het is zonde dat de game zich niet hoofdzakelijk in zulke locaties afspeelt.

   

De soundtrack van Lords of Shadow 1 was er een zoals je ze zelden tegenkomt. De muziek alleen zorgde voor een emotionele meerwaarde en voegde briljant toe aan de tragiek van het verhaal. Voor het vervolg wouden de ontwikkelaars niet onderdoen en ze verzamelden het grootste orkest bij elkaar dat de gamewereld ooit gezien heeft. Het resultaat mag er zijn, want de muziek is wederom van het hoogste niveau. Al ontbreken deze keer die aanstekelijke deuntjes die je vroeger had bij het verzamelen van een gem collectie.
Ook het stemmenwerk is van een bijzonder hoog niveau. Robert Carlyle spreekt de stem in van Dracula en Patrick Stewart (a.k.a. Capt. Jean-Luc Picard) die van Zobek. Beide heren slagen er in om duidelijke pure emoties in hun stemmenwerk te brengen.

Conclusie


Lords of shadow 2 probeert een heleboel nieuwe dingen uit, de ene al wat meer succesvol dan de andere. Door zoveel vernieuwing aan te brengen verliest de game een beetje zijn eigen identiteit en vergeet het vooral uit te gaan van de kracht en aantrekking van Lords of Shadow 1.
Het zijn vooral de levels in het kasteel van Dracula waar de eerste game van de reeks doorschemert en waar de game aan kracht wint, niet alleen op vlak van setting maar ook qua verhaal. Wie naast de mislukte stealth elementen en misplaatste setting in de huidige tijd kan kijken, vindt een game die af en toe de allures heeft van een topgame, maar die door de vele fouten uitkomt in de middenmoot.

+ punten


  • Solide en eerlijk combatsysteem
  • Dracula
  • Soundtrack en stemmenwerk van het hoogste niveau
  • Uitstekende boss battles


- punten


  • Onduidelijke stealth elementen
  • Hedendaagse setting en tegenstanders verpesten de sfeer




Reviewer: Kenneth




The prodigal son


In deze DLC speel je niet met Dracula, maar met diens verloren zoon Alucard. Heb je het hoofdverhaal van de game nog niet doorlopen, dan stop je best met lezen, want deze DLC speel je beter na de main game.
Het verhaal verduidelijkt de rol die Alucard heeft gespeeld in het voorbereiden van het complot van hem en zijn vader om Satan uit zijn kot te lokken en hem voor eens en altijd te verslaan. Zoals gewoonlijk gaat dit niet van een leien dakje, en moet Alucard het wapenarsenaal en de gaven van zijn vader veiligstellen in diens kasteel.

 

I'm batman, I'm wolfman


Alucard laat zich volledig analoog besturen als zijn vader, maar geheel in eigen stijl. Hij hanteert geen zweep maar een zwaard genaamd Crissaegrim. In tegenstelling tot Dracula bezit Alucard geen drie verschillende wapens, maar verandert zijn wapen in een ijs- of vuurzwaard bij het activeren van de light en dark magic. Het mooi uitgebalanceerde combatsysteem houdt ook stand in deze DLC.

Daarnaast bezit Alucard drie unieke gaven. Om op schijnbaar onbereikbare plaatsen te geraken kan Alucard transformeren in een zwerm vleermuizen om zich vliegensvlug te verplaatsen (Dit trucje heet bat cloud). Hierdoor beweegt hij vlotter en sneller dan Dracula die van punt naar punt moest springen. Naast een transformatie in een stel gevlederde vrienden hij kan zichzelf manifesteren als een wolf (of ten minste een astrale projectie daarvan). Dit geeft hem de mogelijkheid om over grote dieptes te springen en door nauwe ruimtes te kruipen. Een derde en laatste skill is de mogelijkheid om objecten tijdelijk te herstellen alsof je een rewind knopje bediend.
Deze drie gaven moet je vaak in combinatie met elkaar gebruiken om enkele aangename, maar zelden moeilijke platform elementen te doorlopen. Eigenlijk is het zonde dat Dracula niet beschikte over deze mogelijkheden.

   
   

Revelations = CLOS2 – stealth – present setting


Deze DLC heeft een gigantisch voordeel. Het negeert de minpunten van de main game, namelijk de stealth en de eigentijdse setting.  Dit verhaal vindt plaats in het mooiere kasteel van Dracula en speelt volledig de kaart van combat- en platformgameplay. Hoera!
Daardoor wrijft deze uitbreiding de wonde nog eens goed open dat er meer zat in de main game. Maar dit kleine extraatje kan best gesmaakt worden.

VerhaalGameplayGraphicsSoundSpeelduurTotaal
7/109/108/109/108/1082/100


Score

Verhaal
6.5/10
Gameplay
8/10
Grafisch
6.5/10
Geluid
9.5/10
Duur
9/10

Castlevania: Lords of Shadow 2

Release
vr 28 feb, 2014
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps3
Uitgever
Konami
Ontwikkelaar
MercurySteam

Score

Verhaal
6.5/10
Gameplay
8/10
Grafisch
6.5/10
Geluid
9.5/10
Duur
9/10

Castlevania: Lords of Shadow 2 kopen?