Review Kaart- en Bordspel: Boss Monster

Review Kaart- en Bordspel: Boss Monster

Af en toe spelen we bij playstationclan ook eens graag een kaart- of bordspel om onze ogen wat rust te gunnen. Wij hebben Boss Monster gespeeld en hier kan je onze indrukken lezen!

 

Heb je je ooit al afgevraagd hoe de levels van games opgebouwd worden? Enig idee hoeveel werk en strategie erin kruipt? Wel, in Boss Monster ben jij de baas en moet je je eigen kerker bouwen om de helden van dienst tegen te houden. Ben je er klaar voor?

Spelverloop


Boss Monster speel je met twee tot vier spelers, en het doel op zich is vrij simpel: verzamel als eerste tien heldenzielen. Maar let op, overwint een held vijf maal jouw kerker, dan sterf je, en is het game over voor jou!



Allereerst trekt iedereen een kaart uit de 'Boss'-stapel. Dit ben jij, en nu kan je aan de slag om je kerker te bouwen. Hiervoor krijg je vijf kaarten uit het 'Room Deck'. Tevens krijg je onmiddellijk ook twee 'Spell'-kaarten. Je bouwt je eerste kamer. Bij het bouwen worden de kaarten eerst met de uitleg naar onder gehouden, en ze worden tegelijkertijd zichtbaar gemaakt. Daarna worden er een aantal helden uit de desbetreffende kaartstapel getrokken. Dat aantal is hetzelfde als het aantal spelers. Let op: de volgorde is van belang, dus verlies deze niet uit het hoog! Allereerst moet het dek wel nog zo worden opgebouwd, dat het overeenstemt met het aantal speler. Dit zie je onderaan met een icoontje van twee, drie of vier spelers. We leggen het dek zo dat alle epische helden als laatste worden getrokken. Na deze fase zijn er verschillende varianten van het spel. Soms mag je alle kaarten houden, terwijl andere versies zeggen dat je er twee moet weggooien in een 'Discard Pile'. Na deze stap ga je opnieuw over naar een bouwfase.



Bouwfase


De kamerkaarten onderscheiden zich in Trap Rooms, Monster Rooms en Advanced - Monster of Trap - Rooms.In deze fase waarbij je de helden al kan zien, je al één kamer hebt gebouwd, en je nog een kamer kan bouwen, is het aangewezen om te kijken naar de zogenaamde 'loksymbolen'. Deze symbolen staan bij de helden rechtsboven, en bij de kamers en de bazen rechtsonder. Als een held bijvoorbeeld gelokt wordt door geld, zal deze na het bouwen gaan naar de speler die het meeste icoontjes van de geldzak heeft. Bij gelijkspel blijft de held liggen. Op die manier kan het bijvoorbeeld zijn dat er in een latere fase van het spel meer helden liggen dan er spelers zijn. Je kan ook kaarten op elkaar leggen, dit betekent dat je zogezegd je kerker uitbouwt. Ze moeten wel van hetzelfde type zijn - Monster of Trap - en ze moeten één 'schattenicoon', bijvoorbeeld de geldzak, hetzelfde hebben. Een 'Advanced Room' kan je enkel bouwen op een normale kamer, dus om deze te bouwen moet je er al ééntje hebben van hetzelfde type, mét hetzelfde schattenicoon.

Naast de kamerkaarten heb je nog de 'Spell'-kaarten. Deze dienen eigenlijk om jezelf uit een hachelijke situatie te redden, of om andere spelers het vuur aan de schenen te leggen. Op de spreukkaarten kunnen er ook twee symbolen staan. Een hamertje, een bijl, of beide. Het symbool stemt overeen met welke fase van het spel je deze spreuk mag gebruiken: de bouwfase, de avontuurfase, of beide.

Avonturierfase


Na het bouwen van de tweede kamer begint de avonturierfase. Hier gaan de helden op pad en komen ze eventueel in je kerker terecht. Bij de baaskaarten staat er EXP vermeldt, dit heeft enkel invloed op de volgorde van de gebeurtenissen. Degene met het meeste EXP mag zijn acties eerst uitvoeren, daarna degene met het tweede meeste EXP enzovoort. Bij de helden staat hun levenspunten in een rood hartje links onderaan, bij de kamers staat de schade die zij toebrengen in een zwart hartje op dezelfde plaats. Is de som van alle kamers kleiner dan dat van de held, dan brengt de held je schade toe en krijg je één of twee schadepunten. Bij vijf stopt het spel voor jou. Is het andersom, dan overwin je de held en neem je zijn ziel. Bij tien zielen win je het spel. Let op: de speciale eigenschappen van kamers en/of spreuken kunnen ervoor zorgen dat een sterke held toch jouw zwakke kerker niet overleeft. Andersom kan een andere speler met spreukkaarten ervoor zorgen dat een zwakke held toch jouw goed uitgeruste kerker overleeft.

Na deze fase trekken de spelers opnieuw een kaart van het 'Room Deck' en herbegint het verschijnen van de helden, gevolgd door de bouwfase en de avonturiersfase tot er iemand wint, of tot er een aantal bazen sterven.

Uitbreidingen


Ondertussen zijn er al enkele uitbreidingen beschikbaar, en is het vervolg ook reeds beschikbaar. Boss Monster 2 kan je overigens stand alone spelen, of spelen met de eerste Boss Monster.

Crash Landing breidt het spel uit naar vijf en zes spelers. Daarnaast zitten er in deze uitbreiding nieuwe bazen, helden, nieuwe kamers die alientechnologie integreren, en komen deze kaarten met een nieuw schattype!Wat is een held zonder zijn wapen? Met deze Implements of Destruction krijgen de helden allerlei uitrusting met zich mee. Ben je als Boss in staat om de helden te overwinnen en zelf gebruik te maken van deze wapens?


Conclusie


Boss Monster trekt visueel de dertigjarige gamer aan. De lay-out doet denken aan de NES en de uitbreidingen komen er in doosjes die sterk gelijken op die van de Game Boy indertijd. Ook alle kaarten zijn eigenlijk pixels, dus het retrogevoel is zeker aanwezig. De regels zijn in het begin nogal overweldigend, maar de meesten zullen ze bij het tweede potje al vlot onder de knie hebben. Een leuk tijdverdrijf dat je makkelijk vijf à zes keer na elkaar kan spelen. Daarna haal je best de uitbreidingen erbij.

Overzicht


Duur: 30 minuten
Aantal Spelers:1-4, uitbreidbaar tot 6
Moeilijkheidsgraad:Matig
Voor wie?+13 is de vermelding, toch kan je er al op jongere leeftijd mee aan de slag
Fungehalte7,5/10


Dit spel hebben wij mogen spelen onder de deskundige uitleg van Ruben in ReuzeSpelPlezier.

Interesse in het bordspel Boss Monster? Neem hier een kijkje!

Steun playstationclan.be