Toukiden 2

Slayer, de tijd is aangebroken om het harnas terug aan te trekken, het zwaard op te tillen en ten strijde te trekken, want Toukiden 2 ligt in de winkelrekken! Benieuwd of je deze action-RPG in huis moet halen? Lees het in onze review!

De geteste versie is de Vita-versie.

Het verhaal van Toukiden 2 speelt zich af na dat van, hoe kan het ook anders, Toukiden: The Age of Demons, de eerste game uit de franchise die exclusief op de Vita in onze contreien verscheen. Een setting waarbij men het tegen demonische monsters, genaamd Oni, moet opnemen bleek zelfs zo goed te werken dat men de game heruitbracht op PS4 en er zelfs extra DLC aan toevoegde. Op dat succes probeert met nu voort te breien met Toukiden 2, die het algemeen niet zo heel anders aanpakt, maar wel verrast qua opening.

Zo is jouw personage een van de Slayers, ofwel krijgers die gespecialiseerd zijn in het bestrijden van de Oni, die om een of andere reden slachtoffer is geworden van een tijdscheur. Het is het begin van een zoektocht naar wat er precies is gebeurd, naar je verloren geheugen én het blijven strijden tegen de Oni die wellicht de oorzaak van dit alles zijn.

Toukiden 2 is net zoals zijn voorganger een action-RPG die het beste kan vergeleken worden met andere games uit Tecmo Koei’s aanbod, zoals bijvoorbeeld Dynasty Warriors. Na het uitbouwen van je personage krijg je traditioneel alle info door van medereizigers in de eerste missies waarna je naar hartenlust opdrachten mag uitvoeren, verspreid over een redelijk grote open wereld. Je kan de vele Oni één voor één aan je zwaard (of een ander wapen naar keuze) rijgen, maar voor het eerst kan je ook gebruikmaken van de Demon’s Hand. Door de R-toets in te drukken kan je voortaan vijanden van ver vastgrijpen en jezelf naar hen toe trekken. Dit komt niet alleen van pas als je het vele rondlopen tijdens gevechten beu wordt, maar vooral bij het doelbewust richten op bepaalde lichaamsdelen van de grotere Oni.

Verder hoef je niet teveel innovatie van Toukiden 2 te verwachten, buiten het feit dat de wereld dus iets groter is (maar je dus wel nog tegen bepaalde barrières botst) en het verhaal er best mag zijn. De RPG-elementen werden eens te meer fijn verweven in de gameplay, met als extra Mitama die in kaartvorm voor de extra boosts tijdens het vechten zorgen. Vergelijk het gerust met een Shaman uit Shaman King voor diegenen die deze serie vroeger ooit op tv hebben gezien! Het enige wat wel jammer is met de Vita-versie, is dat het aantal frames per seconde beduidend lager ligt dan in andere gelijkaardige games uit Tecmo Koei’s stal. Dit maakt het bestrijden van de vele Oni lastiger dan het zou moeten zijn, wat helaas nefast is voor een game als deze.

Waar Toukiden 2 ook niet uitzonderlijk op scoort, is op vlak van geluid en graphics. Het krijgt van ons een dikke pluim voor de vele ingesproken dialogen, maar verdient dan weer zweepslagen voor het bezorgen van lege omgevingen, mottige textures en PS2-achtige graphics. De Vita kan beter, dat weten we dankzij andere (reeds veel eerder) verschenen games, dus het is jammer dat men minder aandacht heeft besteed aan de 'handheld'-versie in vergelijking met de PS4-editie.

Toukiden 2 is een typische 'Monster Hunter'-achtige videogame die het populair doet in Japan en dus ook zijn kans waagt in ons kleine Belgenlandje. De game is zeker niet de beste titel die je ooit zal hebben gespeeld, maar gezien de goede verhaallijn en de leuke combinatie tussen actie en geslaagde RPG-elementen is het eentje die je wel kan overwegen om aan te schaffen. Spijtig van de lage framerate wel, gezien het grafisch ook geen hoogstaande game is geworden…

• Interessant verhaal
  • Geslaagde combinatie actie en RPG

• Te lage framerate