Outlast 2

Vier jaar na de eerste Outlast-game is ontwikkelaar Red Barrels terug met een vervolgdeel die het over een andere, zeer religieuze, boeg gooit. Ook zoveel last van knikkende knieën en verzuurde bilspieren? Kom dan in onze review te weten of Outlast 2 een game voor jou is.

Hoewel Outlast 2 als een vervolgdeel wordt geïntroduceerd is het slechts lichtjes verbonden met de gebeurtenissen uit die van de eerste game. Deze keer treed je in de voetsporen van reporter Blake Langermann die samen met zijn vriendin/collega Lynn spannende verhalen wil brengen en op onderzoek trekt na een mysterieuze moord. Tijdens het opnemen van de intro in hun helikopter worden ze geraakt en stort het gezelschap neer. Helaas voor hen zijn ze te midden van een niet zo pittoresk dorpje geland waar sekteleden de plak zwaaien en jij aan moet zien te ontkomen.

Om de zaken nog wat moeilijker te maken, is Lynn door hen ontvoerd. Ze zou zwanger zijn van een duivels kind en diezelfde nacht nog gaan bevallen. Aan jou nu om aan alle griezels te ontkomen, je vrouw te redden en aan deze hel te ontsnappen. Je zal tijdens je zoektocht heel wat personages tegen het lijf lopen die je in het dagelijkse leven nooit zou willen tegenkomen en ook met geflipte hersenspinsels moeten afrekenen. Komen aan bod: geschifte sekteleiders, gemuteerde freaks, priesters, enorm veel lijken en liters bloed (dat soms uit de hemel komt vallen). Qua verhaal houdt het echter allemaal bitter weinig steek, maar gelukkig liggen er veel notities over de verschillende omgevingen verspreid die voor extra info zorgen. Outlast 2 draait echter om de gameplay, waarin schrikken alvast terug op hoofddoel nummer één stond bij de ontwikkeling.

Net zoals in de vorige Outlast beschik je terug over een camera waarmee er niet alleen automatisch wordt gefilmd, maar waarmee je vooral in het donker kan kijken dankzij diens nachtkijker. Per hoofdstuk staan er je geschifte dingen te wachten, waarbij je in het algemeen telkens moet zien weg te sluipen of sprinten van vijanden en af en toe een object moet zien te vinden om verder te geraken. Het voelt in eerste instantie een beetje repetitief aan, vermits het terug meer van hetzelfde is, maar toch is er één nieuwigheid te bespeuren. Zo is het voortaan ook mogelijk het geluid in je nabije omgeving met de camera op te merken. Als je genoeg batterijen hebt tenminste, want eens te meer zal je deze moeten zien te vinden (naast verband om jezelf op te lappen na een confrontatie) om niet in het donker te moeten rondlopen…

Op vlak van graphics en geluid zien we dat Red Barrels zichzelf heeft overtroffen. De vele plekjes die je door zal moeten sluipen en sprinten hebben telkens iets unieks die door de verbeterde graphics ook veel meer detail bevatten. Kers op taart zijn natuurlijk de vele 'jump scares' die worden veroorzaakt door de vele angstige geluiden die in de game zijn geïntegreerd. Ware het niet hier van, dan was Outlast 2 maar half zo angstaanjagend.

Outlast 2 kent een bizar verhaal dat met teveel haken en ogen aan elkaar hangt om voor de gemiddelde gamer als interessant genoeg te worden aanschouwd. De game zelf kent ook op zijn beurt heel wat gelijkenissen met recent verschenen horrortitels als Resident Evil 7 en The Evil Within, wat het allerminst origineel maakt. Daarentegen staat de gameplay (met bijgaand geluid) nog steeds als een huis, al is er weinig innovatie op dat vlak te merken. Red Barrels heeft het redelijk veilig gespeeld en blinkt dan ook in niks uit met Outlast 2 maar weet wel een horrortitel te serveren die je voor een achttal uurtjes aan je tv laat gekluisterd zitten.

• Jump scares
  • Details (graphics & sound)

• Omslachtig verhaal