Sekiro: Shadows Die Twice

Ontwikkelaar FromSoftware heeft zich doorheen de jaren weten te bewijzen als martelaar door je als gamer op de proef te stellen met titels als Dark Souls en Bloodborne. Met Sekiro: Shadows Die Twice krijgen we een nieuwe setting voorgeschoteld, maar blijft de moeilijkheidsgraad genadeloos behouden.

De geteste versie is de PS4 Pro-versie.

Net zoals bij voorgaande FromSoftware-brouwsels hoef je bij Sekiro: Shadows Die Twice niet teveel verhaalvertelling verwachten. Er is wel degelijk een lore aanwezig, maar zoals gewoonlijk blijft de mysterieuze sfeer behouden en moet je zelf, door met bepaalde NPC’s te praten en de omgevingen te verkennen, de eindjes aan elkaar knopen en te weten komen waar de game nu precies over gaat. Een inleiding is er alvast wel: zo neem je de leiding over de zogeheten ‘one-armed wolf’, een verguisde en verminkte shinobikrijger die op de rand van de dood heeft gestaan. Je hebt gezworen een jonge heerser, een afstammeling van een eeuwenoude adellijke bloedlijn, met je zwaard te beschermen. Hierdoor word jij het doelwit van de gevaarlijke Ashina-clan en diens vele, brute afgevaardigden. Wanneer de jonge heerser echter wordt ontvoerd, wordt het je persoonlijke missie om hem uit de klauwen van de clan te redden, al moet je ervoor sterven!

Wie FromSoftware hun vorige titels kent, weet ongeveer wat zich te wachten staat: een game bestaande uit trial & error, trage vooruitgang en vooral veel zelfpijniging. Bij Sekiro is het, vooral als je andere titels uit het genre gewend bent, aanpassen aan de te hanteren speelstijl. Zo is er geen stamina-balk meer aanwezig en zal je ook niet constant moeten rollen om aanvallen te ontwijken. Als krijger beschikt het hoofdpersonage over een samoeraizwaard waarmee je vijanden kan verslaan. Hier is het voornamelijk van belang stealth te gebruiken en tegenstanders neer te steken of in zwaardgevechten aanvallen te blokkeren om een opening te creëren voor een kritieke genadeslag.

Gemakkelijk zal het niet zijn, maar gelukkig kan je wel de nodige rustpunten in de wereld terugvinden, kan je items gebruiken om je levensbalkje terug te vullen of je aanvallen sterker te maken én zijn er upgrades beschikbaar voor je speciale arm. Vind je de plannen terug, dan kan je je arm (waarmee je ook kan rondslingeren) laten aanpassen om onder meer shurikens op vijanden af te vuren, een speer of bijl te vormen en meer. Verzamel je geld en zielen, dan kan je ook je eigen statistieken van de nodige upgrades voorzien, wat nodig zal zijn bij de vele baasgevechten die de game rijk is. Zoals altijd telt hier het trial & error-principe waarbij je meermaals het loodje zal leggen vooraleer je de nodige tactiek hebt gevonden en voortgang kan boeken. Wie zichzelf graag uitdaagt, heeft met Sekiro alvast een vette kluif in handen.

Sekiro’s wereld is er eentje vol gevaar, maar prachtig vormgegeven. FromSoftware slaagt er dus eens te meer in met sfeer (en geen gezelligheid, laat dat duidelijk zijn) een indruk te maken op iedereen die zich aan dit mysterieuze avontuur durft te wagen.

Het begint een cliché te worden, maar ook deze keer is FromSoftwares nieuwste titel, Sekiro: Shadows Die Twice, geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. De game daagt je genadeloos uit en kent een leercurve van jewelste. Je kan na 100 sterfgevallen in 3 uur tijd de game door het raam gooien, of je kan jezelf in de immense wereld en sfeer onderdompelen en blijven strijden voor die ene overwinning… om vervolgens terug het loodje te leggen.

• Setting en sfeer
  • Vernieuwde gameplay

• Te moeilijk dat het de pret vaak bederft