Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided is een game die reeds geruime tijd op het verlanglijstje van gamers staat. Nu kunnen we aan de slag met het vervolg van de game uit 2011. Bevalt Adam Jensen ons nog of niet? Dat lees je hier!

Human Revolution

De vorige game is alweer een tijdje geleden. Gelukkig kan je in het begin van de game ervoor kiezen om even de 'korte' samenvatting te krijgen. Dit wilden we jullie niet onthouden.

Twee Jaar Later

Wat er zich in 2027 heeft afgespeeld wordt illuster omschreven als 'The Incident'. De niet-geaugmenteerden hebben geen vertrouwen meer in de mensen die zich gedeeltelijk hebben laten ombouwen. Meer zelfs, ze zijn ervoor bevreesd. Zoals het de menselijke aard betaamt, worden de Augs gediscrimineerd, en in het slechtste geval in getto's gestopt, die meer dienst doen als gevangenis.

In deze nieuwe wereld moet onze hoofdrolspeler, Adam Jensen, nog steeds zijn plicht vervullen. Hij is nu lid van Interpol en op weg naar Dubai om een wapensmokkelaar op te pakken. Met de hulp van een undercoveragent zou dit een koud kunstje moeten zijn, maar wanneer de missie bijna voltooid is, gooien een hoop geaugmenteerden roet in het eten... Adam gaat naar zijn thuisbasis - in Praag - en doet er onderzoek naar zeer recente bomaanslagen. Alex, een dame die hij nog kent uit een vorig leven, en zich aangesloten heeft bij een rebellenfactie, vertelt hem dat de aanslagen en de mislukte missie in Dubai, misschien te wijten zijn aan overheidsinstanties, en minder aan gewelddadige groeperingen - zoals bijvoorbeeld ARC, een terroristische Aug-groepering.

Je zal af en toe zelf een invloed hebben op het verhaal door middel van keuzes die je kan maken. Vertrouw je de ene persoon of de andere? Geef je kostbare informatie door of hou je het voor jezelf? Dit alles heeft een - grote of kleine - invloed op de verhaallijn.

De gameplay van een game zoals deze is zeer uitgebreid. Dus laten we beginnen bij het begin...

Adam bestuur je grotendeels vanuit het eerstepersoonszicht. Wanneer hij dekking neemt achter een muur of ander object verschuift het wel naar een derdepersoonszicht. Dat is handig want je krijgt een beter overzicht van de omgeving. Richten en schieten doe je zoals de doordeweekse shooter, al kan je in het begin van de game wel je button-layout kiezen. Het belangrijkste is dat Adam over een hele resem hebbedingetjes en wapens beschikt.

Adam 2.0

Wanneer Adam vijanden (eventueel op een specifieke manier) omlegt, of missiedoelstellingen haalt, wordt hij beloond met experience. Dat laatste wordt omgezet in Praxis points waarmee je Adam kan opwaarderen op verschillende en uiteenlopende wijzen. Zo kan je bijvoorbeeld zijn computervaardigheden bijschaven, of investeren in een grotere gezondheid- of energiebalk. Bovendien zal je merken dat Adam over enkele nieuwe vaardigheden kan kiezen die nog niet aanwezig waren in Human Revolution.

Adam - Rambo or Ninja?

De kracht van deze game ligt erin hoe je de missies wil afronden. Hiervoor kan je enerzijds de 'guns blazing'-tactiek gebruiken. Deze is niet zo simpel als het klinkt want je zal dikwijls (lees: altijd) dekking moeten zoeken, je vijanden verschalken, en eventueel flanken. Je kan er anderzijds ook voor kiezen om iets geniepiger te werk te gaan. Adam kan zich namelijk door smalle doorgangen begeven, en als je de omgeving goed bestudeert kan je hier en daar wel een ventilatieschacht vinden. Het is ook handig wanneer je even de omgeving observeert en eventueel een zwakke plek in de muur vindt. Met de nodige vaardigheid maak je dan een gat in deze muur waardoor je je makkelijk kan verplaatsen. Ook het hacken is terug. Op die manier kan je bijvoorbeeld op een computer codes vinden voor deuren, zodat je sneller je doel kan bereiken. Ook zullen sommige vijanden codes bij hun hebben in hun 'pocket secretary'.

In de praktijk zal je meestal een combinatie van beide gebruiken. In het begin zal je de vijanden trachten te ontwijken, maar de 'gemiddelde' gamer zal af en toe betrapt worden, waardoor je snel tot plan B zal overstappen. Het spreekt voor zich dat er vaardigheden zijn die Adam zullen helpen om de missies Rambo- of Ninja-gewijs af te leggen. Nog een keuze die je kan maken is of je jouw vijanden enkel neutraliseert (KO slaat, gebruik maakt van een verdovend middel) of je ze omlegt. Veel voordelen van de eerste manier zijn er niet, behalve dat je wel meer experience krijgt. Het nadeel is dan wel dat een slapende bewaker steeds wakker kan gemaakt worden door een kompaan.

Adam The Looter

Adam heeft een grote rugzak, en daar kan je vrijwel alles wat niet vastgedraaid is in opbergen. Wapens en kogels van gevallen vijanden, hack-apparaten van de lokale computerwinkel, of biertjes en sterkere alcoholische dranken uit de pub. Het valt wel op dat niemand een probleem maakt wanneer Adam iets meeneemt. Wanneer hij de kalmeermiddelen meeneemt terwijl de dokter er gewoon naar zit te kijken, dan komt dit wat onrealistisch over. Ook een EMP-granaat vinden in het appartement van een doordeweeks gezin komt nogal raar over, maar ja, dat zal de toekomst uitwijzen waarschijnlijk. Gelukkig kan je alles wat je niet gebruikt verkopen bij de plaatselijke handelaars.

Adam The Helper

Naast de hoofdmissies kan je ook nog een hele resem zijmissies en bezienswaardigheden vrijspelen. In het toekomstige Praag zijn er namelijk velen die de hulp kunnen gebruiken van een geaugmenteerde. Op die manier kan je corrupte agenten blootstellen, of maffiapraktijken opdoeken. Zijqueesten zijn steeds optioneel, en als je ze aanvaardt dan kies je zelf hoe je deze ten einde brengt. Afhankelijk van je keuze word je beloont, of net niet.

Adam The Talker

Tijdens het avontuur zal je vele dialogen moeten aangaan. Het is aan jou om te bepalen op welke manier je jouw dialoogpartner aanpakt. Op basis van die keuzes werk je je ofwel in de nesten, ofwel zal je in staat zijn explosieve situaties te ontmantelen. Soms is de conclusie extra positief en kan je nog een leuk hebbeding vergaren, zoals een code voor het magazijnplekje dat uiteraard overladen is met credits, wapens, en dergelijke meer.

Adam The Breacher

Naast de verhaalmodus kan je ook nog aan de slag in de Breach-modus. Hier komt het er op aan om verschillende 'nodes' te hacken met behulp van de virtuele realiteit. De speler kruipt dan in een digitale huid en probeert zoveel mogelijk data te downloaden.

Op grafisch vlak ben ik jammer genoeg wat teleurgesteld. Door de flitsende trailers leek dit een game te worden die op grafisch vlak potten zou breken, en jammer genoeg schemert dit niet door naar de PS4. Let wel, de beelden zijn absoluut niet slecht, en weinig tot geen framedrops of bugs. Maar vooral de gezichten hadden wat beter gemogen, en de lipsync zit er ook dikwijls genoeg naast. De voicecast van de game is goed, maar opnieuw weinig baanbrekend. We missen ook een memorabele soundtrack.

Deze game is absoluut een waardige opvolger van Human Revolution. Een stevig verhaal waar je best je aandacht op vestigt. De vrijheid die je krijgt hoe je bepaalde situaties oplost, en de vele componenten (hacken, praten, zijweg zoeken, etc.) die je kan gebruiken om je doelen te bereiken, sluiten perfect aan bij de setting. Grafisch en auditief zeker niet slecht, al had ik persoonlijk wat meer verwacht.

• Absolute vrijheid
  • Stevig verhaal...

• maar soms moeilijk om te volgen