Arslan: The Warriors of Legend

Met Arslan: The Warriors of Legend krijgen we een kruising voorgeschoteld van The Heroic Legend of Arslan anime series en de actie van de Warriors games. Pakt dit goed uit?

Voor ik van wal steek met de review wil ik jullie er toch op wijzen dat ik geen enkele ervaring met de anime reeks noch de warriors games. Om het in gametermen uit te drukken, ik ben dus een noob.

Als speler volg jij het verhaal van Arslan, een jonge kroonprins van het koninkrijk Pars. Diens vader - de koning dus - wordt verraden en bedrogen door één van zijn handlangers. Terwijl hij zijn koninkrijk probeert te beschermen wordt hij echter verslagen en neemt de vijand het roer over. Het is dus de taak van de jonge Arslan om met behulp van enkele vrienden de vele vijanden de kop in te drukken en zo de troon te heroveren. Om spoilers te vermijden gaan we niet verder op het plot in.

Het verhaal is soms wat cliché; al zorgen verraad, bedrog en politieke intriges toch voor enkele plottwisten. In het begin kon ik ook moeilijk in het verhaal komen. Dit komt wellicht doordat ik toch enig achtergrondverhaal mis.

Wie vertrouwd is met hack 'n slash games zal zich onmiddellijk thuis voelen in Arslan: The Warriors of Legend. Je verslaat niet enkele individuen, maar hordes vijanden met duizenden tegelijk. De game focust zich op grootse veldslagen die normaal gezien toch wat strategie met zich meebrengen. Hier heb je echter niets in de pap te brokken en de gameplay is dus hoofdzakelijk heel veel vijanden in mootjes hakken. Er wordt echter wel in de vorm van dialogen uitgelegd wat er precies gaande is en welke tactiek er gebruikt zal worden. Dit is voor mij ook het grootste minpunt van Arslan: The Warriors of Legend. Alle dialogen zijn in het Japans met Engelse ondertitels. Tijdens de gevechten is dit moeilijk te volgen waardoor je de essentie van het hele gebeuren wat mist. Echter is er wel een minimap en een doel waarop je kan terugvallen.

Ieder personage heeft natuurlijk zijn eigen aanvalsstijl. Deze aanvallen kunnen gecombineerd worden tot combo's. Iets nieuws is de  Mardān Rush. Op bepaalde plaatsen op het slagveld kun je deze activeren om zo met je gans bataljon een grootse aanval uit te voeren of een hindernis uit de weg te ruimen. Je hebt ook de mogelijkheid om een paard op te roepen om je sneller over het slagveld te begeven. Je speelt met verschillende personages en ieder heeft ook verschillende wapens. Met Martial arts books is het ook mogelijk om die wapens te versterken of elementale schade toe te voegen. Dit brengt dan ook weer ander combo's met zich mee. Bij het verslaan van vijanden krijg je ook tal van skill cards. Deze kunnen gebruikt worden om de attributen en vaardigheden van de personages op te waarderen. Het is ook mogelijk om een aantal van deze kaarten samen te smelten - met een trucje genaamd Synthesize - om ze tot één betere te verheffen. Met het cooking systeem kun je zelfs je helden nog wat extra pit geven bij aanvang van een gevecht. Dit alles houdt het boeiend en verfrissend, het ganse vechtsysteem en de personage-ontwikkeling is JRPG waardig.

Toch vond ik alles wat repetitief overkomen en kon ik met button mashen gemakkelijk mijn doel bereiken. Ik speelde - als leek - echter wel op de laagste moeilijkheidsgraad. Met vier verschillende moeilijkheidsgraden kan de game dus wel een uitdaging bieden. Naast de Story Mode is er ook nog de Free Mode. In deze laatste kun je episodes van het verhaal herspelen met een personage naar keuze. Ideaal dus om bepaalde personages nog iets sterker te maken. Het goede nieuws is dat beide modi zowel online als in splitscreen te spelen zijn.

Arslan: The Warriors of Legend ziet er best goed uit. Alle personages zijn mooi gedetailleerd. De grootse slagvelden daarentegen zijn soms wat kaal. Met constant grote getallen vijanden op je scherm blijft de framerate ook behoorlijk strak. De camera is soms een hekelpunt. Voor de cutscènes wordt er gebruikt gemaakt van in-game beelden, waardoor zowel anime als novel mooi in elkaar overvloeien.

Ik had het al eerder aangehaald dat er dus geen Engelse voice-overs aanwezig zijn. Bij dit soort games vind ik het toch belangrijk om de keuze te hebben. De verschillende Japanse stemmen zijn wel goed gebracht en de verschillende personages krijgen hierdoor ook hun eigen karakter. De ganse soundtrack is ook mooi en afwisselend.

Arslan: The Warriors of Legend is toch wat een niche game maar zal zeker fans kunnen bekoren. Er is genoeg content aanwezig en het meerspelersluik zorgt ervoor dat je er heel wat uurtjes mee zoet bent. Voor wie graag eens een nieuw genre wil ontdekken is dit zeker makkelijk instapbaar. Doch weerhouden enkele niet te overkomen minpuntjes de game ervan om een volwaardige topper te zijn.

• Spiltscreen
  • Veel content

• Enkel Japanse dialogen