XIII

Belgen en stripverhalen; het is een gouden duo. Wanneer Ubisoft in 2003 dan ook besliste om van het populaire XIII een videogame te maken, werd er alom gejuicht. Niet alleen omdat we trotse Belgen zijn, maar ook omdat de game heel origineel uit de hoek kwam en iedereen wist te verrassen. Nu, 17 jaar later, hoopt het Franse Microïds te scoren met een remake.

De geteste versie is de PS4 Pro-versie.

In XIII speel je James Bond-gewijs de hoofdrol van een geheim agent die tegen wil en dank in een heel penibele situatie is terechtgekomen en sindsdien aan geheugenverlies lijdt. Aan de hand van enkele flashbacks doorheen de game (die nauw gebaseerd is op de gelijknamige stripreeks) krijg je stukjes van je geheugen terug, maar niks is echter wat het lijkt. Achterna gezeten door de Amerikaanse overheidsdiensten hoop je je naam te zuiveren en een einde aan alle samenzweringen te maken, gezien jij als hoofdverdachte van de moord op president William Sheridan wordt beschuldigd. Een spannend avontuur waar we 17 jaar geleden van hebben gesmuld en nu door een nieuwe generatie gamers kan worden ontdekt. Of ze dat met plezier zullen doen, dat is echter iets anders…

XIII is een rasechte first-person shooter en schotelt de speler tal van missies voor op verschillende idyllische locaties. Het afknallen van tientallen vijanden wisselt het betere sluipwerk af en om in jouw missie te slagen en je ware identiteit (en die van de echte moordenaar van de president) te onthullen, zal je ook een groot wapenarsenaal ter beschikking krijgen. Een pistool, shotgun, geweer, granaten, raketwerper en zelfs pijl en boog; niks zal je tekort komen. Je krijgt zelfs bij bepaalde missies een grappling hook ter beschikking, wat het plaatje compleet maakt.

In tegenstelling tot de game uit 2003 gaat het met deze ‘remake’ van XIII echter al snel mis. De game kent om te beginnen geen remake van de intro, terwijl al de rest wel in een nieuw jasje is gegoten, en heeft enorm veel last van screen tearing. De frames per seconde zakken zienderogen bij de minste actie, wat zorgt voor tonnen frustratie bij het betere schietwerk. Herladen gaat niet vlot, het schieten hapert vaak en vijanden sneuvelen in slow-motion. Sommigen blijven zelfs rechtop staan of glitchen door de omgeving. Kortom, de game speelt allesbehalve vlot en dat zou toch niet mogen vermits het origineel al die problemen niet had.

Daar houdt het echter niet op… De game is op moment van schrijven dusdanig onspeelbaar dat we bepaalde levels niet konden voltooien omdat er bepaalde sequenties niet wilden laden. Zo hadden we problemen met een bazooka die een gat in een chalet schoot zodat we progressie konden maken, maar uiteindelijk bleek er geen gat te zijn. De brandende chalet was opnieuw ingeladen en had geen schrammetje, terwijl vijanden wel door een ‘onzichtbaar gat’ aan het schieten waren. De game opnieuw laden verhielp het euvel gelukkig, tot we nieuwe bugs begonnen te ontdekken. Het selecteren van een granaat zorgde er plots ook voor dat we geen enkel wapen meer konden gebruiken. Het aantal technische problemen begon missie na missie op te stapelen, waardoor onze nostalgische blik op de fantastische game die XIII zeventien jaar geleden bleek te zijn, al gauw veranderde in frustratie. Niemand wil deze technische ramp spelen en het is zonde dat ontwikkelaar Playmagic er onder het bewind van Microïds echt zo’n zooitje van wist te maken.

Dat de game technisch een ramp is geworden, dat hebben we al duidelijk gemaakt. Toch moeten er ons nog enkele dingen van het hart. Zo zorgde Playmagic er niet alleen voor om het ooit zo fantastische XIII met momenten onspeelbaar te maken, maar vergat het heel wat geluidseffecten te integreren (zoals vijanden die roepen, het herladen van wapens en ontploffingen die amper met regelmaat te horen zijn) en hielp het een deel van de charme om zeep. Men opteerde namelijk om de de cell-shaded graphics van weleer te voorzien van een meer hedendaags jasje. Dit pakte echter niet volledig positief uit, gezien de afwerking ontbreekt en alles er meer plastic uitziet.

Wij waren in onze jeugd fervente fans van XIII, een videogame die toen heel wat mensen helaas aan zich voorbij lieten gaan. Nu hadden we gehoopt dat, onder meer door de goede kritieken in 2003, we 17 jaar later een geslaagde remake (en wie weet langverwacht vervolg?) zouden voorgeschoteld krijgen. Helaas is niks minder waar. Deze remake van XIII is zodanig slecht geprogrammeerd en onafgewerkt dat we het echt zonde vinden. Microïds en Playmagic weten XIII geen eer aan te doen en het zal heel wat patches vergen (als die er ooit komen) om van deze remake nog iets te kunnen maken.

• XIII blijft mooi bronmateriaal
  • Trophy support

• Technisch enorm veel mankementen