The Raven Remastered

Mysterie, personages met karakter en een duister verhaal; het zijn slechts enkele elementen die van levensbelang zijn voor een goed boek in het thrillergenre. Een game heeft echter nog wat meer nodig en voor wie fan was van de pc-versie brengt THQ Nordic nu voor iedereen The Raven Remastered uit op PS4.

Jaren geleden sloeg een beruchte crimineel toe in het British Museum; de zekere Raven wist er ongehinderd een antieke robijn te stelen en liet als kenmerk een ravenveer achter. Het mysterie achter de slechterik heeft men nooit kunnen ontrafelen en er werd ook geen enkel spoor naar de dader gevonden. Nu, tig jaren later, lijkt de Raven terug te zijn en beland jij middenin de actie. Anton Jakob Zellner, agent als beroep én fan van de betere misdaadboeken, wil zijn carrière in schoonheid eindigen en beslist aan het avontuur deel te nemen om de (nieuwe?) Raven te grazen te nemen. De bandiet lijkt echter altijd een stapje voor te zijn, dus zal het Anton lukken de schurk te vatten? Reis mee met de agent van een trein in de Zwitserse Alpen, tot een cruiseschip en zelfs het Egyptisch museum in Caïro, ontmoet heel wat interessante personages en los de mysteries op!

The Raven was als ‘point and click’-game ideaal om op de computer te spelen en gelukkig is men erin geslaagd met de Remastered-versie het geheel ook speelbaar te maken op console. Met agent Zellner kan je rondwandelen, dingen die in het oog springen inspecteren en ook objecten via het menu combineren om bepaalde puzzels op te lossen. De omgevingen zijn gelukkig telkens klein genoeg zodat je niet veel tijd verliest met het rondspeuren én ook de schwung blijft zo in het verhaal behouden. De game neemt ongeveer iets meer dan tien uur in beslag en is opgedeeld in drie hoofdstukken zodat je perfect even een pauze kan nemen om er vervolgens terug voor een paar uur in te vliegen.

Van een remastered-versie van een game wordt meestal verwacht dat de ontwikkelaar zijn best heeft gedaan het geheel naar de huidige standaarden op te smukken, maar daar knelt helaas het schoentje bij The Raven Remastered. De game kende bij de pc-release al heel wat grafische glitches en een niet al te mooie vormgeving, bij de PS4-versie is dat helaas niet anders. Zit je vast en haal je via het menu je schriftje erbij om een tip te ontvangen? Pech, want bevindt die tip zich net onderaan de pagina, dan is deze helaas niet helemaal zichtbaar zonder enige optie om ernaartoe te scrollen. Dit soort zaken doen het mysterieuze en spannende verhaal die de game introduceert helaas oneer aan, wat wellicht te wijten valt aan het feit dat de versie het met minder budget van THQ Nordic moest stellen.

The Raven Remastered kent een spannend verhaal zoals we dat gewend zijn uit vele boeken en weet ook, dankzij het opdelen van de gebeurtenissen in drie hoofdstukken, de aandacht van de gamer vast te houden. Grafisch ziet de game er wel niet mooi uit en ook de paar glitches gooien roet in het eten. Kijk je hier echter door, dan haal je met The Raven Remastered een toffe point and click-game in huis.

• Spannend verhaal
  • Niet té moeilijk

• Niet mooi vormgegeven