Elex

Elex is een scifi-avontuur dat zich afspeelt op een vreemde planeet. Onze ervaringen lees je hier!

Magalan is een vredige planeet ... Tot er een komeet inslaat! Niet alleen bracht deze een golf van vernieling met zich mee, waardoor de 'mensheid' werd opgesplitst in drie facties, maar er werd hierdoor ook een nieuw mineraal geďntroduceerd: Elex. De drie facties gebruiken het elk voor verschillende doeleinden: technologische vooruitgang, magie, en een opwaardering van het wapenarsenaal. Ten slotte zijn er degenen die niets beter weten dan het mineraal te degusteren. Voor velen loopt dit slecht af en ze transformeren in afzichtelijke gedrochten, anderen verliezen elke vorm van emotie, maar krijgen in de plaats kracht, stamina en extra focus. Deze groep worden de Albs genoemd. Voor een niet nader genoemde reden wil deze laatste groep de anderen uitroeien.

Te midden van al dit geweld vinden we de Alb-commandant Jax. Hij maakt een noodlanding, en op de begane grond staan zijn mede-Albs hem op te wachten. Niet om hem te helpen, maar om hem om zeep te helpen. Uiteraard lukt dit niet en laten ze hem voor dood achter. Wanneer Jax ontwaakt is niet alleen zijn uitrusting weg, maar is ook alle Elex uit zijn systeem verdwenen. Met minder kracht en snelheid begint hij toch aan zijn wraaktocht.

Elex is een actie-RPG met een derdepersoonsperspectief. Je slaat en schiet je een weg doorheen vijanden en andere wezens op Magalan, meestal op zoek naar bepaalde items of personen. Helaas word je op nogal bruuske wijze gedropt in het spel. Het 'trek je plan'-gehalte is behoorlijk hoog wat goed is voor de hardcoregamers, wat minder voor de casual gamer. Je praat tegen een hele hoop mensen die al dan niet iets van je verwachten, en op die manier verdien je dan wat xp en 'shards'. Deze shards zijn als het ware brokstukken van de ingeslagen meteoriet.

Verder vind je doorheen de game uiteraard nog materialen, het ene al wat nuttiger dan het andere, dat je eventueel toch nog aan de juiste persoon kan verkopen. Sommige materialen kan je ook gebruiken om nieuwe voorwerpen te maken, of om de attributen van een wapen sterker te maken.

Af en toe zal je keuzes moeten maken doorheen de game. Deze keuzes hebben vooral een invloed op de manier hoe anderen over jou denken, en op termijn zelfs, handelen. Word die ene krijger je bondgenoot, of laat hij je liever links liggen? Uiteindelijk is zijn beslissing aan jou te danken!

Help me level up!

Met de vergaarde xp kan je wel enkele statistieken opwaarderen zoals kracht en intelligentie, maar belangrijker is het verkrijgen van een opwaarderingspunt. Hiermee kan je nieuwe vaardigheden leren zodat het leven net iets simpeler wordt. Jammer genoeg kan je jouw punt niet zomaar spenderen. Hiervoor moet je in de eerste plaats al de juiste persoon tegenkomen die je eventueel die specifieke vaardigheid kan bijleren. Niet alleen is dit een euvel, want zoals gezegd word je als het ware in de spelwereld gedropt, maar je hebt nog een hele hoop Elex nodig, en ook een minimum aan kracht, intelligentie, enzovoort.

What do I do?

Deze zaken zorgen ervoor dat het geen sinecure wordt om de correcte personen te vinden, waardoor het moeilijk wordt om de gemakkelijkere startmissies te winden om zo wat xp, shards en ervaring op te doen. In het begin tuur je dus gewoon wat rond en ga je op verkenning om de weinige missies te trachten volbrengen. Hier duiken dan de problemen op dat je lange tijd onderweg bent, en op de plaats waar je enkele plantjes moet plukken een 'motman' tegenkomt die met een halve slag je volledige levensbalk neerhaalt. Oké, geen probleem denk je dan, dan doe ik een andere missie ... Dan ben je weer onderweg naar een plek waar ze je als ex-Alb zouden accepteren, kom je toch wel opnieuw een kerel tegen die identiek hetzelfde doet als onze motman. Oké, wegje er rond vinden ... Geen probleem zou je dan denken, maar eens je aan de nederzetting aankomt word je genadeloos omver geknald.

Hierdoor is het moeilijk om enerzijds ervaring op te doen, of de Elex te verkrijgen die je dan nodig hebt om betere wapens en uitrusting te kopen, en vooral, je opwaarderingspunten kan investeren.

De grafische kwaliteit van de game kunnen we vergelijken met Skyrim. We letten er wel op dat dit een zes jaar oude game is, die genoot van goede punten zoals de adembenemende verzichten, maar het niet zo nauw nam op details. Ook het ragdoll principe is van dienst waardoor Jax af en toe rare sprongetjes maakt. Qua geluid zit het in deze game best goed. De soundtrack wordt aangepast aan de omgeving, en de gamegeluiden op zich zijn best te smaken. Jammer genoeg zit de lip sync er niet altijd even goed op.

Elex is op zich geen slechte game, maar komt niet boven de middenmoot uit. De basis is zeker aanwezig, maar door het omslachtig levelen en verzamelen van queesten slaat Piranha Bytes de bal ietwat mis. De wereld van Magalan is genadeloos, en dat merk je jammer genoeg direct. Op de tanden bijten is de boodschap, maar hopelijk zit je niet te snel op je tandvlees.

• Eenvoudige RPG
  • Leuke soundtracks

• Genadeloos voor beginners