NBA Live 18

Na een jaar afwezigheid stapt EA dit jaar op het hardwood met NBA Live 18. De grote vraag is echter, hebben we hier te maken met een slam dunk of een dikke knieval en verlies je bijgevolg het respect voor deze game? Wij zochten het uit!

Met de volle verwachting starten we NBA Live 18 op. Wat heeft EA ervan gemaakt na een jaar pauze? Heeft men bij EA de NBA Live reeks in ere kunnen herstellen?

Wat eigenlijk meteen opvalt is dat het menu een beetje onoverzichtelijk oogt. Voor je gevoel staat het allemaal een beetje door elkaar, maar goed, dat mag de pret niet drukken. In de game zitten de volgende modi: One, Play Now en Ultimate Team. In Play Now kan je nu naast de reguliere NBA-teams ook kiezen uit de reguliere WNBA-teams (de vrouwelijke tegenhanger van de NBA). Ultimate Team is analoog aan Ultimate Team in FIFA. Je krijgt een paar bronzen spelers en het is aan jou de taak om, door wedstrijden te spelen en te winnen, pakketjes te verzamelen om op die manier aan betere spelers te komen.

Waar ik het vooral over wil hebben is de One-modus, de carrièremodus van NBA Live 18. Nou ja ... De One-modus zou namelijk het streetball combineren met het NBA-leven, en dat is een dikke tegenvaller. Er zit geen verhaal in zoals bij NBA 2K. Nee, bij de One-modus zijn het streetball- en NBA-gedeelte totaal gescheiden. Het enige raakpunt wat men heeft is dat als je jouw speler upgradet in het street-gedeelte, je deze upgrade meeneemt naar het NBA-gedeelte. Je krijgt op deze manier geen hechte band en voor je gevoel maakt het dan ook niet uit of je wedstrijden in street of NBA speelt.

Grafisch is er niets mis met deze game. De bekende spelers zijn duidelijk herkenbaar aan hun uiterlijk en bewegingen. Tijdens de rust van een NBA-game krijg je een tv-programma voorgeschoteld waarin de hoogtepunten voorbijkomen. Dit ziet er eveneens behoorlijk uit. Ook qua geluid is er niets noemenswaardig op aan te merken. Men zit hiermee in de middenmoot.

Er een jaartje van tussenuit gaan, is geen verkeerde keuze geweest. De game speelt vlotter en ziet er beter uit dan zijn voorganger, maar EA kan nog niet concurreren met de tegenstand. De basisfundering is gelegd maar het ontwikkelingsteam moet deze reeks zeker verbeteren als men wil proberen om NBA 2K van de troon te stoten. Wat wel in het voordeel spreekt voor NBA Live is dat de game lekker ouderwets arcade is en een lage leercurve kent. Hierdoor maak je voor je het weet de mooiste acties van het veld.

• Arcade
  • Lage leercurve
  • Toevoeging WNBA