Uncharted: The Lost Legacy

Met Uncharted 4: A Thief's End dachten velen onder ons dat het doek gevallen was over de Uncharted-reeks, maar wat blijkt, A thief's End was louter het afscheid van Nathan Drake, het meest geliefde personage uit de reeks. Uncharted gaat voor de moment gewoon voort en deze keer krijgen enkele vrouwen uit de reeks de kans om te schitteren in hun eigen avontuur.

In A Thief's End zagen we hoe het avontuur van Nathan Drake afliep. Zijn verhaal kreeg een erg passend slot en het zou zonde zijn als de sympathieke dief terug van stal zou gehaald worden voor winstbejag. Veel van zijn collega's hebben echter nog lang niet alles verteld, en dat biedt een mooie voedingsbodem voor uitbreidingen. Eén van die lieftallige collega's is Chloe Frazier, de zwartharige femme fatale die vooral een belangrijke rol speelde in Among Thieves. Zij krijgt nu de hoofdrol in een avontuur dat haar zal leiden naar de slagtand van Ganesh, een fascinatie die ze al sinds jonge leeftijd heeft overgeërfd van haar vader.

Chloe Frazier kan alles wat Nathan Drake ook kon. Rennen, sluipen, schieten, klimmen, rijden, slingeren en ga zo maar door. Je moet dus niks nieuws verwachten, op het open prutsen van sloten na. Van een compleet nieuwe game spreken zou dus overdaad zijn, want dit blijft in de eerste plaats een DLC-pakket van Uncharted 4: A Thief's End, een uitbreiding die weliswaar een beetje langer is uitgedraaid dan gewoonlijk. Een van de redenen waarom dit een eerder lange uitbreiding is geworden is omdat ze bij Naughty Dog opnieuw de tijd willen nemen om het verhaal van Chloe te vertellen, en dat komt de presentatie alleen maar ten goede. Een tweede reden is omdat er steeds meer wordt geëxperimenteerd met grote open levels, waar je zowaar een zijmissie kan uitvoeren. In het level waar je met de jeep rondtoert in de jungle van India – min of meer analoog aan het level in Madagaskar van A Thief's End – kan je op zoek gaan naar elf verzamelmunten. Als je ze allemaal vindt door onder andere een aantal puzzels op te lossen of door een huurlingenkamp te ontmantelen, dan krijg je toegang tot een flashy armband. Dit sieraad licht op wanneer Chloe zich in de buurt bevindt van schatten zodat het geen hopeloze taak wordt om ze allemaal te verzamelen in de grote jungle.

Daarnaast krijg je in deze uitbreiding weer een mooi staaltje aan tempowisselingen, iets wat deze reeks nog steeds doet uitstijgen boven de concurrentie. Zo ben je op de ene moment aan het rondsluipen tijdens een onweer langs een bende huurlingen en hun gepantserde voertuig om vervolgens een rustig ritje te maken op een Indische olifant met een fantastisch uitzicht. Die afwisseling zorgt ervoor dat deze game nooit repetitief wordt. Wat wel opvalt is dat de gameplay met Chloe veel weg heeft van de missies met Nathan. Rijden met een jeep is een eerste voorbeeld, maar je vecht het op een bepaald ogenblik ook uit op een trein waar gauw de link is gelegd met de tweede 'Uncharted'-game, en zo krijg je nog een paar déjà vu 's.

Op grafisch vlak krijg je absoluut geen déja-vu gevoel want de Indische natuurpracht is absoluut uniek. De hoeveelheid details die verwerkt zitten in de omgeving zijn talrijk en de afwerking is subliem. Ze weten bij Naughty Dog maar al te goed dat hun presentatie één van hun sterkste punten is en om dat extra te belichten kan je nu op tijd en stond een foto nemen van de merkwaardige landschappen en bezienswaardigheden, zodat je deze zeker niet overslaat. Nathan Drake zou zowaar jaloers worden. Ook de stemacteurs die de rol vertolken van Chloe Frazier en Nadine Ross halen een niveau dat het geheel waardig is.

Alhoewel de vaandeldrager van de 'Uncharted'-reeks niet meer aanwezig is, heeft dat nagenoeg geen nadelig effect op het niveau van deze Lost Legacy. Akkoord, op vlak van gameplay krijgen we eerder een 'best of'-compilatie van de voorgaande games (zeker als je denkt aan het treinlevel), en op vlak van het verhaal krijgen we het gekende stramien, maar het eindproduct blijft op een hoog niveau. Dat uit zich opnieuw in een rollercoaster van een game die hoog scoort in zowel gameplay als algehele presentatie.

• Perfecte audiovisuele afwerking
  • Dynamische gameplay op zijn best wanneer je met getrokken wapens speelt
  • Chloe Frazier als hoofdpersonage moet niet veel onderdoen voor Nathan Drake