Song of the Deep

Insomniac - klaag ervan zoveel je wil - volgt de Indie gekte die over het gamelandschap is neergedaald. Voor hun eerste Indie game wagen ze zich aan een tweedimensionaal onderwateravontuur. Halen ze hun Indie zwembrevet of slapen ze binnenkort bij de virtuele visjes?

Verhaal - Sea Chanty

Song of the Deep start met het ongewone verhaal van Merryn, een jonge meid die samen met haar vader een sober maar gelukkig bestaan leidt. Haar vader is een visser en hij spendeert vaak lange dagen op zee. Wanneer hij 's avonds huiswaarts keert, dan vertelt hij steevast een verhaaltje voor het slapengaan aan Merryn. De relatie tussen vader en dochter is zeer sterk en Merryn waakt dan ook steeds over de zee wanneer haar vader eropuit trekt. Tot dat hij op een dag niet terugkeert... Merryn besluit haar vader te gaan zoeken, bouwt haarzelf een onderzeeër en belandt in een mysterieuze onbekende wereld. Waren de verhaaltjes van haar vader dan toch niet allemaal verzonnen?

Gameplay - Laat het ons op veilig spelen

2D-swimscrolling

Van zodra Merryn de diepe krochten van de zee induikt, neem je de controle over haar onderzeeër. Dit onderwatervoertuig bestuur je - zoals het een Indie game betaamt - in twee dimensies. De besturing voelt waarheidsgetrouw aan. Niet vinnig en niet minutieus, maar een beetje lomp als gevolg van de newtoniaanse wetten die de manoeuvres onder water net iets lastiger maken als in het ijle. Dat betekent dat je een beetje zal moeten oefenen en af en toe opnieuw zal moeten proberen om je vaartuig met stuurmanskunst te escorteren door de obstakels die je treft. Dit zal met regelmaat leiden tot enige frustratie, omdat je die onderzeeër net niet op tijd kan stoppen om een obstakel te vermijden. Voor sommige gamers kan dit waarschijnlijk de pret bederven. Maar die lompere besturing hoort er bij! Anders kon je net zo goed rondvliegen in het wolkendek in plaats van baden in de zee.

Aquacaching

Los van de besturing is de gameplay eerder simpel en voor de hand liggend. Je manoeuvreert met de duikboot doorheen de grotten en andere onderwaterbiotopen, terwijl je ondertussen enkele vijanden bekampt met je klauw of torpedo's. Doorgaans kom je na verloop van tijd aan een kruispunt waar je meerdere wegen kan inslaan. Althans op het eerste zicht... De meeste wegen zijn namelijk niet beschikbaar bij je eerste passage, omdat je niet beschikt over de juiste tools. Soms worden de wegen geblokkeerd door koraalrif dat je nog niet kan wegsnijden, soms is de stroming nog te sterk voor het gebrekkige vermogen van je turbomotoren, en ga zo maar door. Het komt er dan op neer om de beschikbare wegen in te slaan en op het einde van je pad een nieuw item vrij te spelen. Dan kan je terugkeren, en de wegen bezwemmen die je dichter naar je doel leiden - het vinden van je vader. Een mooi voorbeeldje van dit type gameplay is de optie om je onderzeeër te verlaten. In het begin van het spel kom je namelijk veel wegen tegen die te klein zijn om te betreden met je grote tuig. Na een tijdje vindt Merryn een middel waarmee ze onder water kan ademen. Dan kan ze de duikboot verlaten en de onontdekte grotten betreden.

Simpele gameplay dus, die het altijd op veilig speelt, en die voldoende interessant blijft omdat je frequent een nieuwe tool ontdekt die de besturing een nieuwe gelaagdheid geeft. Helaas leidt het ook tot veel backtracken. Hierdoor kan het wel eens lastig zijn om te weten waar je heen moet gaan, maar dat lost het spel elegant op. Door een kaart uit te tekenen van de reeds ontdekte gebieden, en je doel hierop aan te duiden, raak je zelden verloren.

Graphics & Sound - Aquatoop

Aquarellen. Geverfde schetsen van een aquarium. Sprookjesachtig. In dezelfde lijn als Child of Light... Dat zijn de kernwoorden die je in gedachten kan nemen als je de grafische stijl van deze game bespreekt. Van de ene omgeving in de andere kom je in mooie kleurrijke aquatopen terecht, waar zowel de voorgrond als de achtergrond de show steelt. Op de voorgrond zie je uiteraard jouw eigen duiktocht, en die van de vijandige vissen. En op de achtergrond passeren soms de reuzen van het oceaanleven, en de dwergjes en fotosynthetiserende wezens van de koraalriffen. De soundtrack is dan weer thematisch uitstekend. De muziek die je hoort doet denken aan die betoverende muziek die men speelt in een Sea Life of in een ander aquarium.

Insomiac slaagt erin om een degelijke Indie game neer te zetten die menig gamer zal kunnen bekoren. De audiovisuele stijl en het verhaal creëren een authentieke en sfeervolle setting, en de onderwater gameplay is goed maar sober. Dat kan ook moeilijk anders als je het voortdurend op veilig speelt. Al bij al is Song of the Deep dus een mooie toevoeging in de Indie gekte, maar is het zoals de meeste games uit dit niche ook behoorlijk vergeetbaar.

• Onderwatergevoel wordt goed nagebootst
  • Fraaie aquarellen
  • Betoverende soundtrack