The Magic Circle: Gold Edition

The Magic Circle: Gold Edition is een puzzelspel met een ludiek verhaal. Jij speelt de rol van gametester in een bizar spel dat al 20 jaar in ontwikkeling is. Wat wij van deze puzzelgame vonden kom je in deze review te weten.

In het begin van het verhaal ben je een simpele bètatester van een spel dat al 20 jaar ontwikkeling is. Na een korte introductie komt de maker van het spel zich al snel bemoeien. Dit door op te dagen in het spel als een gigantisch oog. Samen met medeontwerpers blijven ze bikkelen over wat beter kan in het spel en wat eruit moet. Na de zoveelste discussie tussen de makers zonder resultaat hoor je plots nog een andere stem. Het is een stem vanuit het diepste punt van het spel. Het is "The Old Pro", de held van het originele spel, toen het nog een Space game was. Hij zal je begeleiden om met je nieuwe krachten het spel om te vormen tot het perfecte spel. Of dit allemaal zal lukken is een groot vraagteken.

Gameplay - I Got The Power

De gameplay in dit spel draait allemaal over de kracht die je hebt om je omgevingen te manipuleren. Je hebt niet eens een aanval… Met behulp van een kracht genaamd "Life" kan je dingen creëren, aanpassen en verwijderen. Bijvoorbeeld: een vijandelijk wezen wil je aanvallen, met je kracht kan je het stoppen en dan editen. Je kan zijn aanval verwijderen, of zijn relatie ten opzichte van jou wijzigen van vijandig naar vriendschappelijk. Door de keuze om wezens of objecten hun doelwit te wijzigen kan je een leger creëren.

In de 20 jaar dat het spel in ontwikkeling is zijn er natuurlijk ook vele dingen verdwenen. Echter bestaan hier nog steeds sporen van. Met je kracht kan je deze terug oproepen. Een brug die er eerst niet was kan je terug "toveren" met life. Om dit allemaal te doen verbruik je ook life dat je aan de hand van een meter kan volgen. Je kan deze snel terug vullen door life op te slorpen uit scheuren in het spel.

Feels like coding

De code aanpassen voor een wezen of object lijkt een hele taak maar het spel maakt het zeer simpel. Je kiest eerst een categorie dat je wil wijzigen, bijvoorbeeld movement (beweging) van een wezen/object. Vervolgens heb je de keuze uit een aantal opties die je gaandeweg hebt verzameld van andere wezens/objecten. Dit kan gaan van ground movement, air, nothing, enzovoort. Dit kan je eveneens doen met aanvallen. Wil je dat je wezens aanvallen met mêlee, zwaarden of geweren? Het kan allemaal zo gek als je zelf wil. Natuurlijk zit er een beperking op de hoeveelheid creativiteit, maar er zijn opties genoeg om met vele combinaties te experimenteren op je volgers.

De grafische stijl is vrij apart. Langs de ene kant heb je de kleurloze wereld van het Magic Kingdom en langs de andere kant de Minecraft-achtige pixelwereld. Het contrast met de wereld die 20 jaar geleden gecreëerd werd is immens. Het zijn niet de beste graphics die je ooit hebt gezien maar in een spel dat zogezegd niet af is past het perfect. Kortom: veel variaties qua graphics. Het geluid is behoorlijk, de wezens maken hun typische geluiden en de rustige muziek past bij de sfeer. De stem van The Old Pro vond ik persoonlijk geweldig en die van de maker uiterst irritant wat ook het doel is.

Een uniek spel met een uniek gevoel. Het is ook een geweldige parodie op wat de gamingwereld is geworden. Bij het herschrijven van het spel kan je je creativiteit op de vrije loop laten gaan en dit gaat diep. Hoewel niet alles "editeerbaar" is, heb je toch veel vrijheid in het aanpassen van de wereld. Wel is het spel soms moeilijk te volgen door bizarre momenten of conversaties tussen de makers of The Old Pro. De ontwikkelaars van deze parodie-achtige puzzelgame hebben iets nieuw geprobeerd, en dat resultaat valt wel te pruimen.

• Uniek spel
  • Gebruik je creativiteit

• Vooral grijze wereld