Valentino Rossi The Game

Milestone doorbreekt de jaarlijkse traditie, dit jaar krijgen we geen MotoGP game. In de plaats krijgen we - na Sébastien Loeb - nu een racegame gewijd aan levende legende Valentino Rossi. Wij kusten meermaals het asfalt en zochten voor jullie uit of de game net zo goed is als 'The Doctor' himself.

Er is echter weer de gebruikelijke carrièremodus aanwezig waarin jij als rijder onderaan de ladder start. Dit keer rij je ook voor de VR|46 Riders Academy, de leerschool van de superster waarbij hij jonge talenten onder zijn hoede neemt. Naast de gewone wedstrijden en kampioenschappen rij je nu ook regelmatig mee met andere disciplines. Een welgekomen afwisseling die de sleur van de MotoGP franchise wat doorbreekt.

Never change a winning ... bike

Aan de basisformule is niks gewijzigd. De gebruikelijke gameplay die we kennen van de MotoGP games wordt ook hier toegepast. Milestone hanteert dezelfde aanpak voor het rijden en voor de gekende hulpinstellingen die al dan niet kunnen gebruikt worden. Ideaal, want wie als eens virtueel rond scheurde op een stalen ros in een Milestone game, weet dat dit perfect werkt. Dus zowel de leken als de ancien motards komen weer aan hun trekken. Het opwaarderen van je gemotoriseerde rendieren ontbreekt echter deze keer. Men opteerde nu voor de optie om de vaardigheden van de rijder te laten uitbouwen. Denk dan vooral aan bijvoorbeeld fysiek sterker worden, ervaring opdoen in de regen; met andere worden hoe meer je rijdt hoe beter je wordt. Ik moet toegeven dat ik dit niet aan de levende lijve ondervond, maar ik rij dan ook met redelijk veel hulpmiddelen. Misschien is dit meer van belang als alles uit staat.

More is better

Naast het gekende motorrijden heb je nu ook Flat Track. Hierbij rij je met een supermotard. Wat je misschien niet verwacht in een motorgame is dat je deze keer ook aan de slag gaat met vier wielen. Zodoende kun je nu ook meerijden met een Drift Race, een motorsport discipline die ongetwijfeld door iedereen gekend is. Daarnaast kun je ook rijden in de Monza Rally Show. Hierbij kruip je in een rallywagen en kun je twee proeven rijden op het Monza circuit. Milestone houdt het toch nog altijd beter bij twee wielen want het rijden met een wagen goed overbrengen lijken ze nog altijd niet onder de knie te hebben. Deze nieuwe toevoegingen zijn ook niet erg uitgebreid maar wel een leuke afwisseling zodat alles iets minder repetitief wordt.

Niet getreurd echter voor de MotoGP fans want dit zit nog steeds in de game. Zo kan je niet enkel aan de slag met het officiële MotoGP 2016 en 2015 maar heb je ook toegang tot nog enkele andere categorieën. Wat oudere disciplines zijn ook van de partij. Daarnaast kun je ook aan de slag in Rossi Experience waar je tal van 'The Doctor' zijn top momenten kunt beleven, iets wat we ook zagen in Sébastien Loeb Rally Evo. Natuurlijk ontbreekt een meerspelersluik hier ook niet. Je kan kiezen uit Splitscreen en Online. Daarbij heb je de keuze uit alles wat ook in de singleplayer aanwezig is. Een heuse boterham dus.

Grafisch ziet Valentino Rossi The Game er best goed uit. De rijders en motoren zijn mooi gedetailleerd. De omgevingen blijven echter wat kaal en verouderd. Alles loopt wel soepel en is redelijk afgewerkt, veel beter dan de Loeb variant.

Het geluid is dan weer minder. Men gebruikt nog steeds dezelfde geluiden voor de motoren en die klinken niet mooi. Er zit deze keer echter wel wat meer dialoog in. De stem van de heer Rossi is dan wel Engels met Italiaans haar op, het klinkt best leuk.

Valentino Rossi The Game kopieert de formule van Sébastien Loeb Rally Evo. Het is echter veel meer afgewerkt dan de rally variant. Mensen die toch een jaarlijkse afspraak met MotoGP willen, vinden het ook in deze game. De andere content is dan wel niet van hoogstaand niveau, het brengt toch welgekomen afwisseling. Fans van Valentino en de MotoGP reeks moeten deze in huis halen. Als je denkt een compleet nieuwe motorgame te ervaren nadat je de vorige wat minder vond, dan laat je deze beter links liggen.

• Veel content
  • Het motorracen blijft goed

• Het autoracen is nog steeds zwak